ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 8 شهريور 1392     |     کد : 58746

يکشنبه 10شهريور 1392 -24شوال 1434 -1 سپتامبر 2013

10شهریور - 24 شوال - 1 سپتامبر ...


10شهریور - 24 شوال - 1 سپتامبر



دفاع مقدس در گذرتاریخ

* عملیات کوچک شهید رجائی و باهنر در حمیدیه، به طور مشترک(1360ش)

اشاره: محل نبرد : غرب سرپل ذهاب شرح عملیات : پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری ، سپاه و ارتش با همکاری یکدیگر برای اجرای چند عملیات بزرگ جهت بیرون راندن عراق از خاک ایران آماده می شدند . اما انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجائی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیر وقت) موجی از شادی در جبهه دشمن به همراه داشت و فرماندهان جهت جلوگیری از تضعیف روحیه نیروهای ایران مصمم به اتخاذ هرچه سریعتر شیوه تهاجم شدند . در همین راستا دو عملیات به طور همزمان در جنوب سوسنگرد و غرب سرپل ذهاب با نام شهیدان رجائی و باهنر اجرا گردید . عملیاتی که در جنوب سوسنگرد اجرا شد هرچند محدود بود ، موقعیت استراتژیک خوبی برای نیروهای ایران در جبهه کرخه کور فراهم کرد . اما عملیات غرب سرپل ذهاب با هدف تکمیل اهداف عملیات بازی دراز و همچنین آزادسازی ارتفاعات کوره موش و قراویز در شمال‌غرب سرپل ذهاب اجرا گردید که با وجود موفقیت اولیه با مقاومت عراق و اجرای پاتک های سنگین حفظ ارتفاعات آزاد شده میسر نگردید .



10 شهریور در گذر تاریخ

* آغاز جنگ جهانی دوم (1318 ش)

اشاره: جنگ جهانی دوم، آتشی بود که شعله‏های آن قسمت‏های وسیعی از دنیا را به کام خود کشید و هستی میلیون‏ها تن از مردم جهان را نابود کرد. این جنگ با حمله آلمان به لهستان و کشورهای همسایه آغاز شد و پس از مدتی به مناطق دیگر اروپا گسترش یافت. نیمه اول جنگ، با پیروزی آلمان و متحدانش همراه بود ولی دو سال آخر جنگ، دوره افول و سقوط آلمان بود. سرانجام با تسخیر آلمان توسط قوای متفق و بمباران اتمی ژاپن، این جنگ به پایان رسید. بسیاری از اثرات جنگ جهانی دوم چون افزایش قدرت دولت‏ها، تلفات سنگین و نیز پیشرفت تکنولوژی، مانند جنگ جهانی اول بود. این جنگ سرانجام

پس از نزدیک به شش سال در اوت 1945 به پایان رسید و در حدود چهل میلیون کشته بر جای گذاشت. از نتایج پایدار پس از جنگ جهانی دوم می‏توان به ایجاد سازمان ملل و شروع جنگ سرد اشاره کرد.

* تشکیل کمیته استفاده از نیروی اتم در ایران (1344 ش)

اشاره: سال 1335، مجلس شورای ملی وقت، ایجاد «مرکز اتمی

دانشگاه تهران» را تصویب کرد و در آذرماه 1344، راکتور پنج مگاواتی آموزشی و تحقیقاتی ایران، که از آمریکا خریداری شده بود آماده فعالیت شد.و در سال 1345، در مرکز تحقیقات هسته‌ای امیرآباد تهران به کار گرفته شد و تاکنون نیز فعالیتش ادامه دارد.این راکتور به طور منظم مورد بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و از مواردی که 93 درصد آن اورانیوم غنی شده است استفاده می‌کند. سال 1352 سازمان انرژی اتمی تشکیل شد و سریعاً برای احداث مجتمع‌های قدرت هسته‌ای وارد مذاکره شد.

* وقوع زلزله شدید در خراسان (1347 ش)

اشاره: در این روز، زلزله‏ای شدید به قدرت 7/8 درجه در مقیاس ریشتر، شرق استان خراسان را به مدّت چهار دقیقه تکان داد که بر اساس آمار منتشر شده، پانصد روستا ویران شده و بیش از ده هزار نفر، جان خود را از دست دادند.

* سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و آغاز هفته بانکداری اسلامی (1362 ش)

* تظاهرات خونین مردم مشهد بر ضد طاغوت به مناسبت چهلم شهدای وقایع پیشین این شهر (1357ش)



24 شوال در گذر تاریخ

* درگذشت «عبدالرزاق صنعانی» محدث یمنی(211 ق)

اشاره: ابوبکر عبدالرزاق بن هَمام بن نافِع الحِمْیَری صنعانی از دانشمندان و محدثین مشهور قرن دوم و سوم هجری است که در سال 126 ق در صَنعا در یَمن به دنیا آمد. وی دانشمندی آگاه و پرهیزکار بود و بسیاری از علمای آن روزگار، از دانش او بهره برده‏اند. این فقیه ارجمند که در اواخر عمر، بیناییش را از دست داد، از حافظین برجسته‏ی قرآن کریم بود. عبدالرَّزاق از حافظان حدیث و راویان مورد اعتماد بوده و هفده هزار حدیث را از حفظ داشت. تفسیر قرآن و کتابی در حدیث از جمله آثار عبدالرزاق صنعائی است. وی در 85 سالگی در یمن وفات یافت.

* وفات «ابن لبان» فقیه و مفسر مسلمان(749 ق)

اشاره: ابوعبدالله شمس الدین محمّد بن احمد بن عبدالمؤمن معروف به ابن لبان، فقیه، محدث، مفسر و نویسنده‏ی مسلمان مصری در سال 679 ق در دمشق به دنیا آمد و دوران کودکی را در زادگاهش گذراند. وی فقه، اصول فقه و حدیث را نزد اساتید بزرگ وقت آموخت و به درجه‏ی والایى در آنها رسید. ابن لبان همچنین در سرودن شعر نیز دارای قریحه‏ی خاصی بود و علاوه بر تدریس و وعظ و خطابه، به تفسیر قرآن نیز می‏پرداخت. تنها اثر چاپ شده از ابن لَبّان، کتاب رَدّ معانی الایات المُتَشابهات الی مَعانی الایاتِ المُحکَماتِ در تفسیر قرآن است که به بررسی آیات محکم و متشابه در قرآن کریم پرداخته است. ابن لَبّان سرانجام در 24 یا 25 شوال سال 749 در هفتاد سالگی بر اثر ابتلا به بیماری طاعون درگذشت.

1 سپتامبر در گذر تاریخ

* آغاز سلطنت طولانی «لوئی پانزدهم» پادشاه فرانسه (1715م)

* آغاز جنگ جهانی دوم با حمله نیروهای آلمان نازی به لهستان (1939م)

* کودتای سوسیالیستی در لیبی به فرماندهی «معمَّر قذافی» (1969م)


نوشته شده در   جمعه 8 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode