ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 آذر 1404
يکشنبه 30 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 آبان 1392     |     کد : 61618

پنجشنبه2آبان 1392-18ذی الحجه 1434 -24اکتبر 2013

قنبر در سال 1344 در روستای بلیان کازرون متولد شد.هنوز نوجوانی بیش نبود که در کوران حوادث انقلاب قرار گرفت.او به سرودن شعر، نگارش داستان، طراحی و نقاشی ...

2 آبان- 18 ذی الحجه - 24 اکتبر
* 2 آبان در دفاع مقدس

* شهادت شهید قنبر زارع (1362ش)
اشاره:
قنبر در سال 1344 در روستای بلیان کازرون متولد شد.هنوز نوجوانی بیش نبود که در کوران حوادث انقلاب قرار گرفت.او به سرودن شعر، نگارش داستان، طراحی و نقاشی علاقه وافری داشت.زارع با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و با وجودیکه در مدرسه مشغول تحصیل بود 10 مرتبه در زمانهای مختلف در میدان رزم قرار گرفت و با سمت فرماندهی گروهان و فرماندهی گردان در مقابل دشمن بعثی ایستاد اما همیشه از اینکه خود را رزمنده اسلام بنامد شرم داشت زارع در سال 1362 در سن 18 سالگی به جمع شاهدان محشر پیوست و به دیدار حق نائل گشت. از او چند شعر با عناوین لحظه‌های سبز، خون قلم، گل اذان، یاسمن راز، قله عشق، بوی وفا، احیاگر عشق، دریای جنون، اوج ملکوت، پرواز خون، خطبه آتشین، قله عرش، راه سرخ، باره‌گل، نای تو گلی دیگر ، ساحل مرگ، صنوبران خونین، عشق است، دل من، بلوط پیر، نخلهای بلند، توشه ایمان غریبه‌های شهر، رگ سبز خیال و نیزه هابیل به یادگار مانده است.
* شهادت شهید بیژن ساکیانی (1359ش)
اشاره:
شهید بیژن ساکیانی در مهرماه سال ۱۳۳۸ش در جمع خانواده‌ای مهربان پا به عرصه هستی نهاد. کودکی را در شهر دزفول سپری کرد و در دامان پرمهر مادر، با عشق به اهل بیت (ع) آشنا شد. چند سال بعد به بستان مهاجرت نمود اما سه سال بعد از آن، به‌علت این‌که پدرش در مراسم نیایش و شکرگزاری به‌منظور رفع خطر از محمدرضا پهلوی شرکت نکرده بود، مورد بازخواست قرار گرفت و آن‌ها به‌ناچار به دزفول بازگشتند. بیژن بعد از مدتی به‌خاطر فقر مالی، به‌همراه خانواده در روستای حسینیه ساکن شد و دو - سه سال بعد به دزفول عزیمت کرد. اخلاق حسنه و اطلاعات اسلامی او زبان‌زد خاص و عام بود. زمانی‌که از قیام امام خمینی (ره) اطلاع پیدا کرد، در جرگه یاران و یاوران ایشان، فریاد «الله‌اکبر» و «مرگ بر شاه» سر داد. ساکیانی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، به خدمت مقدس سربازی رفت و دوره آموزشی را در آبادان به پایان رساند، سپس در پاسگاه مرزی به خدمت پرداخت. هنگامی‌که جنگ تحمیلی آغاز شد، بیژن مشتاقانه در رکاب سرداران لشگر خمینی (ره) به میدان نبرد شتافت. بعد از اتمام خدمت سربازی، به استخدام ارتش درآمد و باز هم در مناطق جنگی با دشمن بعثی جنگید. سرانجام این اسوه پایداری در سحرگاه دوم آبان‌ماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در جبهه کرخه و در سن بیست و یک سالگی به شهادت رسید.
* 2 آبان در گذر تاریخ
* امضای لایحه ساختار جدید دولت از سوی ناصرالدین شاه قاجار(1251 ش)
اشاره:
مشیرالدوله، صدراعظم ناصرالدین شاه، در روزهای پایانی اولین سال صدارتش، لایحه‏ای به ناصرالدین شاه تسلیم و در آن، اصول تشکیلات جدید دولت ایران را پیشنهاد نمود. در مقدمه این لایحه، به منظور اینکه شاه گمان نکند که قصد محدود ساختن اختیاراتش در بین است، نام یکایک تشکیلات دولت ایران را دربار اعظم خواند و با این مقدمه، تشکیلات دولت را که دارای نه وزیر و یک صدراعظم بود، با حدود اختیارات صدراعظم و هر یک از وزیران به تفصیل ذکر کرد. وزارت‏خانه‏های نه‏گانه عبارت بودند از: وزارت داخله، خارجه، جنگ، مالیه، عدلیه، علوم، فواید عامه، تجارت و زراعت و دربار. وی با تعیین یک وزیر برای بررسی امور دربار سلطنت، امور دربار نیز را زیرنظر صدراعظم قرار داد. در این هیئت دولت، صدراعظم، برجسته‏ترین فرد بود. نکته مهم دیگر مسئوولیت وزیران در مقابل صدراعظم و قطع ارتباط مستقیم آنها باشاه است. ناصرالدین شاه، لایحه سپهسالار را پسندید و با امضای آن، بدان اعتبار قانونی بخشید.
* به زمین زده شدن اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران (1344 ش)
اشاره:
اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران در سال 1344 هجری شمسی نزدیکی شهرری به زمین زده شد.
* برپایی تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم پهلوی (1357 ش)
اشاره:
با گسترش نهضت اسلامی علیه رژیم شاه، شهرهای گرگان، تهران، قم، تبریز، کرمانشاه و همدان به عرصه تظاهرات گسترده و اعتصابات مردمی و دولتی تبدیل شدند. در تهران، مدارس تعطیل شد و گروه زیادی از دانش‏آموزان که در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند به دست نظامیان رژیم شاه، مجروح و دستگیر شدند. در شهر گرگان، عظیم‏ترین تظاهرات مردمی از آغاز نهضت اسلامی تا آن روز برگزار شد و مردم به اداره ساواک شهر حمله بردند. کارگران پالایشگاه تبریز، کارکنان شرکت برق کرمانشاه و کارکنان تلویزیون ایران اعتصاب نموده و استادان و طلاب حوزه علمیه قم، جلسات درس خود را تعطیل کردند. این تعطیلی فرصتی را فراهم ساخت تا استادان و طلاب انقلابی با حضور بیشتر در بین مردم، به روشنگری و هدایت حرکت اسلامی به سمت پیروزی نهایی انقلاب بپردازند.
* رحلت فقیه بزرگوار آیت ‏اللَّه «سیداحمد میرخانی» از مفاخر علمای تهران(1372 ش)
اشاره:
آیت‏اللَّه سیداحمدمیرخانی در سال 1296 ش (1335ق) در تهران به دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی، به شوق فراگیری علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد و از محضر حضرات آیات مرعشی نجفی، سیدمحمد حجت کوه‏کمره‏ای و سید محمد تقی خوانساری بهره‏های وافر برد. وی پس از ورود آیت‏اللَّه بروجردی به قم، در جلسه درس ایشان حاضر شد و تا پایان عمر آن عالم بزرگ از بحث‏های فقهی و اصولی ایشان استفاده کرد. وی پس از آن به تهران بازگشت و به اقامه جماعت، اعزام مبلغ به اطراف تهران، تالیف و نشر کتب دینی، تاسیس مسجد و حوزه علمیه و ارشاد جوانان اشتغال ورزید. از آثار قلمی ایشان، آیات الاحکام در 2 جلد و سیر حدیث در اسلام را می‏توان نام برد. سرانجام این فقیه فرزانه پس از 76سال زندگی پربار در 2 آبان 1372 برابر با 9 جمادی الاول 1414 ق چشم از جهان فروبست و به اجداد طاهرینش پیوست.
* ارتحال عالم ربانی آیت ‏اللَّه «محمد واصف لاهیجی» (1375 ش)
اشاره:
آیت‏اللَّه محمد جیلانی معروف به شیخ محمد واصف لاهیجی اسطوره تقوا و معرفت و از مدافعین حقیقی اسلام و مذهب شیعه جعفری بود که در خطیرترین ایام هجوم دشمنان اسلام، با قلم وبیان از اسلام ناب دفاع می‏نمود. او در اکثر علوم اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، منطق، کلام، درایه، ریاضی و فیزیک استاد بود و اکثر این علوم را به نظم کشید. علامه لاهیجی در سرودن اشعار علمی به زبان عربی بی‏نظیر بود و در نظم کشیدن مباحث علمی به زبان عربی، مهارت فوق العاده‏ای داشت. دیوان اشعار، بیت الاحزان عاشقان، رسالةُ الانسان، طبُّ النبی و تاریخ الائمه از جمله هفتصد اثر این عالم پر تلاش و نویسنده تواناست که از این میان، بالغ بر 200 اثر از آنها به چاپ رسیده‏اند. سرانجام این عالم عامل و سالک الی اللَّه، پس از عمری خدمت و تلاش در راه اعلای کلمه حق، در دوم آبان 1375 به لقاء اللَّه رسید و به دوست پیوست.
* درگذشت بانو قنبری، نقاش خودآموخته (1384ش)
اشاره:
بانو قنبری، سال ۱۳۰۷ش در روستای دریکنده استان مازندران به‌دنیا آمد. جوشش درونی او برای خلق تصاویر از‌‌ همان زمان کودکی به‌صورت بازی با گل و خاک، خود را آشکار می‌ساخت اما او تا سن شصت و هفت سالگی برای بیان احساسات خود از طریق نقاشی فعالیتی نکرد. میل هنری او از طریق دیگر کارهای هنری به‌ویژه آرایش عروس‌های دهکده بروز می‌یافت. رو آوردن مکرمه به نقاشی از بیماری گاو مورد علاقه‌اش آغاز شد. او گاو محبوبی داشت که برای چراندن آن مجبور بود روزانه مسافت طولانی‌ای را بپیماید. پس از چندی مکرمه بیمار شد و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع قبلی او، حیوان را فروختند. پس از آن زمان، مکرمه بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش به نقاشی پناه برد. او که حتی قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هیچ‌گونه آموزش رسمی، دست به خلق تصاویری فوق‌العاده زد. اولین کارش را که پرتره‌ای از یک گاو بود، با گل و خاک روی سنگ نقاشی کرد. سپس تمام دیوارهای خانه، در‌ها، کدوهای حلوایی و هر آنچه را می‌توانست به‌عنوان بوم نقاشی عمل کند، انباشته از طرح و رنگ کرد تا این‌که یکی از پسرانش در یکی از سفرهای ماهانه برای ملاقات مادر، از تهران برایش رنگ و کاغذ خرید. اکنون تمام خانه‌اش مملو از نقاشی‌هایی شده بود که هرکدام راوی داستان تلخ و شیرین زندگی او به‌ویژه ماجرای ازدواجش به‌شمار می‌آمدند. مکرمه همیشه به این‌که که چرا او را مجبور کردند در سن پایین همسر چهارم مردی میانسال شود، اعتراض می‌کرد. مکرمه در مصاحبه‌ای که با هالی، فیلم‌ساز امریکایی انجام داد، درباره زندگی‌اش چنین گفت: «به مدت چهار سال تنها شب‌ها نقاشی می‌کردم و هرگاه میهمان ناخوانده‌ای سر می‌رسید، به‌سرعت همه وسایلم را پنهان می‌کردم زیرا ذهنیت آن‌ها چنین بود که کاغذ و رنگ و قلم به چه درد یک کشاورز می‌خورد؟ من همیشه کاری برای انجام دادن دارم. در خانه هم کار می‌کنم، هم نقاشی. هیچ‌گاه بیکار و بیهوده زندگی نکردم. حتی مانند سایر خانم‌ها، عادتی به خواب ظهر ندارم.» نخستین نمایشگاه مکرمه در سال ۱۳۷۴ش در گالری سیحون برپا شد و پس از آن هر ساله نمایشگاه‌هایی را در‌‌ همان گالری برگزار می‌کرد. هم‌چنین در سال ۱۳۸۴ش نمایشگاهی از آثارش در لس‌آنجلس برپا شد. قنبری در سال ۲۰۰۱م برای برپایی نمایشگاهی از آثارش به سوئد رفت و‌‌ همان سال به‌عنوان زن سال سوئد برگزیده شد. کار‌شناسان هنر اروپا، آثار قنبری را با نقاشی‌های شاگال مقایسه می‌کنند. بانو مکرمه قنبری دوم آبان‌ماه سال ۱۳۸۴ هجری شمسی از دنیا رفت.
* درگذشت مهندس تیمور لکستانی ، پدر برق ایران (1390ش)
اشاره:
مهندس تیمور لکستانی در سال 1294 در سلماس به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز در سال 1313 به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در زمره 10 نفر اول پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. لکستانی از نخستین گروه مهندسان برق دانش آموخته دانشگاه تهران بود که پس از فراغت از تحصیل به صنعت برق کشور ملحق شد. در زمان ورود لکستانی به صنعت برق، کارخانه برق تهران در اختیار مهندسان چک بود و از آن جا که آنها تمایلی برای انتقال دانش و تخصص برق به ایرانی‌ها نداشتند، لکستانی و همکارانش خود را متعهد به کسب این تجارب و تخصص کرده و با مطالعه پنهانی نقشه‌های مهندسان چک، امور حساس در اداره شبکه برق تهران را فرا گرفتند تا این که سرانجام همین تعهد و تلاش سبب شد تا چکی‌ها مجبور به ترک کارخانه برق شده و اداره کارخانه برق تهران بر عهده مهندسین داخلی قرار گیرد. وی همچنین پس از انتصاب به ریاست شبکه برق تهران در سال 1326، در توسعه این شبکه نقش بسیار تاثیرگذاری داشت. لکستانی که از پایه‌گذاران دانشگاه صنعتی شریف بود در سال‌های 1345 تا 1359 عضو هیات امنا و معاون فنی این دانشگاه بود. مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران و از بنیانگذاران دانشگاه صنعتی شریف ،بر اثر سکته مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شد و در دوم آبان در سن 96 سالگی درگذشت.
* وزیر دربار در یک مصاحبه هزینه جشن های 2500 ساله را شانزده میلیون و هشتصد هزار دلار اعلام کرد(1350ش)
* در جاده هراز در اثر تصادف دو اتوبوس 44 نفر کشته شدند(1350ش)

* 18 ذی الحجه در گذر تاریخ

* پایان طوفان نوح و قرار گرفتن کشتی حضرت نوح(ع) در کوه جودی
اشاره:
حضرت نوح اولین پیامبر اوالو العزم الهی است که مدت رسالت او به تصریح قرآن مجید نهصد و پنجاه سال بوده است و در این مدت طولانی جز تعداد اندکی که گفته شده حدود چهل نفر مرد و چهل نفر زن بودند کسی به او ایمان نیاورده و همگی راه کفر و الحاد را در پیش گرفتندو او را بسیار آزار نمودند و حتی زن و یکی از فرزندان حضرت نوح نیز به او ایمان نیاورده بطوریکه حضرت نوح قوم خود را نفرین کرد و به خداوند چنین گفت: ‹‹ و قال نوح رب لاتذر علی الارض من الکافرین دیارا ›› سوره نوح پروردگارا احدی از کافرین را بر روی زمین باقی مگذار. خداوند نیز به او وحی فرستاد که به دستور و الهام ما شروع به ساختن کشتی نما و درباره هیچ یک از این کفار شفاعت مکن که همه آنها غرق خواهند شد. ‹‹واضع الفلک باعینا و وحینا و لاتخاطبنی فی الذین ظلموا انهم مغرقون›› کافرین و قوم نوح چون بر او می گذشتند که مشغول ساختن کشتی است او را به استهزاء گرفته مسخره می کردند تا اینکه کار ساختن کشتی بپایان رسید. این کشتی از سه طبقه تشکیل شده بود یک طبقه برای چهارپایان و یک طبقه برای پرندگان و مرغان و یک طبقه برای آدمیان و نشانه آغاز طوفان جوشیدن آب از محل تنور خانه حضرت نوح بود که در کوفه واقع شده بود. ‹‹فلما جاء امرنا و فارالتنور›› قرآن مجید پس زمانی که امر ما رسید و تنور جوشید به نوح وحی شده که در کشتی سوار شده و مومنین نیز سوار شده و از هر حیوان و پرنده ای یک جفت در کشتی سوار کند. ‹‹ قلنا احمل فیها من کل زوج اثنین››؛ به نوح گفتیم سوار شود از هر زوج جفتی را در کشتی حمل کن و آب از آسمان بارید و از زمین جوشید و آنقدر از آسمان و از زمین آب جوشید بطوریکه کوهها را نیز در بر گرفت تا اینکه آسمان و زمین به امر خداوند از بارش و جوشش آب فرو گذاشته و کشتی نوح بر کوه جودی آرام گرفت و حضرت نوح و مؤمنین همراه او از کشتی بیرون آمده و در زمین منزل نمودند. در هنگام طوفان که آب از آسمان و زمین همه جا را گرفته بود نوح فرزند خود را میان آب دید به او گفت ای فرزند بیا با ما سوار کشتی شو. او گفت: من به کوه پناه می برم تا مرا از آب حفظ کند . نوح گفت امروز هیچ نگهدارنده ای جز خداوند نیست و در این حال موجی آمد و فرزندش را غرق کرد. نوح به خدا عرض کرد: پروردگارا این فرزند از اهل من است و وعدة تو نیز حق است زیرا خداوند وعده کرده بود که کفار را غرق و اهل نوح را نجات می دهد). خداوند فرمود: انه لیس من اهلک؛ او از اهل تو نیست بلکه او ‹‹عملٌ غیر صالح›› یعنی مجسمه ناصالحی است به تو موعظه می کنم که از نادانان نباش، و نوح از خداوند درخواست عفو کرد. قرآن کتاب مقدس مسلمانان، می گوید که کشتی نوح بر روی کوه «جودی» نشسته است. کوهی که در حال حاضر کشتی مورد نظر بر آن قرار دارد به ترکی «کودی» داغ یا همان کوه «جودی» نام دارد. [در منابع اسلامی آمده است که محل کوه جودی در منطقه موصل است. مثلاً در کتاب «الدر المنثور» از امام کاظم(ع) نقل شده که «جودی کوهی است در موصل». رجوع به نقشه جغرافیایی نشان می دهد که نزدیکترین محل معروف و شناخته شده در عصر ائمه به کوه آرارات، منطقه موصل در شمال عراق است- انصاف]

* گلستان شدن آتش نمرود بر حضرت ابراهیم خلیل(ع)
اشاره:
عظمت حضرت ابراهیم خلیل(ع) به حدی است که وی همواره موجب نزاع یهودی و مسیحیت و اسلام بوده است و هر یک، آن حضرت را از خود می‌داند. از این‌رو، خدای متعال او را مربوط به هیچ یک از ادیان ندانسته و او را مسلمان معرفی می‌کند. ابراهیم(ع) حتی میان مشرکان، مکانی بلند داشت و آثار وی در مکه مکرمه مورد زیارت و تقدیس آنان قرار می‌گرفت. نسب حضرت ابراهیم(ع) تا حضرت آدم(ع) در تورات آمده است. نسب نامه‌های تورات به کتب اسلامی نیز راه یافته و بدون دقت در اصل و منشأ آن پذیرفته شده است. به عقیده اهل کتاب (در نتیجه جمع بندی حوادث کتاب مقدس) حضرت ابراهیم(ع) حدود 2000 سال قبل از میلاد، یعنی حدود 4000 سال پیش در شهر «اور» به دنیا آمد. به گفته تورات، او در آغاز «ابرام» یعنی پدر بلندمرتبه نامیده می‌شد. خدای متعال نام وی را در سن نود و نه سالگی به ابراهیم یعنی پدر اقوام، تبدیل کرد. شهر اور نزدیک یک قرن پیش در عراق در ساحل «فرات» از زیر خاک بیرون آمد و آثار باستانی بسیاری در آن جا یافت شد. به گفته تورات پدر حضرت ابراهیم(ع) که «تارح» نامیده می‌شد، پسر خود ابراهیم(ع) و همسر وی «ساره» و نوه خویش حضرت لوط(ع) را برداشت و به سرزمین «کنعان» در غرب فلسطین عزیمت کرد. آنان در بین راه از ادامه سفر منصرف شدند و در شهر «حران» سکونت گزیدند. این شهر در جنوب ترکیه فعلی و در مرز سوریه قرار دارد. پدر حضرت ابراهیم(ع) در تورات تارح خوانده می‌شود، ولی قرآن مجید وی را «آزر» بت‌پرست معرفی کرده است (انعام، 74). پدر حضرت ابراهیم(ع) در سلسله اجداد حضرت رسول اکرم(ص) قرار می‌گیرد. علمای شیعه معتقدند: همه پدران آن حضرت تا حضرت آدم(ع) یکتاپرست بوده‌اند و به همین دلیل گفته‌اند: آزر، عموی آن حضرت بوده و استعمال «أب» (پدر) بجای «عم» (عمو) در زبان عربی نادرست نیست. از آن جمله در قرآن کریم (بقره،133) چنین چیزی دیده می‌شود. تورات می‌گوید: حضرت ابراهیم(ع) در 75 سالگی به امر خدا از شهر حران عازم کنعان شد. وی همسر خود ساره و برادرزاده‌اش حضرت لوط(ع) و چند نفر از مردم حران را برداشت و همگی به کنعان رفتند و در آن جا روی کوهی در شرق «بیت ایل» خیمه زدند. حضرت ابراهیم(ع) پس از چندی در «حبرون» (الخلیل امروزی) ساکن شد و تا آخر عمر در آن جا بود و اکنون مقبره خانوادگی وی در آن مکان است. حضرت لوط (ع) به شهر «سدوم» و شهرهای مجاور آن رفت. مردم آن شهرها به سبب نافرمانی و بی‌اعتنایی به پیام وی به امر خداوند نابود شدند. این حادثه در قرآن مجید نیز آمده است. دو موضوع بسیار مهم در تاریخ حضرت ابراهیم(ع) وجود دارد که در تورات کنونی اشاره‌ای به آنها نشده است: یکی جریان بت شکنی و به آتش افکندن وی و دیگری داستان بنای کعبه. قرآن مجید در سوره‌های انبیا و صافات، داستان بت‌شکنی و به آتش ‍ افکندن او و تبدیل شدن آتش به گلستان را آورده است. در این ماجرا حضرت ابراهیم(ع) برای نشان دادن ناتوانی بت‌ها آنها را شکست و تبر را بر شانة بت بزرگ گذاشت و به آنها ثابت کرد که این اشیای بی‌جان لایق پرستش نیستند. «نمرود»، پادشاه اور دستور داد تا آتشی بزرگ شعله‌ور کنند و ابراهیم(ع) را در آن اندازند. به اذن پروردگار، آتش در برابر چشمان حیرت زدة ایشان سرد و خاموش شد و به گلستان تبدیل گردید.
* عید سعیدغدیرخم و انتخاب ‏امیرالمؤمنین ‏امام‏علی(ع) به ‏جانشینی پیامبراسلام(10ق)
اشاره:
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند،حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مسلمانان معرفی نمود. اهمیت انتخاب امام علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام به حدی است که خداوند، انجام این کار عظیم را، انجام کامل رسالتِ پیامبر(ص) عنوان نموده است. این مراسم درمکانی به نام غدیر خم، واقع در مسیر مکه به مدینه برگزار شد. مسلمانان حاضر در غدیرخم که شمار آنان به ده‏ها هزار نفر می‏رسید، پس از این انتخاب، باشور و اشتیاق بسیار، با امام علی(ع) بیعت کردند. خداوند، انتخاب امام علی(ع) را اکمال دین و اتمام نعمت‏ها عنوان کرده و دین اسلام را برای امت برگزید. با تمام سفارشی که پیامبر اسلام به جانشینی امام علی(ع) نمود، ولی پس از رحلت ایشان، برخی از مهاجرین و انصار ولایت ایشان را نپذیرفته و ابوبکر بن ابی قحافه را به خلافت برگزیدند.

* وفات حکیم و سیاستمدار بزرگ «خواجه نصیرالدین طوسی»(672 ق)
اشاره:
پس از حمله‏ ی مغولان به ایران، مقام علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان مغول، او را در شمار بزرگان خود دانسته، نسبت به حفظ و حراست از جانِ وی کوشا باشد. از آن پس، خواجه، دارای مقام و نفوذ فراوانی شده و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشورهای مسلمان روا داشت. جلوگیری از به آتش کشیدن مراکز فرهنگی، کتابخانه ‏ها و مؤسسات علمی، نجات جان دانشمندان و علمای بزرگ زمان که مورد غضب مغولان بودند، جلوگیری از تهاجم مغولان به کشورهای اسلامی و نیز احداث و تجهیز رصدخانه‏ی عظیم مراغه وکتابخانه‏ی بزرگ آن، از جمله خدمات ارزنده ‏ی خواجه نصیر در دوران وزارت در دستگاه مغولان می‏باشند. همچنین محفل درسی خواجه، رونقی فراوان داشته و شاگردان فاضلی در آن تربیت یافتند. علامه حلی، کمال الدین میثم بحرانی، قطب الدین رازی و سید رکن الدین استرآبادی و... از جمله شاگردان خواجه می‏باشند. از این عالم بزرگ شیعی بیش از 80 کتاب و رساله به جای مانده که اخلاق ناصری، اساسُ الاقتباس، اوصاف الاشراف و عِلمُ المثلث از آن جمله‏اند. این دانشمند گرانقدر در 75 سالگی دیده از جهان فروبست و در کاظمین عراق مدفون گشت.
* ولادت فقیه فاضل، استاد متأخرین آیت ‏اللَّه «شیخ مرتضی انصاری»(1214 ق)
اشاره:
شیخ انصاری در نجف از محضر اساتیدی همچون حاج ملااحمد نراقی، شریف العلماء مازندرانی، شیخ موسی و شیخ علی کاشف الغطاء بهره گرفت. وی پس از درگذشت صاحب جواهر، به مرجعیت عامه‏ی شیعه رسید. همچنین در محضر درس شیخ انصاری، فضلای زیادی زانوی ادب زدند و به مدارج بالای علمی دست یافتند که میرزای بزرگ شیرازی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سید جمال الدین اسدآبادی، میرزا حبیب اللَّه رشتی و ده‏ها عالم دیگر از آن جمله‏اند. از این عالم بزرگ، تألیفات و آثار ارزشمند علمیِ چندی از قبیل کتاب رسایل، مکاسب، الصلاة و الطهارة و... به جای مانده که هم‏اکنون از منابع درسی حوزه‏های علمیه‏ی شیعه می‏باشند.

* 24 اکتبر در گذر تاریخ

* آغاز به کار سازمان ملل متحد معروف به پارلمان جهانی و روز ملل متحد(1945م)

* پذیرش ایران به عضویت سازمان ملل متحد (1945م)

* پایان جنگ‏های 30 ساله مذهبی در اروپا پس از امضای معاهده «وِسْتْفالی» (1648م)

* پایان جنگ چهارم اعراب و اسرائیل موسوم به جنگ رمضان (1973م)


نوشته شده در   چهارشنبه 1 آبان 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode