ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 مهر 1392     |     کد : 60600

بحران‌آفرینان ، خود اسیر بحران شدند

عامل بحران‌آفرین در کشورهای جهان چند روزی است خود دچار یک بحران تمام‌عیار سیاسی - اقتصادی شده است.

تعطیلی دولت فدرال آمریکا وارد روز پنجم شد
بحران‌آفرینان ، خود اسیر بحران شدند


عامل بحران‌آفرین در کشورهای جهان چند روزی است خود دچار یک بحران تمام‌عیار سیاسی - اقتصادی شده است.
ایالات متحده آمریکا، عامل ایجاد بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشورهای مختلف دنیا مدتی است خود دچار بحرانی شده است که این بحران به تنهایی آبستن بحران‌های دیگری است. این کشور که از بدو تشکیل جمهوری اسلامی ایران با اعمال تحریم‌های گوناگون و ناجوانمردانه تلاش‌های ناموفق زیادی برای ایجاد بحران اقتصادی و به تبع آن بحران سیاسی و امنیتی برای ایران کرده، اکنون با پدیده «تعطیلی دولت فدرال» روبه‌رو شده که نوع واکنش‌های رهبران این کشور نشان می‌دهد لااقل تا روزهای آتی این مسئله لاینحل باقی خواهد ماند.
با ورود تعطیلی اجباری دولت فدرال آمریکا به پنجمین روز خود، نگرانی و اعتراض‌های مردم نیز به اوج خود می‌رسد.
با امروز، پنج روز از رفتن 800 هزار کارمند فدرال آمریکا به مرخصی «اجباری» می‌گذرد. محاسبات کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد این تعطیلی روزانه دستکم 300 میلیون دلار بر اقتصاد آمریکا خسارت وارد می‌کند. قربانی اصلی این وضع البته مردم آمریکا هستند که این روزها یک شوک اقتصادی کم‌سابقه را در زندگی خود تجربه می‌کنند. شوکی که با گذشت زمان قطعا خسارات شدیدتری بر زندگی آنها وارد خواهد کرد.
یکی از شهروندان معترض آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری یورونیوز لجبازی‌های کودکانه مقامات آمریکایی را عامل به وجود آمدن این وضع عنوان کرد و گفت: «این وضع مثل رفتار بچه‌ها است که بر سر اسباب‌بازی دعوا می‌کنند.»
شهروند دیگر آمریکایی با اشاره به اختلافات بین دولت دموکرات آمریکا با جمهوریخواهان بر سر تصویب بودجه گفت: «حس می‌کنم کنگره نمی‌تواند تصمیم بگیرد و احزاب نمی‌توانند با هم کار کنند. البته این مسئله تازگی ندارد و همه مردم این درد را احساس می‌کنند.»
یکی از کارکنان فدرال آمریکا نیز گفت با خانه‌نشینی او زندگی‌اش دچار بحران شده و نمی‌داند چگونه باید هزینه تحصیل فرزندان و اقساط خانه‌اش را پرداخت کند. اگر این تعطیلات به چند ماه برسد قطعا زندگی‌اش نابود می‌شود.
یورو‌نیوز همچنین از نتایج نظرسنجی خبر داده که نشان می‌دهد مردم نگران آمریکا خود را «گروگان منازعات سیاسی در کنگره» می‌دانند. البته این نگرانی مختص مردم نیست و نوع موضع‌گیری‌های رهبران این کشور حتی سیاستمداران را نیز دچار نگرانی‌های جدی کرده است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین موضع‌گیری‌های خود ضمن اعتراف به اینکه «ادامه تعطیلی دولت فدرال ضربات شدیدی به کشور و اقتصاد آمریکا می‌زند» تاکید کرده از خواسته‌اش کوتاه نخواهد آمد.
«اوباما» که سفرش به مالزی را لغو کرده روز چهارشنبه (یک روز پس از آغاز تعطیلی دولت) جلسه‌ای با سران کنگره در کاخ سفید ترتیب داد که نتیجه آن چیزی نبود جز بالا رفتن دعوا و اختلاف بین روسای جمهوریخواه و دموکرات مجلس سنا. «جان بینر»، رئیس‌جمهوریخواهان که «اوباما»‌ او را مسئول به وجود آمدن چنین وضعی معرفی کرده، با عصبانیت این جلسه را ترک کرد!
اوباما نیز در این جلسه گفت تا زمانی که جمهوریخواهان بودجه را تصویب نکنند، و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند، با آنها وارد گفت‌وگو نخواهد شد!
تصمیم برای افزایش سقف بدهی‌های دولت مسئله دیگری است که باید در کنگره بحث شود اما سرنوشت این موضوع هم به بودجه و تعطیلی دولت گره خورده است.
جمهوریخواهان لایحه‌ای را تصویب کردند که اگر دولت فدرال تعطیل شد، ارتش همچنان مانند گذشته حقوق دریافت کند؛ اما گرچه براساس این لایحه نظامیان حقوق دریافت می‌کنند و مجبور نیستند به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند اما، معلوم نیست که دولت تا چه زمان بودجه برای پرداخت حقوق آنها داشته باشد. این وضع باعث نگرانی نظامیان آمریکایی نیز شده است. ژنرال «ریموند اودیرنو»، رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته تعطیلی دولت، به فعالیت‌های روزانه ارتش ضربه می‌زند. وی با تاکید بر اینکه دو طرف باید هرچه سریعتر اختلافات را کنار بگذارند هشدار داده عواقب ادامه چنین وضعی کار را برای ارتش آمریکا هم سخت خواهد کرد.
«چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن هشدار درباره عواقبی که تعطیلی دولت فدرال بر ارتش آمریکا می‌گذارد از جمهوریخواهان خواسته هرچه سریعتر لایحه بودجه دولت را تصویب کنند.
«جیمز کلاپر» رئیس مرکز اطلاعاتی آمریکا هم از خطرات چنین وضعی سخن راند و در جمع اعضای کنگره گفت که تعطیلی دولت فدرال به امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زند.
در جریان جلسه چهارشنبه استماع بازرسی اطلاعات خارجی آمریکا، سناتور «چاک گراسلی» از ایالت آیوا سوالی را مطرح کرد که آیا با تعطیل شدن دولت فدرال، آمریکا همچنان ایمن باقی خواهد ماند؟
مدیر مرکز اطلاعات ملی آمریکا پاسخ داد: من احساس می‌کنم که نمی‌توانم چنین ضمانتی را به مردم آمریکا بدهم.
گفتنی است،‌ پیامدهای این بحران با گذشت زمان و پس از اینکه تاثیر خود را روی قدرت خرید مردم گذاشت خود را نشان خواهد داد. تاثیرات روانی این مسئله اما از همان روزهای نخست اثر خود را روی بازار بورس آمریکا نشان داد. پیش‌بینی می‌شود علائم آشفتگی بزرگ اقتصادی آمریکا از واشنگتن آغاز شود چرا که ابتدا شاهد کاهش مصرف کارمندان فدرال به علت صرفه‌جویی خواهیم بود اما در صورت ادامه این وضع می‌توان انتظار داشت سایر بخش‌ها در سراسر آمریکا نیز دستخوش تحولات اقتصادی شوند که خوشایند کسی نخواهد بود.
آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته، دادگاه‌های آمریکا تنها تا 9 روز دیگر آن هم با استفاده از یک صندوق اضطراری قادر به ادامه فعالیت روزمره خود خواهند بود و پس از طی این مدت مجبور خواهند بود فقط به برخی پرونده‌های مهم رسیدگی کنند. مدارس نیز در آمریکا باز خواهند بود اما تا اطلاع ثانوی دیگر خبری از وام‌های دانشجویی و بورس‌های تحصیلی نخواهد بود.
نکته جالب توجه در این بین این است که نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد 46 درصد مردم دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را مسئول چنین وضعی می‌دانند و تفاوتی بین آنها نمی‌بینند.
یادآور می‌شود، اختلافی که باعث به تصویب نرسیدن بودجه و تعطیلی دولت فدرال شده به مخالفت جمهوریخواهان با طرح بیمه خدمات درمانی اوباما مربوط می‌شود.
جمهوریخواهان می‌خواهند اجرای این طرح برای یک سال به تعویق بیفتد اما دموکرات‌ها می‌گویند حاضر به پذیرفتن این «معامله» نیستند.
طرح بیمه خدمات درمانی همگانی، از اصلی‌ترین طرح‌های اوباما در زمان تبلیغ در دور اول و دوم ریاست جمهوری‌اش بود و کوتاه آمدن از آن هم می‌تواند برای دموکرات‌ها عواقب بدی در انتخابات بعدی داشته باشد.
این طرح اوباما بعد از تصویب در دو مجلس قانونگذاری آمریکا لازم‌الاجرا شد و بعدا با شکایت جمهوریخواهان به دیوان عالی آمریکا رفت و در آنجا این قانون مطابق با قانون اساسی آمریکا شناخته شد.
دموکرات‌ها همین موضوع را دلیل کافی می‌دانند برای اینکه این قانون باید اجرا شود و بر سر آن «معامله» نمی‌کنند.
ناظران سیاسی اروپایی معتقدند ادامه این وضع دولت فدرال را در آستانه فروپاشی قرار خواهد داد.


نوشته شده در   شنبه 13 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode