ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 تير 1392     |     کد : 56412

جنبه هاي مختلف پيشرفت تكلم در كودكان/ راه رشد درک زبانی و فهم کودک

كودكان مدام نه تنها كلمات تازه و جديد را ياد مي گيرند، بلكه براي كلمات قديم خود نيز معاني جديد پيدا مي كنند و در نتيجه خزانه لغات آنها رشد بيشتري مي كند.

كودكان مدام نه تنها كلمات تازه و جديد را ياد مي گيرند، بلكه براي كلمات قديم خود نيز معاني جديد پيدا مي كنند و در نتيجه خزانه لغات آنها رشد بيشتري مي كند.به گزارش خبرگزاری مهر، کودک همزمان با افزايش سن در مي يابد كه تكلم وسيله اي ضروري براي كسب پذيرش گروه همسالان و همچنين وسيله اي ضروري براي ارتباط با بزرگسالان است. كودكان در مسیر رشد درمي يابند كه شيوه هاي ساده تر ارتباط مانند گريه كردن يا استفاده از اشارات و حركات از نظر اجتماعي قابل قبول نيست و از اين طريق نمي توانند مورد قبول گروه همسالان قرار گيرند و يا به خوبي با بزرگسالان ارتباط برقرار كنند، بنابراين سعي مي كنند تكلم خود را به سرعت پيشرفت دهند.

تكلم كودكان در جنبه هاي مختلف پيشرفت مي كند:

-خزانه لغات؛ خزانه لغات عمومي كودكان به طور روزانه افزايش پيدا مي كند. خزانه لغات كودكان از طريق مدرسه، مطالعه، مكالمه با ديگران و استفاده ازتلويزيون افزايش پيدا مي كند. يك دانش آموز كلاس اول به طور متوسط، بين 20 تا 24 هزار كلمه مي داند. كودك زماني كه به كلاس اول راهنمايي برسد تقريبا حدود 50 هزار لغت را مي داند.

كودكان مدام نه تنها كلمات تازه و جديد را ياد مي گيرند، بلكه براي كلمات قديم خود نيز معاني جديد پيدا مي كنند و در نتيجه خزانه لغات آنها رشد بيشتري مي كند. كودكان داراي خزانه لغات عمومي و خزانه لغات اختصاصي هستند. خزانه لغات عمومي آن دسته از لغات است كه به طور عمومي از آنها استفاده مي شود و منظور از خزانه لغات اختصاصي كلماتي است كه معاني ويژه و موارد استفاده محدود دارند. نمونه اي ازخزانه لغات اختصاصي كودكان عبارتند از لغات مربوط به آداب و معاشرت.

البته به طور كلي دختران در مقايسه با پسران خزانه لغات خود را بيشتر گسترش مي دهند و اين گسترش در لغات مربوط به رنگها، افزايش بيشتري دارد زيرا معمولا آنها به لباسها و يا فعاليتهايي كه مستلزم استفاده از رنگهاست مانند عروسك بازي و تزيين و آرايش دادن عروسك علاقه بيشتري دارند در حالي كه خزانه لغات پسران در زمينه لغات عاميانه و فحش از دختران افزايش بيشتري دارد.

- درك و فهم زبان؛ همانطور كه علاقه كودك به تعلق و پيوستگي به گروه همسالان افزايش پيدا مي كند، به ارتباط با اعضاي گروه نيز علاقه بيشتري پيدا مي كند. كودكان به زودي در مي يابند كه زبان وسيله مهمي براي ارتباط هر چه بيشتر و معنادارتر با اعضاي گروه است، بنابراين براي پيشرفت در فهم و درك زبان تمايل بيشتري نشان مي دهند.

براي آنكه كودك در درك زبان پيشرفت كند، يكي از شيوه هاي مهم آموزش تمركز حواس است. كودكان در مسیر رشد در مي يابند كه براي موفقيت در تحصيل و ارتباط با همسالان و بزرگسالان بايد توجه كافي به آنچه در پيرامون آنها مي گذرد، داشته باشند و از حواس خود به خوبي استفاده كنند. تمركز حواس كودك مي تواند به وسيله گوش دادن و تماشای تلويزيون افزايش يابد.

راه ديگر اينكه كودك از زبان درك بيشتري داشته باشد پاسخ به پرسشهاي كودك است. كودكان در پرسيدن سوالات خود درباره يك لغت، يك عبارت يا يك جمله بي معني، ترديد و تاملي به خود راه نمي دهند و از اين طريق درك خود را از زبان گسترش مي دهند.

روش ديگر رشد درك زبان، پيدا شدن "تكلم اجتماعي" به جاي "تكلم خود مركزي" است. تكلم كودك اول بر محور "خود" او دور مي زد. او تنها درباره خودش صحبت و فكر مي كند، اما کم کم كودك به جاي سعي در تكلم و صحبت، بيشتر به گفتار ديگران گوش مي دهد و به عبارت ديگر، گفتار آنها بيشتر اجتماعي مي شود و همين دليل مهمي براي رشد درك زبان كودك است.

پرگويي و زياد حرف زدن كه از خصوصيات تكلم در اوایل كودكي است، به تدريج جاي خود را به كنترل و انتخاب بيشتر در تكلم مي دهد. تكلم كودكان همراه با افزايش سن به طور تصاعدي كم و كمتر مي شود. آنها در ابتداي ورود به مدرسه اغلب پرگويي و زياد حرف زدن را ادامه مي دهند، ولي به تدريج در مي يابند كه خصوصا در محيط كلاس به آنها اجازه داده نمي شود هر زمان كه خواستند صحبت كنند.

كودكان با قرار گرفتن در بين كودكان همسال خود نيز در مي يابند كه صحبت زياد، همسالان را آزرده خاطر مي سازد و اين باعث سلب پذيرش اجتماعي از آنها خواهد شد. البته دختران در مقايسه با پسران به طور فزاينده اي بيشتر صحبت مي كنند و معمولا خزانه لغات غني تري دارند. شايد علت كم صحبت كردن پسران اين باشد كه آنها در مي يابند زياد صحبت كردن با نقش جنسي آنها همخواني ندارد.


نوشته شده در   جمعه 21 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode