ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 23 آبان 1388     |     کد : 5496

شنبه 23 آبان 26 ذي القعده 14 نوامبر

آخرین حج پیامبر(ص) (جحة الوداع) در سال 10 هجري قمري...


آخرین حج پیامبر(ص) (جحة الوداع) در سال 10 هجري قمري

حضرت محمد (ص) در سال 10 هجري قمري به قصد زيارت خانه خدا به اتفاق هزاران تن از مسلمانان و ياران نزديكشان از مدينه عازم مكه معظمه شدند. حضرت ختمي مرتبت بعد از هجرت چند بار قصد زيارت كعبه را كردند اما فقط دو بار موفق به اجراي مناسك حج شدند. رسول گرامي اسلام بعد از اداي فريضه حج، در روز چهاردهم ذيحجه آخرين بار خانه كعبه را زيارت كردند و سپس به قصد مدينه منوره از مكه خارج شدند. حضرت محمد (ص) در ميان راه در محل غدير خم پس از نزول آيه شصت و هفت از سوره مباركه مائده مولاي متقيان علي (ع) را به جانشيني خود برگزيدند. گفتني است كه آخرين سفر حج حضرت محمد (ص) در تاريخ به حجة الوداع شهرت دارد.

 

ولادت محمد بن ابي بكر در سال دهم هجري قمري

محمد بن ابي بكر، از ياران وفادار و فداكار امام علي بن ابي طالب(ع) بود.

وي، در سفر معنوي و روحاني حجه الوداع، كه پيامبر اكرم(ص) و اكثر اصحاب و پيروان آن حضرت،در سال دهم قمري از مدينه منوره و ساير نواحي اسلامي عازم مكه معظمه شده بودند، در سرزمين "ذوالحليفه"، يا "شجره" كه بين راه مدينه و مكه و يكي از "ميقات" پنجگانه است، در چند روز مانده به پايان ماه ذي قعده، از بانوي شريف و گرانقدري بنام "اسماء بنت عميس" ديده به جهان گشود.

علامه مجلسي، در اين باره گفت: اسماء بنت عميس در مكاني به نام "بيدا" و چهار روز مانده به آخر ذي قعده و در سفر حجه الوداع، محمد بن ابي بكر را به دنيا آورد.

گفتني است كه اسماء بنت عميس از زنان سابق الايمان بود و در سال هاي نخست ظهور اسلام، به پيامبر خدا(ص) ايمان آورد و به همراه همسر دلير و فداكارش حضرت جعفر بن ابي طالب(ع)، معرف به جعفر طيار، به حبشه هجرت كرد و پس از هجرت پيامبر(ص) به مدينه و تشكيل حكومت اسلامي، آنان نيز به مدينه هجرت كردند.

در سال هشتم قمري، جعفر بن ابي طالب(ع) در رأس سه هزار رزمنده سپاه اسلام در جنگ با روميان متجاوز، در مكاني به نام "موته" شركت كرد و در اين جنگ نابرابر، بسيار ايستادگي كرد، تا اين كه دو دستش قطع شد و مظلومانه به شهادت رسيد. بر اساس حديث صحيحي از پيامبر اسلام(ص)، خداوند سبحان به جاي دو دست بريده او در جنگ موته، دو بال در بهشت به او عنايت مي كند تا با آن ها به هر كجا كه خواهد، پرواز كند. بدين جهت از آن زمان به "جعفر طيار" معروف گرديد.

اسماء بنت عميس، پس از شهادت جعفر طيار، با ابوبكر بن ابي قحافه ازدواج كرد و محمد بن ابي بكر را به دنيا آورد. پس از مرگ ابوبكر در جمادي الآخر سال سيزدهم قمري، با امام علي بن ابي طالب(ع) ازدواج كرد و از آن زمان، محمد بن ابي بكر را به همراه خويش به خانه امام علي(ع) برد و از تربيت علوي و روحيه ستم ستيزي، وي را بهره مند نمود.

محمد بن ابي بكر در مبارزه با تبعيضات و ستم گري هاي عثمان [خليفه سوم راشدين] و عاملان او، به ويژه با عامل او در مصر، يعني عبدالله بن سعد بن ابي سرح، بسيار ساعي بود. هم چنين در راه ايجاد و استمرار حكومت عدالت گستر حضرت علي(ع)، بسيار جان فشاني كرد و در جنگ جمل در حمايت از آن حضرت، درست روبروي خواهر خويش عايشه بنت ابي بكر قرار گرفت.

امام علي(ع)، پس از پايان جنگ جمل، وي را به حكومت مصر منصوب كرد و طي نامه اي به اهالي مصر و خود محمد بن ابي بكر سفارش هاي ارزنده و آموزنده اي نمود.

محمد بن ابي بكر، پس از استقرار در مصر، با شايستگي تمام و وفاداري به آرمان هاي مقدس علوي، بر روش مولايش اميرمومنان(ع) حكومت كرد و با مخالفانش مبارزه نمود و سرانجام، در سال 38 قمري، در هجوم سراسري سپاهيان شام به فرماندهي عمرو بن عاص، به دست معاويه بن حديج به طرز فجيعي به شهادت رسيد.

امام علي(ع) در شهادت وي بسيار متأثر و اندوهگين شد.

 

تولد«سعدالدين مسعود بن هروي خراساني» در سال 722 هجري قمري

«سعدالدين مسعود بن هروي خراساني» مشهور به علامه تَفتازاني فقيه و اديب ايراني در سال 722 هجري قمري متولد شد. او آثار متعددي دارد اما از معروفترين آنها« ارشادالهادي؛ تهذيب المنطق؛ و شرح الكشاف» را مي‏توان نام برد. علامه تفتازاني در شهر سمرقند به خاك سپرده شده است.

 

 انحلال سومين مجلس شوراي ملي در سال1294هجري شمسي

سومين مجلس شوراي ملي در سال1294هجري شمسي منحل شد. پس از حركت سپاه روس به طرف تهران شمارزيادي ازنمايندگان مجلس و رجال به قم حركت كردند و كميته دفاع ملي را تأسيس كردند. بدين ترتيب مجلس ازاكثريت افتاد و تعطيل شد. احمد شاه قاجارهم تصميم گرفت پايتخت را تغييردهد. اما وزيران مختار روس و انگليس با احمد شاه ملاقات كردند و او را ازانتقال پايتخت به اصفهان منصرف ساختند. گفتني است كه درآن زمان دولتهاي روس و انگليس ميكوشيدند كه ايران را درجنگ با آلمان دخالت دهند ازاين رو بعد از مدتي قواي خود را درايران مستقرساختند. انگليسيها درجنوب ايران نيرو پياده كردند و دستهاي به نام تفنگداران جنوب تشكيل دادند. روسها هم درشهرهاي مختلف ايران بطور مستقيم درامور داخلي ايران دخالت ميكردند.

 

کشف سرزمین اكوادور در سال 1533 ميلادي

كاشفان اسپانيايي در سال 1533 ميلادي سرزمين اكوادور را كشف و ضميمه كشور خود كردند. اكوادور مدت سه قرن تحت سلطه اسپانيا بود اما در سال 1822 ميلادي مبارزات آزاديخواه مردم اين سرزمين به رهبري سيمون بوليوار آزادي را به اكوادور باز گرداند و اين كشور به فدراسيون كلمبياي بزرگ پيوست. سرانجام در سال 1830 ميلادي با برقراري نظام جمهوري در اكوادور اين كشور به استقلال رسيد. اكوادور در شمال غربي اِمريكاي جنوبي واقع است.

 

 درگذشت ويلهلم لايپ نتيز رياضيدان و فيلسوف آلماني در سال  1716 ميلادي

ويلهلم لايپ نتيز رياضيدان و فيلسوف آلماني در سال  1716 ميلادي در70سالگي در گذشت. لايپ نتيز از 15 سالگي به تحصيل فلسفه و رياضي مشغول شد و مطالعات و تحقيقات ثمر بخشي در اين دو رشته به انجام رسانيد. لايپ نتيز در سال 1676 ميلادي حساب ديفرانسيل را پايه ريزي كرد و در شمار مشاهير علوم رياضي قرار گرفت.

 

تولد جواهر لعل نِهرو در سال 1889 ميلادي

جواهر لعل نِهرو از بزرگترين مبارزان ضد استعماري در سال 1889 ميلادي در الله آباد هند متولد شد. نهرو فارغ تحصيل رشته حقوق بود و بعد از عضويت در نهضت ملي هند عملاً به مبارزه ضد استعماري پيوست. پس ازچندي با پيوستن مهاتما گاندي به نهضت ملي هندوستان اين دو رهبربزرگ سياسي هند با پيشبرد مبارزات آزاديخواهي مردم هند ضربههاي مهلكي برپيكر استعمار انگلستان وارد آوردند. نهرو درمدت مبارزات خود ابتدا به رياست حزب كنگره هند، و سپس به مقام وزارت امورخارجه دولت موقت هند برگزيده شد. نهرو ازسال1947ميلادي به مدت 16سال درسايه حمايتهاي بيدريغ مردم هند قدرت را دركشورش بدست داشت. جواهرلعل نهرو دردوران مبارزه بارها دستگيرو زنداني شد. ازاين انسان آزاديخواه كتابهايي چون« زندگي من، نگاهي به تاريخ جهان و كشف هند» باقيست.


نوشته شده در   شنبه 23 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode