ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 ارديبهشت 1392     |     کد : 53338

سه شنبه 17 ارديبهشت - 26جمادي الثاني 1434 - 7مي2013

17 ارديبهشت درگذر تاريخ...

17 ارديبهشت درگذر تاريخ
* وقوع زلزله شديد در سلماس و كشته شدن بيش از دو هزار نفر(1309 ش)

* درگذشت استاد «بديع الزمان فروزانفر» نويسنده، شاعر و اديب برجسته معاصر (1349ش)

* درگذشت «مهرداد اوستا» شاعر (1370 ش)
* تحريم اقتصادي ايران توسط آمريكا (1376 ش)
اشاره: در 17 ارديبهشت 1376 ش برابر با هفتم مي1997 م، بيل كلينتون، رئيس جمهور وقت ايالات متحده آمريكا، دستورالعمل اجرايي مهمي را كه متضمن تحريم و فشار جديد اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران بود، امضا كرد. به موجب اين دستورالعمل علاوه بر تمديد ممنوعيت صدور كالاهاي تجاري به ايران و خريد نفت از ايران، و نيز تجارت هر نوع كالا، روابط و خدمات مالي و سرمايه‏گذاري در ايران، شركت‏هاي آمريكايي از تأييد يا تصويب و يا فراهم ساختن تسهيلات لازم جهت اجراي معاملات مربوط به ايران منع شدند و يك ماه فرصت داده شد كه اين كمپانيها، قراردادهاي خود را تسويه نمايند.

* روز اسناد ملي

* تظاهرات دانشجویان ایرانی در مقابل کاخ سفید واشنگتن (1357ش)

* سیل در خراسان، ایلام، آذربایجان و کرمانشاه (1354ش)
26 جمادي الثاني درگذر تاريخ

*شهادت حضرت امام علي النقي(ع) به روايتي(254 ق)
اشاره: امام هادي (ع)امام دهم همچون پدران و اجداد بزرگوار خود در علم و دانش سرآمد روزگار بود. طوري كه سمبل هاي دانش و فرهنگ وي، عقول را حيران و انديشه‌ها را به اعجاب واداشته است. درخشش او در مدت حياتش احترامي شگفت در قلوب همگان ايجاد كرده بود. متوكل بارها در صدد بود تا به بهانه قيام مسلحانه امام دهم را از ميان بردارد، ولى هيچ گاه به اين بهانه دست نيافت. با اين حال، نتوانست حيات شريف آن حضرت را كه مانع خودكامگیهاى او به عنوان محور تفكر اسلامى بود و همچون مركزى كه شيعيان بر گرد آن پروانه ‏وار می چرخيدند، تحمل كند، لذا ايشان را به شهادت رساند. امام دهم در حالى كه هشت سال و پنج ماه از عمر شريفشان می گذشت، به مقام امامت نايل شدند و پس از سى و سه سال به شهادت رسيدند و در سامرا دفن شدند (صلوات الله وسلامه عليه وعلى آبائه وأبنائه الطاهرين).

* درگذشت فقيه بزرگ «مقداد بن عبدالله حلّي» (826 ق)
اشاره: ابوعبداللَّه شرف الدين مقداد بن عبدالله بن محمد حلي سَيوري معروف به فاضل مقداد و فاضل سيوري، فقيه، متكلم، محقق، جامع معقول و منقول و از علماي بزرگ شيعه مي‏باشد. پس از اتمام تحصيلات مقدماتي در محضر درس «شهيد اول» استاد گشت. وي از اكابر علماي اماميه در عصر خويش بوده و آثار متعددي از خود به جاي گذاشت كه: آداب الحج، آيات الاحكام، شرح اَلفيّه‏ي شهيد اول، شرح مبادي الاصول علامه و كَنزُالعرفان في فقه القرآن از آن جمله‏اند. وفات فاضل سيوَري در نجف اشرف واقع شد و مقبره‏ي او را در نزديكي بغداد در مسير زائران عتبات عاليات مي‏دانند.


نوشته شده در   يکشنبه 15 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode