ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 مرداد 1392     |     کد : 57576

قرآن‌شناخت

«قرآن‌شناخت» اثر محمدعلی اسدی‌نسب كه به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شده است...

«قرآن‌شناخت»؛ اثری برای مخاطبان عمومی و سكويی برای رسيدن به معارف قرآن 
 «قرآن‌شناخت» اثر محمدعلی اسدی‌نسب كه به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شده است، اثری برای مخاطبان عمومی است كه آمادگی لازم در آنان برای مراجعه به برخی عرصه‌ها و قلمروهای جدی‌تر و عميق‌تر شناخت قرآن و معارف آن ايجاد می‌كند. 


حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی اسدی‌نسب، مدير گروه قرآنی‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، با اعلام خبر انتشار كتابش با عنوان «قرآن‌شناخت» به همت كانون انديشه جوان و مركز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی گفت: كتاب «قرآن‌شناخت» برای افرادی نگارش شده است كه اطلاعات چندانی از قرآن ندارند و سعی شده است كه در اين كتاب مجموعه نسبتاً جامعی از اطلاعات عمومی در مورد قرآن در اين كتاب ارائه شود.



اسدی‌نسب با اشاره به اين‌كه اين اطلاعات هم اطلاعاتی درباره قرآن و هم اطلاعاتی از محتوای قرآن را دربرمی‌گيرد، بيان كرد: تلاش شده است تا با در نظر گرفتن گروهی از مخاطبان از عموم جامعه، كه شناختی منقح و منظم از قرآن ندارند، اين اطلاعات بيرونی و درونی قرآنی، يعنی هم اطلاعات درباره قرآن و هم اطلاعاتی از محتوای قرآن، با استفاده از منابع مختلف دينی در اختيار اين مخاطبان قرار گيرد و آن‌ها را برای فهم و تفسير قرآن آماده سازد.



وی افزود: مطالب كتاب از علوم قرآن و انس با قرآن آغاز می‌شود و سپس با بحث‌هايی در باب اهداف قرآن ادامه می‌يابد و در نهايت به بحث رابطه قرآن و علم منتهی می‌شود و «مبانی صدوری قرآن»، «تاريخ قرآن»، «اهداف و قلمرو قرآن» و «قرآن، عقل و علم» عناوين فصول چهارگانه اين اثر را تشكيل می‌دهند.



مدير گروه قرآنی‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در توضيحی مختصر درباره مطالب هر يك از فصول كتاب «قرآن‌شناخت» اظهار كرد: در فصل اول با عنوان «مبانی صدوری قرآن» مبانی و زيرساخت‌هايی كه صدور قرآن را از ناحيه قرآن اثبات می‌كند، مورد بحث قرار می‌گيرد و دلايل اين مبحث در چند قسمت توضيح داده شده و تبيين شده است.



اسدی‌نسب در مورد فصل دوم يعنی «تاريخ قرآن» نيز گفت: در اين فصل نيز مواردی مانند تاريخ نزول وحی، تاريخ جمع‌آوری آيات و سور قرآن، تاريخ ايجاد مصحف واحد، تاريخ نقطه‌گذاری قرآن، تاريخ اعراب‌گذاری قرآن و از اين دست موارد به شكل صحيح آورده شده است تا اگر احياناً شبهاتی در اين زمينه‌ها مطرح است به خودی خود نفی شود.



نويسنده «قرآن‌شناخت» با بيان اين كه هر مسلمان نيازمند آگاهی از اهداف و قلمرو قرآن است، گفت: در فصل سوم اين كتاب نيز ما به اين بحث پرداخته‌ايم كه با توجه به علم و عقل و تكنولوژی، قرآن برای چه هدفی نازل شده است؟ و آيا ما هميشه به قرآن نياز داريم يا در يك زمان خاص به آن نياز داشته‌ايم؟ همچنين در اين فصل به نقد سكولايسم نيز پرداخته‌ايم.



وی درباره فصل چهارم كتاب «قرآن‌شناخت» نيز بيان كرد: يكی از موضوعات بسيار مهم در مباحث دينی و قرآن‌پژوهی رابطه قرآن با عقل و علم است كه در اين مبحث مطالب و سؤالات بسياری مطرح است از جمله اين كه آيا می‌توان با عقل می‌توان از قرآن استفاده كرد؟ آيا قرآن عقل و قواعد عقلی را تأييد می‌كند؟ آيا قرآن با عقل در تضاد و تناقض قرار می‌گيرد؟ كه ما در اين جا آيات عقلی قرآن را مطرح و دسته‌بندی كرده وبيان كرده‌ايم كه نه تنها ميان عقل و قرآن تعارضی نيست، بلكه بايستی بايد با عقل قرآن را اثبات، تفسير و تبليغ كرد.



اسدی‌نسب ادامه داد: در بخش ديگری از اين فصل نيز به ارتباط قرآن و علوم، اعم از تجربی و انسانی، پرداخته‌ايم و با توجه به اين كه علم به ما هو علم را در حالتی كه با چيزی غير از خود مخلوط نشده باشد، ناظر به كشف واقع دانسته‌ايم؛ واقعی كه فعل خداست، و از سوی ديگر می‌دانيم كه علم خدا با فعل او تنافی ندارد، بر اين اساس، اثبات كرده‌ايم كه قرآن با علم تعارضی ندارند و در اين جا نيز آيات علمی قرآن را نيز دسته‌بندی كرده‌ و بيان كرده‌ايم كه خود قرآن اساساً علم، مؤيد علم و همساز با علم است و هيچ تنافی ميان قرآن و علم وجود ندارد و الان كه بيش از هزار و 400 سال از نزول قرآن گذشته است و قرآن هيچ آيه‌ای از قرآن با يك گزاره مسلم علمی تعارض و تناقض و تباين ندارد و هيچ كس نمی‌تواند چنين امری اثبات كند؛ عليرغم اين كه قرآن در همه مجالات سخن گفته است؛ از آسمان و زمين و انسان و حيوان و عقل و هدايت و ... .



مدير گروه قرآنی‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در پايان با بيان مجدد اين مطلب اين كه اين كتاب برای عموم نوشته شده است، خاطرنشان كرد: كتاب «قرآن‌شناخت» بايد سكو و پله‌ای برای رسيدن به معارف عميق‌تر قرآن تلقی شود و مخاطبان نبايد به آن اكتفا كنند. آنان در واقع با خواندن اين كتاب آمادگی مراجعه به كتاب‌های عميق‌تر و ورود به برخی عرصه‌ها و قلمروهای جدی‌تر و عميق‌تر شناخت قرآن و معارف آن را پيدا می‌كنند كه اميدواريم اين مهم با كتاب «قرآن‌شناخت» حاصل شود.



يادآور می‌شود، «قرآن‌شناخت» اثر محمدعلی اسدی‌نسب، در قطع رقعی و در 217 صفحه، با تيراژ 2000 نسخه و با قيمت 80 هزار ريال از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شده است. 




نوشته شده در   دوشنبه 14 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode