ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 فروردين 1389     |     کد : 6888

دوشنبه 2 فروردين 6 ربيع الثاني 22 مارس

درگذشت« شريف الدين علي بن محمدحسين استرآبادي » در سال 816 هجري قمري ...

درگذشت« شريف الدين علي بن محمدحسين استرآبادي » در سال 816 هجري قمري
« شريف الدين علي بن محمدحسين استرآبادي » مشهور به ميرسيد شريف اديب و فاضل قرن نهم هجري در سال 816 هجري قمري در شيراز وفات يافت .وي از معاصران سعدالدين تفتازاني و از شاگردان قطب الدين رازي بود. ميرسيد شريف يكي از بزرگترين رجال آغاز عهد تيموري و جامع علوم معقول و منقول بشمار مي رفت. از وي حاشيه اي برحكمتُ العَين نجم الدين دبيران كاتبي باقيست. همچنين شرح مواقف قاضي عضُد و تعليقات بر شمسيه و مُطَوَّلْ از ديگر آثار اوست. در تعيين مذهب مير سيد شريف استرآبادي اختلافات نظر بسيار است. به طوري كه برخي وي را سني مذهب و بعضي از علما اورا شيعه مي دانند. قابل توجه است كه، پدرش سيد شمس الدين محمد، شيعي امامي بوده است .

تولد « ابن اياس» از مورخان معروف مصري در سال 852 هجري قمري
« ابن اياس» از مورخان معروف مصري در سال 852 هجري قمري متولد شد. انديشه و شخصيت اين مورخ نامي از لابلاي نوشته ها و آثارش به خوبي مشهود است. او همچون ديگر مورخان هم عصرش از اسلوب لغوي خاصي پيروي مي كرد. و علاوه بر بكارگيري لغات ساده و نزديك به فهم عامه با وجود آگاهي از قواعد صحيح كتابت، غالباً در نقل اخبار، خبر را همانطور كه مي شنيد ذكر مي نمود نه آن گونه كه دستورزبان ايجاب مي كرد. اين شيوه، آثار ابن اياس را از لحاظ زبان شناسي و مطالعه تحول زبان عربي حائز اهميت ساخته است. از آثار وي مي توان به بدايعُ الزُّهورفي وقايعُ الدُّهور اشاره كرد كه مهمترين اثر تاريخي ابن اياس مي باشد. اين كتاب شامل تاريخ مصراز روزگاران كهن تا حدود سالهاي درگذشت مؤلف است؛ همچنين از شرح احوال سلاطين مصر، تأسيس و افتتاح بناها و بروز بيماريهاي مهلك در اين كتاب مطالب ارزشمندي گردآمده است. ديگر اثر مهم ابن اياس« نسقُ الازهار في عجايب الاقطار» در امور طبيعي و جغرافيايي مي باشد .

صدور دستخط مربوط به احياء مشروطه و تعيين روز انتخابات در سال 1327 هجري قمري
محمد عليشاه قاجار دستخط مربوط به احياء مشروطه و تعيين روز انتخابات را در سال 1327 هجري قمري صادر كرد. او كه تحت تأثير ايستادگي و مقاومت آزاديخواهان و مشروطه طلبان تسليم شده بود وعده داد تا چند روز ديگر مجلس شوراي ملي نيز داير خواهد شد. در پي اعلان صدور فرمان مشروطه، عده زيادي از مشروطه خواهان كه در حرم حضرت عبدالعظيم و سفارت عثماني تحصن كرده بودند از حرم خارج شدند و به تحصن خويش پايان دادند .

درگذشت حاج محمد تقي فصيحُ الملك متخلص به شوريده در سال 1345 هجري قمري
حاج محمد تقي فصيحُ الملك متخلص به شوريده از شاعران گرانقدر ايران در سال 1345 هجري قمري در شيراز درگذشت و در جوار آرمگاه سعدي عليه الرحمه به خاك سپرده شد. اودر كودكي نابينا شد اما به مدد هوش و استعداد سرشارش چندان كوشيد كه از اساتيد ادب در قرن چهاردهم هجري گشت. او در سرودن شعر از سبك استادان فارس و خراسان پيروي مي كرد و در سرودن غزل و قصيده نيز از مهارتي بسزا برخوردار بود .

هجوم مزدوران رژیم ستم شاهی به مدرسه فضیه قم در سال 1342 شمسي
مردم در ادامه مبارزه با رژيم شاه و پشتيباني از مراجع روحاني و كسب تكليف و در اعتراض به تصويب لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي در مدرسه فيضيه گرد آمدند. در اين روز كه مصادف با 25 شوال 1382 سالگرد شهادت حضرت امام صادق(ع) بود مزدوران شاه به مدرسه فيضيه حمله بردند و تعداد زيادي از مردم را مجروح و مصدوم و شهيد كردند و در انتها لباس و كتاب و وسايل طلاب را در وسط مدرسه جمع كردند و به آتش كشيدند.
عمده وقايعى كه قبل از رخداد مدرسه فيضيه موجب خشم مردم ايران به رهبرى روحانيت متعهد عليه رژيم شاه شده بود به شرح زير مى باشد:
1 ـ تصويب لايحه انجمنهاى ايالتى و ولايتى در هياءت دولت رژيم پهلوى (16 / 7 / 1341) كه ضمن آن دو موضوع بسيار حساس مورد توجه قرار گرفته بود:
(1) حذف سوگند قرآن و آوردن كتاب مقدس به جاى آن.
(2) حذف قيد اسلام از شرايط انتخاب شونده.
2 ـ بروز تظاهرات و اعتراضات شديد و يكپارچه علما و مردم شهرهاى مختلف از جمله قم و تهران و در نتيجه عقب نشينى دولت وقت و لغو لايحه ياد شده در تاريخ 10 / 9 / 41.
3ـ اعلام رفراندوم تصويب ششگانه، در دى 1341.
4ـ تظاهرات مردمى در شهرهاى قم و تهران عليه برگزارى رفراندوم كذايى.
5ـ حضور محمد رضا شاه در شهرستان قم تحت عنوان دادن اسناد مالكيت زمين به كشاورزان و انجام سخنرانى بسيار توهين آميز به روحانيت در چهارم بهمن 1341.
6ـ برگزارى رفراندوم براى تصويب لوايح ششگانه در ششم بهمن آن سال و سركوب مخالفان در جريان همه پرسى.
7ـ صدور اعلاميه ها و انجام سخنرانيها توسط روحانيون و تحريم برگزارى مراسم عيد از سوى مراجع تقليد، بنا به پيشنهاد امام خمينى ره و برافراشته شدن پرچم سياه بر سر در منازل در روز عيد نوروز. 





نوشته شده در   دوشنبه 2 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode