ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 اسفند 1388     |     کد : 6850

چهار شنبه 26 اسفند 1 ربيع الثاني 17 مارس

قيام توّابين در سال 65 هجري قمري...

قيام توّابين در سال 65 هجري قمري
پس از شهادت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران وفادارش در كربلا به دست سپاهيان يزيد بن معاويه و عدم يارى آن حضرت از سوى مسلمانان و دوستداران اهل بيت(ع) ، يك حالت سرخوردگى و پشيمانى در مسلمانان پديد آمد. در شهر كوفه كه بزرگترين مركز شيعيان عالم اسلام بود، ندامت و پشيمانى شيعيان، به خاطر عدم نصرت امام حسين(ع) و تنها گذاشتن وى در كربلا، شدت بيشترى داشت و از اين بابت، خودشان را سرزنش كرده و خطاكار مى‏دانستند.
آنان، پس از مراسم‏هاى عزادارى امام حسين(ع) و گفت و گوهاى جمعى، به اين نتيجه رسيدند كه اين ننگ و ندامت را نمى‏توانند از خود دور كنند، مگر با كشته شدن در راه اهداف اباعبدالله الحسين)ع(، و گرفتن انتقام از قاتلان وى.
رهبرى اين جنبش را چند تن از سران سالخورده شيعه عراق بر عهده داشتند، كه معروفترين آنان عبارت بودند از: سليمان بن صرد خزاعى، عبدالله بن وال تميمى، رفاعة بن شداد بجلى، عبدالله بن سعد ازدى و مسيّب بن نجبه فزارى.
قيام توابين از سال 61 قمرى، پس از شهادت امام حسين)ع(، شكل گرفت و به تدريج فراگير شد و طرفداران بسيارى پيدا كرد و به مدت چهار سال شكل‏گيرى جنبش، نيرو و امكانات قابل توجهى فراهم گرديد. بدين منظور رهبران قيام، نخستين روز ربيع الثانى سال 65 قمرى را آغاز رسمى حركت خود از شهر بزگ كوفه تعيين كردند. در اين زمان، "يزيد بن معاويه" به هلاكت رسيده بود و "مروان بن حكم" در شام و غرب عالم اسلام و "عبدالله بن زبير" در مكه و شرق و جنوب عالم اسلام، حكمرانى مى‏كردند و شهر كوفه درسيطره عبدالله بن زبير و طرفدارانش قرارداشت .
در آغاز، عده‏اى درصدد درگير كردن توابين با عامل عبدالله بن زبير در كوفه را داشتند، ولى با زيركى "عبدالله بن زبير انصارى"، استاندار وقت كوفه و اعلام پشتيبانى وى از توّابين، هيچ گونه جنگى در كوفه به وقوع نپيوست و توّابين كه تعدادشان چهار هزار رزمنده عاشق شهادت بود، از كوفه به "پادگان نخيله" و از نخيله به سوى كربلا حركت كردند و مدتى در آن جا به سوگوارى پرداختند و بسيار گريه و ناله كرده و از خداى سبحان، به خاطر گناه و جرم خويش، طلب غفران نمودند و آن گاه به سوى سرزمين " جزيره (بين النهرين) " رهسپار شدند و در منطقه " عين الوردة " با سپاهيان مروان بن حكم به فرماندهى "عبيدالله بن زياد" مواجه شدند.
در آغاز، گروهى از توّابين به فرماندهى "مسيب بن نجبه فزارى" با گروهى از سپاه عبيدالله بن زياد درگير شدند و با مجاهدت و دلاورى‏هاى توّابين، سپاه عبيدالله متحمل شكست سنگين شد و بسيارى از شاميان كشته و بسيارى زخمى گرديدند و تنها عده‏اى، موفق به فرار از صحنه نبرد شدند.
عبيدالله بن زياد، كه تعداد سى هزار نفر از شاميان را فرماندهى مى‏كرد، براى بار دوم، سپاهى به استعداد دوازده هزار مرد جنگنده به فرماندهى "حصين بن نمير" به نبرد توّابين فرستاد و اين بار نيز پيروزى با خداجويان توّابين بود ولى تاريكى شب، مانع پيروزى نهايى آنان گرديد. امّا بار سوم، عبيدالله بن زياد در همان شامگاه با تمام نيرو و تجهيزات جنگى به نبرد توّابين شتافت و جنگ خونينى ميان طرفين شعله ورگرديد. سليمان بن صرد كه با سپاهى سنگين از دشمن روبرو شده بود، از زين اسب به پايين آمد و شمشيرش را ازغلاف بيرون آورد وغلاف آن را شكست و به ياران خود گفت: عبادالله! من اراد البكور الى ربّه، و التّوبة من ذنبه، و الوفاء بعهده، فاليّ؛ اى بندگان خدا! هر كسى مى‏خواهد كه بامداد فردا در نزد پروردگارش باشد، از گناه و جرمش توبه كند و به پيمان خويش وفا كند، پس با من بيايد.
در اين هنگام، تعداد زيادى از ياران او از اسب پياده شده و بى‏باكانه به صفوف عظيم دشمن زدند.
تعداد اندك شهادت طلبان توّابين، صحنه ميدان را بر انبوه جنايتكاران شام، تيره و تنگ كردند و اگر پيروزى‏هاى آنان به همان صورت ادامه مى‏يافت، پيروزى نهايى نصيب آنان مى‏شد، ولى شاميان، به جاى نبرد تن به تن، توّابين را آماج تيرهاى بى‏امان خويش قرار دادند و در اين ميان فرمانده شجاع توّابين، يعنى "سليمان بن صرد"، مورد اصابت تير "يزيد بن حصين بن نمير"، قرار گرفت و دلاورانه به شهادت رسيد و پس از او، "مسيّب بن نجبه" فرماندهى توّابين را بر عهده گرفت ولى پس از مبارزاتى، او نيز به شهادت رسيد.

از آن پنج فرمانده و امير توّابين، هر كدام پس از ديگرى، فرماندهى را بر عهده گرفته و با سربازان عبيدالله بن زياد به نبرد پرداختند، ولى در ميان ميدان به شهادت رسيدند و تنها "رفاعة بن شداد بجلى"، به همراه عده‏اى اندك از توابين، از تاريكى شب استفاده كرده و خود را از آن واقعه هولناك، نجات داده و به كوفه برگشتند و در قيام مختار بن ابى عبيده ثقفى، كه پس شهادت توابين، به وقوع پيوست، شركت نمودند.

درگذشت « ابن حسام» شاعر در سال 875 هجري قمري
« ابن حسام» از شاعران معروف در سال 875 هجري قمري وفات يافت. وي در يكي از قصبات قهستان مي زيست و از ايام جواني به ادبيات و به ويژه شعر، دلبستگي و گرايش بسيار داشت. ابن حسام به واسطه استعداد شاعري خود به سرودن شعر پرداخت و از جمله آثارش مي توان به ديوان قصايدي اشاره كرد كه در ستايش ائمه اطهار(ع) مي باشد. همچنين مثنوي خاوران نامه در بحر متقارب در شرح جنگهاي حضرت علي(ع) از ديگر آثار اوست كه به« خاورنامه» نيز مشهور است .

درگذشت محمد بن علي خرفوشي كركي عالم، شاعر و فاضل عرب در سال 1059 هجري قمري
محمد بن علي خرفوشي كركي عالم، شاعر و فاضل عرب در سال 1059 هجري قمري در بعلبك بدرود حيات گفت. وي از مشايخ اماميه و محققي دقيق، شاعري پرمايه و عالمي فاضل بود. خرفوشي در علوم تجربي از دانشي ستواني بهره داشت. از او تأليفاتي متعدد برجاي مانده است كه از ميان آنها مي توان شرح تهذيبُ البيان اثر شيخ بهايي در نحو، شرح زبده شيخ بهايي؛ شرح صمديه و شرح قواعد شهيد را نام برد. درباره آل خرفوش در منابع ثبت است كه تمام اهل اين خاندان شيعه دوازده امامي بوده اند و در بعلبك و شهرهاي اطراف آن مساجد و ابنيه فراواني بنا كرده اند. آنان فضلا، علما و شعرا را اكرام مي نمودند و دانشمندان را تجليل مي كردند. از اين رو نام شعرا و علماي بسياري از اين سلسله بر صفحه تاريخ ثبت شده است .

آغاز عمليات امام مهدي(عج) در سال1359هجري شمسي
25 سال پيش درچنين روزي - 26اسفندماه سال1359هجري شمسي: عمليات امام مهدي(عج) به همّت جان بركفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و پشتيباني توپخانه ارتش جمهوري اسلامي ايران آغازشد. عمليات امام مهدي(عج) درمنطقه غرب سوسنگرد اجراشد و با موفقيت دلاورمردان سپاه اسلام به پايان رسيد.

رحلت حاج سید احمد خمینی یادگار امام راحل در سال 1373 شمسی
حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني در 24اسفند سال 1324شمسي در بيت علم و عرفان و فضيلت و مجاهدت, در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود.
پس از پايان دوره دبيرستان و به هنگام تبعيد والد معظمش حضرت امام خميني (ره) به نجف اشرف,به تحصيل علوم اسلامي پرداخت و مدارج علمي را پيمود. حاج سيد احمد پس از شهادت برادر بزرگوارش آيت الله سيد مصطفي خميني, مسؤوليت اصلي ارتباط امام امت با ياران انقلاب را به عهده گرفت و تا پيروزي انقلاب اسلامي و پس از استقرار نظام اسلامي, اين ارتباط را کاملاً حفظ نمود ودر تمامي لحظات در کنار حضرت امام بود. ايشان در پاريس, علاوه بر مقابله با جريان هاي سياسي منحرف از خط امام و برنامه ريزي دقيق براي تنظيم امور بيت و دفتر امام در نوفل لوشاتو,رسالتي مهم بر عهده داشت که تجربه کافي آن را قبلاً طي سالهاي مبارزه در ايران آموخته بود.اين رسالت مهم,برقراري ارتباط هاي گسترده و لازم بين اقشار مختلف جامعه انقلابي ايران و رهبري انقلاب در خارج از کشور بود. ايشان پس از ورود به کشور و پيروزي انقلاب اسلامي,همانند گذشته,زمينه هاي لازم را براي هدايت امور انقلاب و تنظيم بيت و دفتر امام و تامين شرايط براي ارتباط هاي گسترده امام با مردم و مسؤولان که روزانه در نوبت هاي متوالي به ديدار امام مي شتافتند, فراهم مي نمود. وي به عنوان رييس دفتر امام, بخشي از مسؤوليت هاي خطير ايشان را بر عهده گرفت و در خلال اين مدت, با قوت و به خوبي, از ايفاي وظايف محوله بر آمد.
همچنين با شروع جنگ,کسب اطلاعات دقيق روزمره از آخرين وضعيت جنگ و آخرين اخبار از شرايط سياسي و اجتماعي جامعه و موضع گيري افراد و گروه ها در قبال جنگ,تنظيم و جمع بندي اطلاعات و رساندن به موقع اين اخبار به حضرت امام,مسؤوليتي بود که مرحوم حاج احمد خميني آن را با مديريت عالي خود انجام مي داد.ايشان پس از رحلت جانگداز حضرت امام خميني (ره),به عضويت مجلس خبرگان رهبري و نمايندگي مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت کشور برگزيده شد و توليت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني را بر عهده گرفت و بسياري از کتاب ها و نوشتارهاي امام را به زيبايي منتشر نمود. ارتباط حاج سيد احمد با مقام معظم رهبري بسيار گرم و زبانزد همگان بود و از ياران صديق رهبر انقلاب و مورد احترام همه ملت ايران بود. اين روحاني سرانجام پس از چند روز بيماري حاد, در 26 اسفند 73 در سن 49 سالگي دار فاني را وداع گفت و طي مراسم باشکوهي در جوار مزار پدر ارجمندش مدفون گرديد.

فتح سرزمين بيت المقدس بدست مسلمانان در سال636ميلادي
سرزمين بيت المقدس بدست مسلمانان در سال636ميلادي فتح شد. پس ازظهوراسلام دردوران گسترش بلاد اسلامي نخستين برخورد مسلمانان با روميان درجنوب بَحرُ الميت صورت گرفت. دردوران خلافت ابوبكرسپاه اسلام روميان را شكست دادند و جنوب فلسطين را آزاد كردند. پس ازاين شكست پادشاه روم سپاه عظيمي فراهم آورد و به سرزمين فلسطين فرستاد، اما دراين نبرد هم روميها ازلشكراسلام به فرماندهي خالدبن وليد شكست سختي خوردند. بدين ترتيب دمشق به حاكميت مسلمانان درآمد ولي درسال583هجري قمري صلاح الدّين ايوبي اين شهررا مجدّداً بازپس گرفت. از آن پس تا جنگ جهاني اول اداره سراسرفلسطين بدست مسلمانان بود اما دراين جنگ سربازان انگليسي فلسطين را با دسيسه هاي بسياراشغال كردند و سپس اين سرزمين تحت سلطه صهيونيستها درآمد. مردم مسلمان و آزاده فلسطين براي آزادي كشورشان ازيوغ اشغالگران صهيونيست همچنان به مبارزه ادامه مي دهد.

درگذشت «فردريك هاپكينسُن» ازپزشكان محقق انگليسي در سال1957ميلادي
«فردريك هاپكينسُن» ازپزشكان محقق انگليسي در سال1957ميلادي در68سالگي درگذشت. هاپكينسن بعد ازاتمام تحصيلات دررشته زيست شناسي به تحقيقات علمي دامنه داري مشغول شد و تا پايان عمربه اين كاراشتغال ورزيد. هاپكينسن ازكاشفان ويتامين بشمارمي‎رود.

درگذشت «لويي دوبروي» آخرين بازمانده بنيانگذاران فيزيك جديد در سال1987ميلادي
لويي دوبروي» آخرين بازمانده بنيانگذاران فيزيك جديد در سال1987ميلادي در95سالگي چشم ازجهان فروبست. او درسال1924ميلادي با پي ريزي شالوده هاي مكانيك موجي و ارائه نظريه ذرّه اي- موجي بودن نورشهرت يافت و درسال1929ميلادي موفّق به دريافت جايزه نوبل دررشته فيزيك شد.






نوشته شده در   چهارشنبه 26 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode