ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 بهمن 1392     |     کد : 66752

تراکتورسازی تبریز – فولاد خوزستان؛ یک پای فینال سرخ شدنی است/ نوبت پیروزی تونی در جام حذفی

تیم فوتبال تراکتورسازی در شرایطی به دنبال سومین حضور خود در فینال جام حذفی باشگاه های کشور است که فولاد خوزستان، حریف تیم تبریزی در مرحله نیمه نهایی فصل 92، تاکنون تجربه صعود به فینال این مسابقات در 26 دوره گذشته را نداشته است.

تبریز – خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی در شرایطی به دنبال سومین حضور خود در فینال جام حذفی باشگاه های کشور است که فولاد خوزستان، حریف تیم تبریزی در مرحله نیمه نهایی فصل 92، تاکنون تجربه صعود به فینال این مسابقات در 26 دوره گذشته را نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله نیمه نهایی بیست و هفتمین دوره رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه های کشور روز سه شنبه هفته جاری شاهد برگزاری دو دیدار مهم خواهد بود تا چهره تیم های فینالیست این دوره از مسابقات شناخته شود.

تقابل سرخپوشان شهرستانی برای فینالیست شدن

در یکی از این دو بازی که نسبت به بازی دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار است، تیم تراکتورسازی تبریز میزبان تیم فولاد خوزستان خواهد بود. این دیدار تقابل دو تیم سرخپوش شهرستانی است که هر کدام از انگیزه زیادی برای پیروزی در این بازی و حتی قهرمانی در این رقابت ها برخوردارند و هر تیمی که پیروز شود، قطعا یک پای فینال سرخ خواهد شد. در دیگر دیدار این مرحله، استقلال در تهران میزبان تیم مس کرمان خواهد بود.

اما تیم تراکتورسازی تبریز که به نوعی رقابت در کورس قهرمانی لیگ برتر را به رقبا از جمله همین تیم فولاد باخته و دیگر امیدی برای قهرمان شدن ندارد و برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا از طریق لیگ هم امید چندانی ندارد، تمام توان و عزم خود را برای موفقیت در جام حذفی به کار گرفته و حالا که توانسته به مرحله نیمه نهایی و جمع چهار تیم برتر راه پیدا کند، انگیزه و تمرکزش برای کسب جام در این مسابقات بیشتر از قبل شده است.

روز بزرگ تراکتورسازان در حضور تونی اولیویرا

از طرفی تیم تراکتورسازی تبریز اکنون دیگر تونی اولیویرا، سرمربی محبوب هوادارانش را در راس کادرفنی خود می بیند و این موضوع قطعا سبب خواهد شد تا دوستداران تیم تراکتورسازی پس از مدتها قهر از بازی های این تیم و همچنین سرد شدن رابطه شان با تیم محبوب خود، بار دیگر همچون فصول گذشته حامی بزرگی برای تراکتورسازی باشند.

دیدار با تیم فولاد خوزستان، اولین سرمربیگری تونی اولیویرا برای تیم تراکتورسازی پس از بازگشت دوباره به تبریز است و از این رو باید منتظر یک روز بزرگ برای سرخپوشان این شهر بود. حضور تونی روی نیمکت، علاوه بر افزایش بار فنی و فوتبالی بی گمان بار روحی روانی مثبتی هم برای تراکتورسازان به دنبال خواهد داشت.

در بازی های جام حذفی نیز که تیمی با پذیرش شکست از گردونه رقابت ها کنار می رود و تیم برنده به یک مرحله بالاتر می رسد، مسایل روحی روانی تاثیر و دخالت زیادی بر روی عملکرد بازیکنان و حتی مربیان تیم ها می گذارد و به نظر می رسد که در آستانه دیدار حساس با تیم فولاد، حضور تونی اولیویرا این انرژی و بار مثبت روحی روانی به تیم تراکتورسازی تزریق کرده است. فارغ از بازیکنان و مربیان، تراکتورسازان در بازی سه شنبه یک انرژی مثبت هم روی سکوها خواهند داشت که بدون شک این انرژی با انتقال به زمین مسابقه، کار تیم فولاد را در تبریز بسیار سخت خواهد کرد.

صعود به نیمه نهایی با دو پیروزی مشابه

تیم تراکتورسازی در حالی سه شنبه به دیدار تیم فولاد خوزستان می رود که در مسابقات امسال جام حذفی دو دیدار برگزار کرده و هر دو بازی را با نتیجه مشابه دو بر صفر پیروز شده است. تراکتورسازان که قرار بود اولین بازی خود در این مسابقات را برابر تیم همشهری شان ماشین سازی برگزار کنند، با انصراف سبزقباهای دسته دومی تبریز بدون انجام بازی به مرحله یک هشتم صعود کردند تا در این مرحله حریف نفت مسجد سلیمان، تیمی از لیگ دسته اول شوند. در این مرحله تیم تراکتورسازی میهمان نفتی های مسجد سلیمان بود و در روزی که تماشاگران استقبال خوبی از این بازی داشتند و تیم نفت را مورد حمایت قرار داده بودند، تیم تراکتورسازی با هدایت مجید جلالی موفق شد با گل های فرشید طالبی و کریم انصاری فرد از سد میزبان خود عبور کرده و به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کند.

تیم تراکتورسازی در مرحله یک چهارم نهایی نیز حریف تیم راه آهن تهران بود و این بار هم طبق قرعه باید در زیمن حریف بازی می کرد. در این بازی که غلامرضا باغ آبادی سرمربی تیم تراکتورسازی بود، این تیم موفق شد نتیجه دیدار با نفت مسجد سلیمان را در خانه راه آهن تهران هم تکرار کرده و با گل های سعید دقیقی و کریم انصاری فرد به پیروزی برسد. با این نتیجه، سرخپوشان تبریز بدون دریافت گل در دو بازی خود، جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را کسب کردند تا بعد از سال ها، هواداران تراکتورسازی تیم خود را در جمع چهار تیم برتر جام حذفی فوتبال باشگاه های کشور ببینند.

تراکتور؛ سه مربی در سه بازی!

نکته جالب توجه در خصوص بازی های تیم تراکتورسازی در جام حذفی امسال اینکه در هر بازی قبلی این تیم، یک مربی روی نیمکت نشسته و حالا قرار است که در سومین بازی تراکتوری ها در جام حذفی، سومین مربی هدایت فنی این تیم را به عهده بگیرد. در دیدار با نفت مسجد سلیمان مجید جلالی سرمربی تراکتورسازی بود، در بازی با راه آهن سکان هدایت سرخپوشان تبریز به دست غلامرضا باغ آبادی داده شد و حالا در دیدار با فولاد خوزستان، تونی اولیویرا روی نیمکت تراکتورسازی خواهد نشست و به نظر نمی رسد که با صعود این تیم تبریزی به فینال، مربی دیگری در راس کادر فنی تراکتورسازان قرار بگیرد.

فرصت جبران ناکامی لیگ در جاده جام حذفی

پیروزی در دیدار برابر فولاد خوزستان در نیمه نهایی جام حذفی، برای تیم تراکتورسازی از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و می تواند حضور ناکام در لیگ را با کامیابی در جام حذفی به فراموشی بسپارد. تراکتوری ها در لیگ کار خاصی انجام نداده اند و شاید در بهترین حالت ممکن، بتوانند سند یکی از خانه های چهارم تا ششم جدول را به نام خود بزنند که با توجه به اهمیت رتبه های اول تا سوم جدول لیگ و بی ارزش بودن رتبه های میانه جدولی برای تیم های مدعی، این عملکرد هرگز نمی تواند برای تیم تراکتورسازی که دو عنوان نایب قهرمانی در دو فصل اخیر لیگ را کسب کرده، کارنامه ای درخشان در پی داشته باشد. از این رو برای جبران ناکامی لیگ، مسیری پیش پای تراکتورسازان قرار گرفته که نام آن جام حذفی است. جامی که تا کنون انرژی زیادی از تیم ها نگرفته و همین تیم تراکتورسازی تنها با انجام دو بازی به نیمه نهایی راه یافته است.

از این رو می توان اذعان داشت که هنوز این فرصت وجود دارد که پیروزی برابر فولاد و احتمال برتری در دیدار فینال و کسب یک جام قهرمانی، فصل ناموفق تیم سرخپوش تبریز در لیگ را با موفقیت در جام حذفی گره زده و روزهای خاطره انگیزی را برای هواداران تراکتورسازی رقم بزند. با شکست فولاد خوزستان، تیم تراکتورسازی می تواند نیمی از راه قهرمانی در جام حذفی را طی کند و گامی دیگر به جام نزدیک تر شود.

انگیزه فولادی ها به کسب دوگانه داخلی

در سوی مقابل یکی از دو دیدار نیمه نهایی جام حذفی در فصل 92، تیم فولاد خوزستان قرار دارد که برخلاف تراکتورسازی، نه تنها در جام حذفی به قهرمانی امید دارد بلکه در لیگ برتر نیز در ردیف مدعیان اصلی کسب جام قرار گرفته است. فولادی ها هم اکنون در لیگ برتر به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال در جایگاه دوم ایستاده اند و همچنان به موفقیت در این رقابت ها امیدوارند.

این تیم خوزستانی اما در جام حذفی نیز از جمله تیم های مدعی به شمار می آید و بدش نمی آید که در یک فصل، دو جام به خانه ببرد و به اصطلاح دوگانه داخلی را از آن خود کند.

فولاد اما در مرحله نیمه نهایی به تیم پر انگیزه تراکتورسازی خورده که تنها امید موفقیتش همین مسابقات جام حذفی است. انگیزه بالا برای پیروز شدن و جبران نتایج ضعیف در لیگ، بهره مندی از امتیاز میزبانی، سرمای شدید تبریز، وضعیت روحی روانی بازیکنان، آشتی هواداران با تیم و حضور تونی اولیویرا در راس کادر فنی مواردی برای تیم تراکتورسازی است که باعث می شود تا تیم تحت هدایت فنی حسین فرکی در بازی سه شنبه در تبریز کار بسیار سختی پیش رو داشته باشد.

با این حال نباید فراموش کرد که حریف تراکتورسازی تیمی است که فوتبال خوبی بازی می کند، از شخصیت تیمی و قهرمانی بالایی برخوردار است و پیش از این در بازی های لیگ توانسته در تبریز تراکتورسازی را در روزهای خوبش متوقف کند.

صعود به نیمه نهایی با شکست پرسپولیس

مسیر راهیابی تیم فولاد به مرحله نیمه نهایی اما بسیار نزدیک بوده و این تیم تنها با انجام یک بازی خود را به جمع چهار تیم برتر مسابقات رسانده است. فولادی ها که در مرحله یک شانزدهم باید به دیدار تیم فولاد یزد می رفتند، با انصراف حریف خود و بدون انجام بازی به مرحله یک هشتم رسیدند و در این مرحله نیز قرار بود با تیم فولاد نام دیگری مصاف کنند. فولاد نوین اهواز، تیم هم خانواده فولاد خوزستان بود که حاضر به رویارویی با برادر بزرگ تر و لیگ برتری خود نشد تا شاگردان فرکی بدون انجام حتی یک بازی، حریف پرسپولیس در دیدار یک چهارم شوند.

دیدار با پرسپولیس اما به اندازه چند بازی تیم فولاد را تحت فشار قرار داد و با اینکه این مسابقه به میزبانی فولاد برگزار شد، اما شاگردان علی دایی در تیم پرسپولیس روز سختی را برای تیم اهوازی رقم زدند تا انرژی بیشتری در این بازی از سوی هر دو تیم تلف شود. با این حال پس از 120 دقیقه بازی نفسگیر که با تساوی یک بر یک دو تیم همراه بود، تیم فولاد در ضربات پنالتی موفق شد پرسپولیس بدون پنالتی زن را شکست داده و حریف تراکتورسازی در مرحله نیمه نهایی شود. حال تیم فولاد یک بازی سخت تر دیگر، این بار در سرمای شدید تبریز برابر تیمی متحول شده به نام تراکتورسازی پیش رو دارد که پیروزی در این دیدار می تواند اهوازی ها را برای کسب دو جام در این فصل از رقابت های فوتبال باشگاهی داخل کشور امیدوارتر کند.

دو نایب قهرمانی برای تراکتورسازی و حسرت فینالیست شدن فولاد

اما هیچ یک از دو تیم تراکتورسازی و فولاد تاکنون موفق به کسب قهرمانی در مسابقات جام حذفی باشگاه های کشور نشده اند. تیم تراکتورسازی که سابقه دو بار حضور در فینال این مسابقات در سال های 1355 (اولین دوره) و 1373 (نهمین دوره) را تجربه کرده است، در هر دو بار مغلوب حریف خود شده و دستش از رسیدن به جام کوتاه مانده است. در اولین دوره این رقابتها تیم تراکتورسازی حریف ملوان بندر انزلی شد که این بازی با پیروزی شاگردان بهمن صالح نیا در تیم ملوان همراه شد و تیم تراکتورسازی ورزشگاه امجدیه تهران را بدون جام ترک کرد.

در نهمین دوره این مسابقات تیم تراکتورسازی بار دیگر به دیدار نهایی راه یافت و این بار در مجموع دو بازی رفت و برگشت در تبریز و شهر ری به تیم بهمن کرج که سرمربی اش فیروز کریمی بود، باخت و دومین بار از رسیدن به قهرمانی بازماند.

اما تیم فولاد خوزستان که قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده، هرگز موفق به حضور در دیدار نهایی جام حذفی نشده است و در صورتیکه بتواند روز سه شنبه از سد تراکتورسازی عبور کند، برای اولین بار طعم صعود به فینال جام حذفی را خواهد چشید.

تبریز سه نایب قهرمانی، اهواز یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی

از شهر اهواز اما تیم دیگری غیر از فولاد حضور در فینال را تجربه کرده و حتی به قهرمانی هم رسیده است. در پنجمین دوره این مسابقات در سال 1367، تیم شاهین اهواز با سرمربیگری مجید باقری نیا توانست در بازی فینال از سد ملوان بندرانزلی گذشته و تنها عنوان قهرمانی اهوازی ها در جام حذفی را تا به امروز به ثبت برساند. در هشتمین دوره این رقابت ها در سال 1372 تیم جنوب اهواز حریف تیم سایپا تهران در دیدار فینال شد که در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر تیم بیژن ذوالفقارنسب مغلوب شد و جام را از دست داد. جنوب اهواز دو سال پس از کسب عنوان نایب قهرمانی جام حذفی، در سال 1374 منحل شد و امتیاز این تیم به فولاد خوزستان، حریف سه شنبه تراکتورسازی در نیمه نهایی جام حذفی فصل 92 واگذار شد.

اما تبریزی ها هم غیر از تراکتورسازی، تیم دیگری را در دیدار فینال جام حذفی دیده اند. گسترش فولاد تیمی است که با فرهاد کاظمی در فصل 89-88 جام حذفی به دیدار نهایی صعود کرد اما در دو بازی رفت و برگشت برابر سرخپوشان تحت هدایت فنی علی دایی مغلوب شد و با نایب قهرمانی به خانه بازگشت. این شکست، سومین عنوان نایب قهرمانی و سومین حسرت قهرمانی را برای تیم های تبریزی در جام حذفی به دنبال داشت.

برنده استقلال – مس، دیگر پای فینال را مشخص می کند

در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه های کشور در فصل جاری دو تیم استقلال تهران و مس کرمان به دیدار هم خواهند رفت که این بازی نیز قرار است به میزبانی آبی پوشان تهران برگزار شود.

استقلال در مرحله یک شانزدهم توانست تیم دسته دومی کاسپین قزوین را با تنها گل مهرداد اولادی شکست دهد و در مرحله یک هشتم هم دو بر صفر از سد تیم لیگ برتری ملوان عبور کرد. شاگردان امیر قلعه نویی در مرحله یک چهارم با تک گل جی لوئید ساموئل از روی نقطه پنالتی تیم ذوب آهن را در اصفهان شکست دادند تا در نیمه نهایی به مس کرمان بخورند.

تیم مس کرمان اما در مرحله یک شانزدهم تیم شهرداری دزفول را از پیش رو برداشت و سپس در مرحله یک هشتم، تیم نفت امیدیه را دو بر یک شکست داد. کرمانی ها در مرحله یک چهارم نیز صنعت نفت آبادان، تیمی دیگر از لیگ دسته اول را پیش روی خود می دیدند که این بار هم توانستند با نتیجه سه بر یک به پیروزی رسیده و در میان نتیجه گیری های ضعیف در لیگ، در جام حذفی به نیمه نهایی صعود کنند.

دیدار تیم های تراکتورسازی تبریز و فولاد خوزستان از ساعت 14:30 روز سه شنبه 15 بهمن در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به انجام خواهد رسید. تیم های استقلال تهران و مس کرمان نیز از ساعت 17 همان روز در ورزشگاه ازادی تهران به دیدار یکدیگر می روند.

با انجام این دو بازی از مرحله نیمه نهایی، چهره تیم های فینالیست بیست و هفتمین دوره رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه های کشور مشخص خواهد شد.

-------------------------------------

گزارش از: محمود نصیرپور


نوشته شده در   سه شنبه 15 بهمن 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode