ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 مهر 1392     |     کد : 60145

كتاب «تركان، اسلام و علوی گری- بكتاشی گری در آناتولی» منتشر شد

به همت مركز مطالعات فرهنگي - بين المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، كتاب «تركان، اسلام و علوي گري و بكتاشي گري در آناتولي» تاليف محمد تقي امامي خوئي منتشر شد.

به همت مركز مطالعات فرهنگي - بين المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، كتاب «تركان، اسلام و علوي گري و بكتاشي گري در آناتولي» تاليف محمد تقي امامي خوئي منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، كتاب «تركان، اسلام و علوي گري و بكتاشي گري در آناتولي» تاليف محمد تقي امامي خوئي ، به همت مركز مطالعات فرهنگي - بين المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به زيور طبع آراسته شد.

مولف كتاب در مقدمه درباره سرزمين اصلي تركان و چگونگي پراكنده شدن آنان در مناطق مختلف جهان و گسترش و دگرگوني آنها توضيحات مختصري داده است و به نحوه زندگي تركان و تعامل آنها با يكديگر و در نهايت به تشكيل حكومتهاي منجسم سلجوقيان و عثمانيان كه حاكميت جهان اسلام را به مدت10 قرن در دست داشته اند اشاره كرده است. محتواي اصلي كتاب مربوط به باورها ، اعتقادات فكري درون حاكميت سلجوقيان و عثمانيان است.

آشنايي تركان با اديان مختلف قبل از پذيرش اسلام و ورود تركان به عالم اسلام از جمله مباحثي كه مولف در كتاب خود آورده است. در بخشي از كتاب آمده است : تركان با گرويدن به اسلام ، در فعال كردن انديشه جهاد براي گسترش اسلام نقش فداكارانه زيادي داشتند. بر اساس نوشته ها ي كتبيه هاي اورخون ، ترك ها بر اين باورند كه آنان قوم دوست داشته شده از جانب خداوند هستند و خاقان ترك از جانب خداوند براي اداره كردن انسانها فرستاده شده است. ايدئولوژي اسلام در آغاز انگيزه اي براي تحرك اعراب بود كه از سرعت و شتاب اين انگيزه بعد از يك قرن كاسته شد، اما ترك ها با قبول اسلام به مدت 10 قرن در راه عظمت و گسترش اسلام فداكاري كردند.

بخش اعظم اين كتاب به موضوع علويان - بكتاشيان در آناتولي مي پردازد. نويسنده با تعريف واژه«علوی» به ويژگي هاي اصلي علويان آناتولي و روند علوي گري در آناتولي نيز پرداخته است . مؤلف در اثر خود بينش و ديدگاه حاج بكتاش ، آثار حاج بكتاش و طريقت بكتاشي گري ، رابطه مسيحيت با علويان و بكتاشيان ، ادبيات بكتاشي ، زن در فرهنگ علوي - بكتاشي و .... را نيز مورد بررسي قرارداده است.

كتاب«تركان، اسلام و علوي گري و بكتاشي گري در آناتولي» مشتمل بر 20 فصل و 426 صفحه است و در شمارگان 1000نسخه به چاپ رسيده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 4 مهر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode