ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 10 خرداد 1392     |     کد : 54614

يکشنبه 12خرداد 22-رجب1434 - 2ژوئن 2013

12 خرداد در گذر تاريخ ...

12 خرداد در گذر تاريخ

* رحلت آيت‏ اللَّه العظمي «سيدمحسن حكيم» زعيم حوزه علميه نجف اشرف (1349 ش)
اشاره:
حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيدمحسن طباطبايي حكيم در سال 1267 ش (1306 ق) در نجف اشرف به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطوح حوزه، در 20 سالگي به درس خارج آيات عظام آخوند خراساني، آقا ضياء عراقي و ميرزاي ناييني وارد شد و به اجتهاد رسيد. آيت‏اللَّه حكيم پس از رحلت آيت‏اللَّه بروجردي به عنوان يكي از مراجع مطرح و برجسته مطرح گرديد و بسياري از مردم عراق و شيعيان مناطق اطراف از ايشان تقليد مي‏كردند. ايشان با تمام جرياناتي كه در جهت مخالفت با اسلام شكل مي‏گرفت به مبارزه بر مي‏خاست و از خود مسامحه‏اي نشان نمي‏داد. فتواي معروف ايشان درباره الحادي بودن كمونيسم، تحول بزرگي در عراق به وجود آورد. همچنين فتواي جهاد عليه اسرائيل و تقويت نيروهاي مبارز ضدرژيم صهيونيستي از ايشان صادر گرديد. ساخت و تأسيس كتابخانه‏ها، مدارس، حسينيه‏ها و مكان‏هاي فرهنگي و تأليف كتبي از قبيل مُستمسِك عروةالوثقي، نهج الفقاهه و شرح تبصره و... از جمله خدمات اين مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشيع است. سرانجام اين عالم رباني در حالي كه اهانت‏هاي فراوان و آزارهاي بسياري از رژيم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد 1349 برابر با 27 ربيع‏الاول 1390 ق در 92 سالگي دعوت حق را لبيك گفت و پس از تشييعي با شكوه، در نجف اشرف به خاك سپرده شد.
* انتصاب آيت ‏اللَّه «هاشمي رفسنجاني» به جانشيني فرماندهي كل قوا (1367 ش)
اشاره:
در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوري اسلامي ايران دست به اقداماتي زد كه افزايش فعاليت‏هاي سياسي براي جابجايي در بندهاي قطعنامه 598 شوراي امنيت و اعزام نيروهاي بيشتر به جبهه‏هاي جنگ از آن جمله است. همچنين اقدام برجسته‏اي كه ايران در اين زمان انجام داد، انتصاب آيت‏اللَّه هاشمي رفسنجاني به عنوان جانشين فرماندهي كل قوا در دوازدهم خرداد 1367 بود. زمينه‏هاي انتصاب آقاي هاشمي به مسؤوليت جديد، اساساً پس از سقوط فاو ايجاد شد و بدين ترتيب بود كه سپاه، ايشان را براي اين عنوان به امام پيشنهاد كرد. از اينرو، امام پس از سقوط شلمچه، طي حكمي، آقاي هاشمي را به اين سمت تعيين نموده و در آن حكم، به ايجاد ستاد فرماندهي كل، هماهنگي كامل ارتش، سپاه، بسيج و نيروهاي انتظامي سعي در استفاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها و بهره‏برداري صحيح از كمك‏هاي مردمي اشاره كردند.
* درگذشت حجة الاسلام سید علی اکبر ابوترابی 1379 ش
اشاره:
سيدعلى‌اکبر ابوترابي، سال 1318 هجرى شمسى در شهر قم متولد شد. وی پس از اخذ ديپلم به تحصيل دروس دينى در مشهد پرداخت.سيدعلى‌اکبر ابوترابي در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342حضورى فعال داشت و در پى تبعيد حضرت امام خمینی(ره) به نجف، وی نيز به نجف رفت و مشغول تحصيل در محضر امام (ره) شد.پس از حدود شش سال تحصيل در نجف، در مرز خسروى بازداشت شد و ساواک وی را به زندان کميته مشترک و پس از آن به زندان اوين منتقل کرد.alt ابوترابی پس از آزادى از زندان، به همراه شهید سيدعلى اندرزگو به سازماندهى جهاد مسلحانه همت گماشتند و بارها مورد تعقيب ساواک قرار گرفتند.وی پس از پيروزى انقلاب اسلامي، به عنوان رئيس کميته انقلاب اسلامى قزوين مشغول به فعالیت و پس از آن با رأى مردم، به عضويت شوراى شهر قزوين انتخاب و رئيس شورا شد. همزمان با آغاز جنگ تحميلي، در کنار شهيد دکتر مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نيروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموريت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد. حجت‌الاسلام ابوترابى در اردوگاه‌هاى عنبر، موصل 1، 3، 4 و رماديه و تکريت 5، 17، 18، و نيز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود. پس از ده سال اسارت سرانجام در سال 1369 به ميهن بازگشت و در تاريخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری در جايگاه نماينده ولى‌فقيه در امور آزادگان قرار گرفت. وی در دوره‌هاى چهارم و پنجم مجلس شوراى اسلامي، به مجلس راه يافت. حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی سرانجام در تاريخ دوازدهم خرداد 1379در حالى که همراه پدرش عازم مشهد بود براثر تصادف درگذشت.

22 رجب در گذر تاريخ

* ارتحال فقيه نامدار شيعه «شيخ الفقهاء شيخ جعفر كاشف الغطا» (1228 ق)
شيخ جعفر كاشف الغطاء در سال 1154 ق در نجف اشرف به دنيا آمد و از همان اوان كودكي به تحصيل علوم ديني پرداخت. در آغاز، مقدمات را نزد پدر آموخت و سپس از محضر بزرگاني نظير شيخ محمدمهدي فتوني، محمدباقر وحيد بهبهاني و سيدمهدي بحرالعلوم كسب دانش كرد. شيخ جعفر سپس به تاليف و تدريس پرداخت و شاگردان فراواني تربيت نمود و كتب متعددي نگاشت. يكي از كارهاي مهم وي، مقابله با اخباري‏گري بودو تلاش مؤثري در از بين بردن اين فتنه انجام داد. سرانجام اين عالم سترگ پس از هفتاد و چهار سال عمر با بركت، دار فاني را وداع گفت و زندگي جاودان خود را آغازكرد.

* رحلت عالم بزرگ «سيدحسين كوه كمره ‏ای» (1299 ق)
اشاره:
عالم بزرگ آيت‏اللَّه سيد حسين كوه كمره‏اي از بزرگان علماي شيعه است كه نَسَب شريفش با 24 واسطه به امام حسين(ع) مي‏رسيد. وي پس از فراگيري مقدمات راهي نجف اشرف گرديد و سال‏ها در عتبات عاليات از محضر شيخ كاشف الغطاء، شيخ محمدحسن صاحب جواهر و شيخ انصاري بهره‏مند گرديد. آيت‏اللَّه كوه كمره‏اي در فقه و اصول استاد بود و پس از مرحوم شيخ انصاري از زعماي حوزه‏ي عراق به شمار مي‏رفت و قسمتي از بلاد جهان تشيع از ايشان تقليد مي‏كردند. گويند بيش از 800 نفر از فُضلاي بزرگ در محضر درس او حضور مي‏يافتند. حضرات آيات ميرزا موسي تبريزي و شيخ حسن مامقاني از جمله شاگردان اين فقيه فرزانه بودند. آيت اللَّه كوه كمره‏اي هم‏چنين رساله‏هايي در باب عبادات، فروع دين و احكام حلال و حرام به رشته‏ي تحرير در آورده است. وفات اين عالم رباني در نجف اشرف واقع شد و در مقبره‏اي كه به نام خودش و در مقابل مقبره‏ي استادش، محمدحسن نجفي صاحب جواهر، قرارداشت به خاك سپرده شد.
* درگذشت عالم بزرگ «ملاعلي نوری» حكيم و فقيه شيعه(1246 ق)
ملاعلي بن جمشيد معروف به آخوند نوري از محضر اساتيد بزرگي چون محمد بيدآبادي كسب فيض نمود. سپس به تدريس مشغول شد و حوزه بزرگي در فلسفه تاسيس كرد كه از نظر كمّي بي‏نظير بود. آخوند نوري علاوه بر تحصيل و تدريس به مقام شامخي نيز در حكمت متعاليه نايل گشت تا بدان پايه كه برخي از دانشمندان فلسفه، پايگاه او را از اين جهت به مقام و موقعيت «صدرالمتألهين» نزديك دانسته‏اند. از آثار متعددي كه به وي نسبت مي‏دهند حواشي اسفار و رساله‏اي در وحدت وجود است. مدفن اين عالم طراز اول قرن 13، كفشكن حرم حضرت علي(ع) در نجف اشرف مي‏باشد كه به وصيت او بوده است.

2 ژوئن در گذر تاريخ

* آغاز عمليات «روباه صحرا» توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا (1942م)
در دوم ژوئن در جريان جنگ جهاني دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلماني معروف به روباه صحرا عليه نيروهاي انگليسي در شمال افريقا آغاز شد. قبل از اين حمله، انگليسي‏ها با تهاجم به ليبي، اين منطقه را از ارتش آلمان نازي پس گرفته بودند. اما در جريان ضد حمله مارشال رومل كه نزديك به يك ماه به طول انجاميد، نيروهاي تحت فرماندهي وي علاوه بر تصرف مجدّد ليبي، تا نزديكي بندر سوئز را از دست متفقين خارج ساختند. با اين حال، در حمله متقابل انگليسي‏ها در نوامبر 1942م، رومل شكست خورد و اين نقشه آلماني‏ها با شكست مواجه گرديد.

* روز ملي «انگلستان»
كشور جزيره‏اي انگلستان با بيش از 244 هزار كيلومتر مربع مساحت در غرب اروپا و در ميان اقيانوس اطلس، درياي مانْش، درياي شمال و درياي ايرلند واقع شده است. انگلستان جمعيتي كمتر از 60 ميليون نفر دارد و با توجه به عدم رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 م نيز از 60 ميليون نفر تجاوز نكند. لندن پايتخت انگلستان و بيرمنگام، ليورپول و آكْسْفورد از شهرهاي مهم آن مي‏باشند. حكومت اين كشور مشروطه سلطنتي است و قدرت اجرايى در دست نخست‏وزير مي‏باشد. اكثريت مردم انگلستان پيرو آيين انگليكان (شاخه‏اي از پروتستان) مي‏باشند. زبان رسمي آنها انگليسي و مليت انگلندي در اين كشور اكثريت دارد. بريتانيا از اتحاد اسكاتلند، انگلند، وِلزْ و ايرلند شمالي به وجود آمده كه واحدهاي فوق در امور داخلي خويش، استقلال و خودمختاري نسبي دارند و هر يك به عنوان كشوري مستقل محسوب مي‏گردند. انگلستان از جمله كشورهايى است كه در چند قرن اخير به عنوان كشوري استعمارگر در عرصه جهاني مطرح شده است. گستره و دامنه اين حضور كه معمولاً به تاراج منابع سرزمين‏هاي تحت استعمار مي‏انجاميد، در شرق و غرب كره زمين آنچنان گسترده و فراگير بود كه طبق مثل معروف آن زمان، خورشيد هيچ گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. حضور انگلستان در مناطق گوناگون جهان، گاهي توسط نيروي نظامي و با توسل به زور انجام مي‏گرفت و گاه با انعقاد پيمان‏ها و قراردادهاي ذلت بار، اين سياست استعماري به پيش مي‏رفت. سابقه طولاني و ميزان دخالت‏هاي استعماري و تعدد شيوه‏هاي نفوذ بريتانيا در نقاط مختلف زمين تا آن‏جا بود كه طي يك قرن اخير به عنوان استعمار پير انگلستان شهرت يافته است. در نيمه دوم قرن بيستم گرچه بر اثر تحولات بين‏المللي، روند استعمار مستقيم به پايان رسيد و انگلستان هم وزارت مستعمرات خود را منحل نمود، اما در آغاز هزاره سوم ميلادي، علاوه بر كشورهاي مشترك‏المنافع، همچنان حدود 20 جزيره و مجموعه جزاير تحت نظر انگلستان اداره مي‏شود. اين كشور از نظر اقتصادي با همه مشكلاتي كه در جنگ جهاني دوم و سال‏هاي بعد از جنگ با آن مواجه بود يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. 2 ژوئن سال‏روز تولد ملكه به عنوان روز ملي انگلستان نام‏گذاري شده است.
* روز ملي و اعلام جمهوري در «ايتاليا» (1946م)
كشور جمهوري ايتاليا با 301/323 كيلومتر مربع وسعت در جنوب اروپا، در شمال درياي مديترانه و در همسايگي سوئيس، اتريش، فرانسه و... واقع شده است. جمعيت ايتاليا بيش از 57 ميليون نفر است كه سفيدپوست و كاتوليك مذهبند. زبان رسمي ايتاليا، ايتاليايى و خط آن لاتين است. با توجه به صفر بودن نرخ رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ايتاليا تا سال 2025م با شش ميليون نفر كاهش نسبت به سال 2000م به بيش از 51 ميليون نفر خواهد رسيد. حكومت ايتاليا تا پايان جنگ جهاني دوم پادشاهي بود ولي در سال 1945م ويكتور امانوئل سوم پادشاه ايتاليا استعفا داد و اختيارات خود را به پسرش اومبرتوي دوم واگذار نمود. در سال 1946م پس از اجراي رفراندوم، حكومت كشور، جمهوري گرديد. اولين يكشنبه در ماه ژوئن هر سال سال‏روز تأسيس جمهوري ايتاليا در سال 1946 روز ملي نام گرفته است. پايتخت ايتاليا شهر رم است. واحد پول اين كشور ليره ايتاليا بود كه بعد از رواج پول واحد اروپايي، يورو رايج گرديد. از شهرهاي مهم آن نيز، ميلان، تورينو و ناپْلْ مي‏باشد. ايتاليا مركز يكي از قديمي‏ترين تمدن‏هاي جهان است و امپراتوري روم قريب هزار سال قبل و بعد از ميلاد مسيح(ع) و به عنوان يكي از بزرگ‏ترين و پيشرفته‏ترين قدرت‏هاي زمان خود بوده است. 


نوشته شده در   جمعه 10 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode