ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 ارديبهشت 1392     |     کد : 54018

«سنن جاهلي عرب و روش برخورد قرآن کريم» منتشر شد

قرآن کريم سنن عرب جاهلي را براساس اصول مختلفي چون آخرت گرايي، خودسازي و آماده شدن رهبر براي پذيرش مسئوليت، پذيرش مشترکات...


قرآن کريم سنن عرب جاهلي را براساس اصول مختلفي چون آخرت گرايي، خودسازي و آماده شدن رهبر براي پذيرش مسئوليت، پذيرش مشترکات در تحول جامعه، تعقل و تدبر، عاقبت‌انديشي، اعتدال و ميانه‌روي و غيره جهت بخشيده است.به گزارش خبرگزاری مهر، خداوند متعال قرآن را براي هدايت خلق نازل فرموده است تا بشر با بهره‌گيري از تعاليم آن با ايجاد جامعه‌اي با حاکميت احکام انسان‌ساز اسلامي در مسير کمال و رشد سير نمايد. در قرآن کريم آيات فراواني به وضعيت اخلاقي ـ رفتاري اعراب جاهلي اشاره دارد که مي‌توان به ويژگيهاي شخصي اعراب جاهلي ازجمله سخاوت، شجاعت، وفاداري و ...، روابط و آداب حاکم بر خانواده شامل ازدواج و شيوه‌ها و انواع آن طلاق و انواع آن و سنن آنها در مورد فرزندان و آداب و رسوم اجتماعي آنها ازجمله شعرسرايي، تقليد کورکورانه، عصبيت، تفاخر، خرافه‌گرايي، و .... اشاره کرد.

دقت و تدبير اين آيات و آيات مرتبط با آنها نشان دهنده اين است که قرآن کريم با همه سنن اعراب جاهلي، برخورد يکساني نداشته بلکه هدف اصلي که الهي بودن و تلاش در جهت رضاي خداوند است را مدنظر قرار داده، روشهاي متفاوتي را براي تحول رفتار هاي اعراب جاهلي در پيش گرفته است که عبارتند از: روش مستقيم و غير مستقيم که مواردي چون تدريج در تحريم يا وجوب احکام، هجرت، سرگذشت انسانهاي پيشين، بيان مسائل در قالب سوال، روش مقايسه و ... را شامل مي شود.

روش قرآن کريم و پيغمبر اکرم(ص) در برخورد با سنن اعراب جاهلي مي‌توان به اصولي چون خودسازي رهبر، استفاده از تجربه و تاريخ، توجه به افراد يتيم، هماهنگي قول و فعل، اعتدال و ميانه‌روي، پايبندي به اصول اخلاقي، استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در جهت اهداف و ... برخورد با مظاهر جاهليت که به صورت ناهنجاري در جوامع پيدا کرده است دست يافت.

کتاب حاضر با هدف بررسي سنن جاهلي عرب و روش برخورد قرآن کريم به رشته تحرير در آمده است. سئوال‌هاي اصلي پژوهش حاضر عبارتنداز: قرآن کريم در ترسيم سنن حاکم بر جامعه عرب پيش از اسلام چه مواردي را مطرح مي‌کند؟ موضع‌گيري قرآن کريم در قبال چنين سنت‌هايي چگونه است؟



همچنين فرضيه‌هاي پژوهش حاضر عبارتنداز: قرآن کريم موارد شاخصي از سنن پيش از اسلام چه در مورد ويژگي‌هاي شخصيتي اعراب جاهلي مانند سخاوت، وفاداري، شجاعت و غيره و چه در حوزه روابط و آداب حاکم بر خانواده مانند نکاح، طلاق، قتل فرزندان و غيره و چه در حوزه آداب و رسوم اجتماعي مانند تقليد کورکورانه، عصت، تفاخر، خرافه‌گرايي و غيره مطرح نموده است.

قرآن کريم سنن عرب جاهلي را براساس اصول مختلفي چون آخرت گرايي، خودسازي و آماده شدن رهبر براي پذيرش مسئوليت، پذيرش مشترکات در تحول جامعه، هجرت در صورت نامساعد بودن محيط، استفاده از تجربه و تاريخ، توجه به علم، تعقل و تدبر، توجه به افراد يتيم، آخرت‌گرايي و عاقبت‌انديشي، اعتدال و ميانه‌روي و غيره جهت بخشيده، رذائل اخلاقي را در همه سطوح رد کرده و فضائل اخلاقي را جايگزين آن نموده است.

کتاب مشتمل بر سه فصل است: در فصل اول با عنوان «كليات» مباحثي چون: معناي جاهليت، موقعيت جغرافيايي شبه جزيره عربستان، سنن و عوامل به وجود آمدن سنت‌ها و نظام قبيله‌اي طرح شده است. در فصل دوم به بررسي خصلت‌ها و ويژگي‌هاي اخلاقي ‌ـ رفتاري عرب جاهلي پرداخته شد و در فصل سوم روش‌هاي رويارويي قرآن کريم و پيامبر اکرم‌(ص) با سنن عرب جاهلي مورد بحث قرار گرفت. همچنين روش پژوهش حاضر روش توصيفي ـ تحليلي است.

کتاب «سنن جاهلي عرب و روش برخورد قرآن کريم» تأليف محمدعلی اماني با مقدمه عباس تقویان به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به بهای 70000 ريال منتشر شد. 



نوشته شده در   شنبه 28 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode