ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 فروردين 1389     |     کد : 6885

یکشنبه 1 فروردين 5 ربيع الثاني 21 مارس

خلافت مستعين عباسى در سال 248 هجرى قمرى ...

خلافت مستعين عباسى در سال 248 هجرى قمرى
پس از درگذشت زود هنگام منتصر باللّه عباسى، فرماندهان عالى رتبه نظامى و سياسى، از جمله "بغاى كبير"، "بغاى صغير"، "اوتامش" و "احمد بن خصيب" و مواليان خليفه فقيد، گرد آمده و با هم به مشورت پرداخته و به "احمد بن محمد بن معتصم"، رضايت داده و وى را شايسته خلافت دانستند. آنان، وى را حاضر ساخته و به "المستعين باللّه" ملّقب ساختند و رداى خلافت را بر اندامش پوشانيده و با وى بيعت كردند.
مستعين در روز بعد، يعنى در پنجم ربيع‏الثّانى سال 248 قمرى، به دارالعامه آمد و از مردم بيعت گرفت. در خلافت او نيز معتز و مؤيد، پسران متوكل عباسى مورد خشم دستگاه خلافت قرار گرفته و زندانى گرديدند.
مستعين عباسى، در آغازين روز خلافت خود با اعتراض طرفداران معتز روبرو گرديد، كه خواهان خلافت معتز پس از مرگ منتصر بودند. آنان به انبار اسلحه خلافت راه پيدا كرده و آن را غارت كردند و با همان سلاح به نبرد پرداختند. سرانجام "بغاى صغير" به همراه سربازانش بر آنان هجوم آورد و با كشتن تعدادى از آن‏ها، غائله را پايان آورد و پايه‏هاى خلافت مستعين را مستحكم نمود.
مستعين عباسى، پس از استقرار در مقام خلافت، "احمد بن خصيب" را به دبيرى و "اوتامش" را به وزارت خويش برگزيد. امّا پس از مدتى بر "احمد بن خصيب" خشمگين شد و دارايى‏اش را مصادره و وى را به اقريطش (كرت) تبعيد نمود. اوتامش نيز با دسيسه‏هاى بغاى صغير و وصيف، به دست مردم خشمگين كشته شد.
در ايام خلافت مستعين، وقايع و حوادث گوناگونى به وقوع پيوست كه در منابع تاريخى ثبت و ضبط شده است. سرانجام با توطئه‏هاى فرماندهان عالى رتبه نظامى و سياستمداران صاحب نفوذ دستگاه عباسى، مستعين بالله عباسى از خلافت خلع و معتز عباسى به جاى وى برگزيده شد. خلافت مستعين، از 5 ربيع الثانى سال 248 تا محرم 252 قمرى، حدود سه سال و ده ماه به درازا كشيد.

انتشار نخستين شماره روزنامه فارسي زبان وقايع اتفاقيه در سال 1267 هجري قمري
نخستين شماره روزنامه فارسي زبان وقايع اتفاقيه در سال 1267 هجري قمري منتشر شد. چاپ اين روزنامه در سومين سال سلطنت ناصرالدين شاه و به دستور ميرزا تقي خان اميركبير نخست وزير باكفايت آن دوره آغاز گرديد. مديريت و سردبير اين روزنامه بر عهده حاج ميرزا تذكره چي بود و اخبار آن هم تحت نظارت امير گردآوري مي شد. بهاي تك شماره روزنامه وقايع اتفاقيه در سراسر ايران 500 دينار و وجه اشتراك ساليانه آن 24 قرآن بود. مطالبي كه دراين روزنامه درج مي شد اخباري از دارُالخلافه اعم از شكارشاه و ديد و بازديدهاي او، اعطاي القاب و عناوين و صدور فرامين بود. همچنين اخبار جهان و ترجمه مقالات علمي از مطبوعات متعدد اروپا در اين روزنامه انتشار مي يافت. قابل توجه است كه خصوصي درآن درج گرديد. 41 شماره از اين روزنامه در عصر صدارت اميركبير منتشر شده وچهل و نهمين شماره آن حاوي خبر درگذشت اين وزير با كفايت و ميهن پرست بود. وقايع اتفاقيه از شماره 472 با نام روزنامه دولت عليه ايران منتشر شد و از آن پس تابع وزارت علوم و تحت نظر اين وزارتخانه درآمد. گفتني است نخستين شماره اين روزنامه با عنوان روزنامچه اخبار دارُالخلافه تهران چاپ و منتشر گرديد كه در صفحه نخستين آن عبارت يا اسدُ الله الغالب به چشم مي خورد. تعداد صفحات اين روزنامه از 4 تا 8 صفحه متغير بود .

ورود پیروزمندانه ستارخان و باقرخان از سرداران مشروطه به تهران در سال 1328 هجري قمري
ستارخان و باقرخان از سرداران مشروطه كه از تبريز به سوي تهران حركت كرده بودند در سال 1328 هجري قمري با شكوهي بسيار و پيروزمندانه به تهران وارد شدند. پس از ورود به پايتخت، ستارخان و يارانش در پارك اتابك و باقرخان با همراهان خود در عشرت آباد ساكن شدند. اين 2 مبارز خستگي ناپذير ا درخشانترين چهره هاي جنبش مشروطيت و از قهرمانان ملي اين مرز و بوم بشمار مي روند. اين مبارزين آزادي و آزاديخواهي به هنگام محاصره تبريز در زمان محمد عليشاه با كمك مردم شهر به مدت 11 ماه با مقاومتي كم نظير از شهر دفاع كرده حملات قشون دولتي را خنثي نمودند. ستارخان ملقب به سردارملي و باقرخان مشهور به سالار ملي در سايه غيرتمندي، دليري و رشادت خود در نهضت مشروطه مجاهدتهاي بسيار كردند نام خود را براي هميشه در برگي زرين ازتاريخ اين سرزمين ثبت نمودند .

سالروز مبارزه با پديده شوم تبعيض نژادي
واژه آپارتايد، آپارتهايت و يا آپارتهيت به معني جدايي و در اصطلاح مساوي وتبعيض نژادي و راسسيسم به معني نژاد پرستي مي باشد، اما امروزه يك واژه بين المللي شده كه عملاً به نژاد پرستي، تعصبات ناشي از رنگ پوست و اختلاف طبقاتي در يك جامعه اطلاق مي گردد. تبعيض نژادي عليرغم اينكه در دنياي پيشرفته امروز رواج كامل دارد اما از هيچ فلسفه و پايه علمي برخوردار نيست و اين را دانش امروز دريافته است. جمهوري اسلامي ايران فعاليتهاي زيادي عليه آپارتايد انجام داد كه از بارزترين آنها گشايش دفتر سازمان ((سوآپو)) در تهران بود كه به رهبري ((سام نجوما)) رهبر كشور نامبيا كه سرسختانه ترين مبارزه عليه آپارتايد را شروع كرده بود مي باشد. سرانجام پس از كوششهاي بسيار در 17 ژوئن 1991 پارلمان آفريقاي جنوبي پس از 43 سال قانون آپارتايد را لغو كرد.
اقدامات جمهورى اسلامى ايران عليه آپارتايد:
جمهورى اسلامى ايران از همان روزهاى اوليه پيروزى انقلاب به دستور مؤ كد حضرت امام خمينى ره بنيانگذار جمهورى اسلامى، با رژيم آپارتايد آفريقاى جنوبى قطع رابطه كرد و صدور نفت به اين كشور را ممنوع اعلام داشت و با كشورهاى خط مقدم جبهه رابطه سياسى برقرار كرد، در مجامع بين المللى از مردم مظلوم سياه آفريقاى جنوبى دفاع هم جانبه نمود كه بارزترين اين اقدامات گشايش دفتر سازمان سوآپو در تهران بود كه به رهبرى سام نجوما رهبر بوده مى باشد. مقامات جمهورى اسلامى ايران در ملاقاتهاى خود با سران كشورهاى آفريقايى همواره وجود آپارتايد در آفريقاى جنوبى را يك پديده منفور و محكوم اعلام داشتند تا سرانجام حكومت نژادپرست آفريقاى جنوبى با تلاشهاى جانفرساى نلسون ماندلا رهبر كنگره ملى آفريقا سرنگون شد و دولتى به رهبرى وى در آن كشور به وجود آمد و سام نجوما نيز كشور نامبيا را از آپارتايد نجات داد.

آغاز مخالفت های کلنل فضل الله خان آق اِولي برای انعقاد قرارداد ننگین 1919 در سال 1299هجري شمسي
كلنل فضل الله خان آق اِولي از افسران بلند پايه ژاندرمري بعد از انقعاد قرارداد ننگين 1919 و تشكيل كميسيوني در ارتش كه متضمن تحت الحمايگي ايران بدست انگليس بود بشدت مخالفت خود را اعلام كرد و ادامه زندگي را براي خود نا ممكن دانست. او همواره استقلال و تماميت ارضي كشورش را مد نظر داشت و تحت سلطه بيگانه بودن را ننگ مي دانست از اين رو در كميسيوني كه براي مطالعه وضيعت ارتش در تهران تشكيل شد ه بود با توجه به سمتي كه داشت بسيار تلاش كرد كه افسران ايراني ارتش شأن خود را حفظ كنند و از بيگانه دستور نگيرند؛ اما چون به هدف خود دست نيافت خود را از بين برد. پس از مرگ كلنل كميسيون ياد شده بي نتيجه تعطيل شد و دولت قوام نيز سقوط كرد.

تبدیل پول ایران از قران به ریال در سال1311 هجري شمسي
واحد پول ايران در سال1311 هجري شمسي از قران به ريال تبديل شد و بانك ملي ايران اسكناسهاي جديد در سراسر كشور توزيع كرد. اسكناس بانك ملي در قطعات 5،10،20،100 و1000 ريالي چاپ مي شود.

درگذشت مرتضی محجوبی از هنرمندان عرصه موسیقی در سال 1344 هجري شمسي
مرتضي محجوبي از هنر مردان عرصه موسيقي كشور مان و از استادان و نوازنده پيانو در سال 1344 هجري شمسي در شصت و پنج سالگي بدرود حيات گفت اهميت كار استاد محجوبي در اين بود كه با ساز غير ايراني، موسيقي ايراني را به زيبايي مي نواخت و تأثير ساز اصيل و ايراني را در شنوده بجاي مي گذاشت. محجوبي درآثار خويش همواره كارهاي قدما را مد نظر داشت و آنها را بصورت جامع تري ارائه مي‎كرد. استاد محجوبي سالها با راديو صميمانه همكاري كرد كه آثار جاويدان از اين همكاري باقيست.

آغاز عملیات فتح المبین در سال 1361 هجري شمسي
عمليات فتح المبين با رمز يا زهرا (س) در سال 1361 هجري شمسي در منطقه عملياتي غرب دزفول و شوش آغاز شد. در اين عمليات نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران انفلاب اسلامي، نيرو هاي بسيج مردمي و نيروي هوايي با هماهنگي يكديگر در مقابل دشمن ايستادند. عمليات فتح المبين در آن مقطع خاص ازجنگ تحميلي اعتبار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را در جهان افزايش داد و بار ديگر ناظران سياسي را درتجديد نظر در ارزيابي هاي خود درباره ايران اسلامي وادار كرد. در اين عمليات ظفرمندانه ضمن آزاد سازي جادها و ارتفاعات سوق الجيشي،. شهرهاي دزفول، انديمشك و شوش از تير رس دشمن بعثي خارج شد و بيش از 25000 تن از افراد دشمن كشته و 15000تن اسير شدند.

تولد «يوهان سباستيان» باخ موسيقيدان بزرگ آلماني در سال 1658 ميلادي
«يوهان سباستيان» باخ موسيقيدان بزرگ آلماني در اين كشور متولد شد . پدر باخ نيز موسيقيدان بود و از نوازندگان دربار بود. خانواده باخ جملگي اهل هنر بويژه موسيقي بودند . او در چنين محيطي پرورش يافت و از نوابغ موسيقي جهان شد. از مشهورترين آثار باخ «آهنگ غروب، صحرا نشينها و بيا اي مسيح » را مي توان بر شمرد .

اعلام رسمی نظام جمهوري پاكستان در سال 1956 ميلادي
نظام جمهوري پاكستان بطور رسمي اعلام شد و اسكندر ميرزا از رجال سياسي اين كشور در سمت نخستين رييس جمهوري پاكستان اين مسئوليت را بعهده گرفت . پس ايجاد دو كشور هندوساتن وپاكستان در اوت سال 1947 ميادي پاكستان بصورت فرمانداري كل اداره مي شد اما در چنين روزي پاكستان نظام جمهوري اعلام كرد . 






نوشته شده در   يکشنبه 1 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode