ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 آذر 1388     |     کد : 5929

یکشنبه 29 آذر 3 محرم 20 دسامبر

ورود عمر بن سعد به كربلا جهت جنگ با امام حسين(ع) در سال 61 هجري قمري...

ورود عمر بن سعد به كربلا جهت جنگ با امام حسين(ع) در سال 61 هجري قمري
عمر بن سعد بن ابي وقاص، كه از معاريف كوفه و از هواداران بني اميه بود، پيش از ماجراي خونين كربلا، حكم ولايت "ري" ] شامل منطقه ري و بخش اعظمي از مناطق مركزي و شمالي ايران[ را از عبيدالله بن زياد، عامل يزيد بن معاويه در كوفه و بصره گرفته بود. ولي هنوز به اين أمر اقدام نكرده بود، كه مخالفت امام حسين(ع) با يزيد و حركت وي به سوي كوفه پيش آمد كرد و همگان را به طريقي درگير ماجرا نمود.
عبيدالله بن زياد كه از توانايي هاي عمر بن سعد در مبارزات و جنگ ها با خبر بود و وي را در ميان هواداران بني اميه، مناسب نبرد با امام حسين(ع) مي ديد، به وي پيشنهاد فرماندهي سپاه رزمي خويش بر ضد امام حسين(ع) را داد و تنفيذ حكومت ري را مشروط به پايان بخشيدن ماجراي قيام امام حسين(ع) نمود.
عمر بن سعد در آغاز براي پذيرش اين أمر مهم، از خود ترديد و دو دلي نشان داد، ولي در برابر تطميع هاي شيطاني عبيدالله تسليم و پيشنهادش را پذيرفت و فرماندهي سپاه يزيد بن معاويه بر ضد امام حسين(ع) را بر عهده گرفت.
وي، براي اين منظور در رأس يك سپاه چهار هزار نفري از كوفه خارج شد و در سوّم محرم سال 61 قمري، يك روز پس از ورود امام حسين(ع) به كربلا، وارد اين سرزمين شد و از آن پس سپاه يك هزار نفري حرّ بن يزيد نيز به او پيوست و در تحت فرماندهي وي قرار گرفت.

تولد « اِبن خَلوف» اديب، كاتب و شاعرمالكي مذهب در سال829هجري قمري
« اِبن خَلوف» اديب، كاتب و شاعرمالكي مذهب در سال829هجري قمري بدنيا آمد. او دردوران كودكي با پدرش عازم سفرمكه و سپس بيت المقدس شد و درجواني به قاهره رفت. اين مسافرتها آغازو پايان تحصيلاتش بود. ازابن خلوف ديوان اشعاري باقيست كه بيشترابياتش درمدح و ثناي حضرت رسول اكرم (ص) است.

بركناري مستعين عباسي از خلافت در سال 252 هجري قمري
پس از درگذشت "المنتصر بالله" ] يازدهمين خليفه عباسي[، دست اندركاران نظام حكومتي و عناصر ذي نفوذ تشكيلات خلافت، مانند بُغاي كبير، بُغاي صغير، اوتامش، احمد بن خضيب و افرادي ديگر گرد هم آمده و درباره تعيين خليفه اي جديد به مشورت پرداختند و تصميم گرفتند كه از فرزندان ديگر متوكل عباسي ] مانند معتز و مؤيد[ كسي را براي اين أمر نامزد نكنند و به جاي آن ها از عموزادگانشان استفاده كنند. بدين جهت، احمد بن محمد بن معتصم عباسي را بر تخت خلافت نشانيده و او را به "المستعين بالله" ملقّب ساختند و با وي به عنوان دوازدهمين خليفه عباسي بيعت كردند. آغاز خلافت وي، مصادف بود با 26 ربيع الاوّل، سال 248 قمري.
فرزندان متوكل عباسي، كه خود را سزاوار خلافت مي دانستند، از اين أمر دل گير شده و به دسيسه و فتنه انگيزي پرداختند و افرادي را كه مورد خشم و بي مهري خليفه قرار مي گرفتند، به سوي خود جلب كرده و با وعده ها و تطميع هاي فريبنده، آنان را در صف مخالفان خليفه وقت قرار مي دادند.
بيش از چهار سال از خلافت مستعين نگذشته بود، كه شورش هاي زيادي از سوي مردم و يا سپاهيان خلافت، در شهرهاي مختلف، مانند دارالخلافه بغداد، أنبار، سامرا و مداين به وقوع پيوست و پايه هاي حكومتي مستعين را سست و لرزان نمود. تا اين كه صاحب منصبان و دبيران و سران كشوري و لشكري، چون محمد بن عبدالله بن طاهر، بغاي صغير و وصيف با در نظر گرفتن شرايط حساس جامعه و موقعيت و مصالح شخصي خويش، با طرفين گفت و گو كرده و آنان را به سازش و يافتن راه كاري جديد فرا خواندند.
پس از گفت و گو با مستعين، وي را به خلع از خلافت و واگذاري آن به معتز عباسي، در قبال دريافت پنجاه هزار دينار پول نقد و مقدار سي هزار دينار غله به طور سالانه وادار كردند و او نيز پس از بركناري از خلافت مجاز باشد در هر شهري از شهرهاي حجاز ] مكه، طايف و مدينه منوره[ اقامت گزيند.
مستعين، هنگامي كه خود را تنها يافت و همه اطرافيان و دوستان خود را طرفدار صلح و كناره گيري وي از خلافت ديد، با اكراه و اجبار آن را پذيرفت و پيمان نامه را امضا كرد و در روز سوم محرم سال 252 قمري در حضور فقها، اُمراء، قضات و دبيران، خود را از خلافت خلع و آن را به معتز عباسي واگذاشت.
بدين ترتيب، بار ديگر خلافت به فرزندان متوكل عباسي برگشت و سايه شوم ظلم و جنايت آنان بر سر مسلمانان، به ويژه محبان اهل بيت(ع) و علويان پاك نژاد، گسترده تر و عميق تر گرديد.

درگذشت حسين ضيع خاتم استاد برجسته هنرخاتم كاري در سال1331هجري شمسي
محمد حسين ضيع خاتم استاد برجسته هنرخاتم كاري در سال1331هجري شمسي درگذشت. استاد به سبب آشنايي كامل به هنرخطاطي دربريدن خط برروي صدف و عاج نيز مهارت بسيارداشت و آثاري گرانبها ازايشان به يادگارمانده است كه درموزه‎هاي داخل و خارج كشور نگهداري مي‎شود.

درگذشت استاد ابوالحسن صبا موسيقيدان نامي ايران در سال1336هجري شمسي
استاد ابوالحسن صبا موسيقيدان نامي ايران در سال1336هجري شمسي بر اثر بيماري قلبي درگذشت. هنراستاد فقط درنواختن ويلن خلاصه نمي‎شد بلكه درسنتور، كمانچه، نقاشي، ادبيات، پرورش گل و صنايع ظريفه نيزمهارت داشت. استاد صبا درزمينه كاوش و تفحص درابعاد و زواياي موسيقي ديرپاي ايراني طرحي نو درافكنده ازايشان كتابي تحقيقي درباره شناسايي سازهاي ايراني درتاريخچه آنها باقي مانده است.

درگذشت غلامحسين همايوني خوشنويس و تعليق نويس در سال1364هجري شمسي
استاد غلامحسين همايوني از خوشنويسان بزرگ و تعليق نويس مشهور در سال1364هجري شمسي درگذشت. استاد سجاياي اخلاقي داشت و صاحب زهد تقوي بود و بيش ازنيم قرن به تعليم و تربيت شاگردان و تأليف آثارمختلف پرداخت. كتابهاي «تُحفَة الرَّضوي و تُحفةُ المُؤمن» از آثار خطي ايشان است.

استقلال سرزمين پرو در سال1821ميلادي
سرزمين پرو در سال1821ميلادي به استقلال رسيد. اين كشور بيش از 290سال تحت سلطه اسپانيا بود. اما سرانجام با مبارزات مستمرمردم پرو و رهبريهاي سان مارتين و سيمون بوليوار مجدداً به استقلال رسيد. پس از استقلال حكومت جمهوري درپرو برقرارشد اما همواره نظامهاي خودكامه براين كشور حكومت كرده‎اند و كودتاهاي نظامي اوضاع اقتصادي و سياسي اين كشور را دستخوش نوسانات شديد كرده است. 





نوشته شده در   يکشنبه 29 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode