ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 19 تير 1403
سه شنبه 19 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 آذر 1392     |     کد : 63299

تبریز تنها رشدیافته است نه توسعه!

بسیاری از مدیران شهری در سالیان گذشته از تبریز به عنوان توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران یاد کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل شهری این عنوان را اغراق‌آمیز می‌دانند.

توسعه‌یافتگی تبریز از دیدگاه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر

تبریز تنها رشدیافته است نه توسعه!

بسیاری از مدیران شهری در سالیان گذشته از تبریز به عنوان توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران یاد کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل شهری این عنوان را اغراق‌آمیز می‌دانند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکرم حضرتی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به این موضوع در صحن علنی شورای شهر گفت: شاید این طور تلقی شود که تبریز با این همه پروژه‌های عمرانی یک شهر توسعه‌یافته است در صورتی که «ادبیات توسعه» این ادعا را تائید نمی‌کند بلکه تبریز تنها «رشد» یافته است نه «توسعه»!

شهردار جدید تبریز هم اطلاق عنوان «توسعه‌یافته» برای شهر تبریز را چندان قبول ندارد، ومعتقد است که تبریز شهر در حال رشد است، توسعه یافته نیست، بلکه در حال حرکت برای رسیدن به ریل‌های توسعه است!

موضوع توسعه‌یافتگی شهر تبریز بحثی است که مورد توجه و صحبت اکرم حضرتی عضو شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفته است. وی با اشاره به الزامات توسعه همه بعدی تصریح می‌کند: وقتی تبریز لقب «شهر توسعه‌یافته» را به همراه خواهد داشت که فرهنگ استفاده از این پروژه‌ها و فعالیت‌ها نیز رشد کند و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه بخش فرهنگ استان از مظلومیت دیرینه خود خارج شود.

وی همچنین از مدیران اجرایی استان و به ویژه شهردار تبریز می‌خواهد تا با تخصیص اعتبارات کافی و توجه و حمایت هوشمند نهادهای فرهنگی، پاسخگوی فریاد «اهالی فرهنگ و هنر» استان بوده و به مظلومیت بخش فرهنگ پایان دهند.

وی در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تبریز به ضرورت احیای آثار تاریخی و معنوی تبریز اشاره کرده و با انتقاد از رواج ساخت مجتمع‌های بزرگ تجاری گفت: با مشارکت در ساخت مجتمع‌های مجلل تجاری بر روی عمارت‌های قدیمی، زیبا و بعضا تاریخی مانند محله «پاساژ» چیزی عاید تبریز نخواهد شد و اولین سینمای ایران و مقر بسیاری از کنسولگری‌های خارجی و بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک‌های ایران در این محله فعال بودند که حکایت از بالندگی فرهنگی، جایگاه سیاسی و همزیستی ادیان مختلف مذهبی و در این «جهان شهر» دارد.

وی در ادامه افزود: اکنون با داشتن چنین سرمایه‌های معنوی و تاریخی و فرهنگی آیا جای سوال نیست که چرا به جای احیای این آثار تاریخی و فرهنگی و معرفی آن به جهانیان درصدد مخدوش کردن چهره تاریخی تبریز و ساختن هویت بی‌پایه و جدیدی از آن هستیم؟

حضرتی تاکید کرد: بسیاری از طرح های عمرانی و مشارکتی در حال اجرای تبریز بدون پشتوانه مطالعات فرهنگی انجام می‌گردد. لذا باید با پایه و اساس قرار دادن پژوهش و مطالعه پیش از تصویب در شورای شهر، آثار و ماهیت یک طرح سنجیده شود.

وی افزود: اگر مطالعه‌محور بودن طرح‌ها و پروژه‌ها به شکل صحیح اجرا گردد شهری متعالی برای زندگی انسانی متصور خواهیم بود نه مردانی اسیر دیوارهای شهر!


نوشته شده در   پنجشنبه 7 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode