ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 آبان 1388     |     کد : 5213

جمعه 1 آبان 4 ذي القعده 23 اکتبر

درگذشت « ابوالحَكَم مغربي» پزشك، شاعروموسيقيدان آندلسي درسال549هجري قمري...


درگذشت « ابوالحَكَم مغربي» پزشك، شاعروموسيقيدان آندلسي درسال549هجري قمري

« ابوالحَكَم مغربي» پزشك، شاعر و موسيقيدان آندلسي درسال549هجري قمري دردمشق درگذشت. او در«اَلمَريه آندلس» بدنيا آمد و ازهمين رو به مغربي شهرت يافت. ابوالحكم با همه رشتههاي علمي روزگارخود آشنايي كامل داشت ولي تبحّرو تخصّص وي بيشتردرپزشكي و شاعري بود و درموسيقي عقلي و نظري نيزاطلاعاتي درخورتوجه داشت و به نواختن عود ميپرداخت. او شاعري شوخ طبع بود و دراين خصوص گاهي راه افراط ميپيمود. او مدتي دربغداد بسربرد و دراين شهرمدرسهاي بنا كرد و به تعليم شاگردان پرداخت. ازآثاري كه به وي نسبت مي‏دهند« حافِظَةُ الصِّحَه رساله‎‎اي درامراض صدري، شرح حقيقةالبَرء جالينوس، رسالهاي براي پزشكان و بيماران» را ميتوان نام برد.

 

شهادت آيت الله حاج سيد مصطفي خميني در سال 1356 هجري شمسي

آيت الله حاج آقا مصطفي خميني فرزند برومند امام خميني(ره) در سال 1356 هجري شمسي در منزل خويش توسط عوامل ساواك به شهادت رسيد و مردم ايران را كه در تدارك برگزاري جشنهاي ميلاد امام رضا(ع) بودند؛ عزادار ساخت. حاج آقا مصطفي در شهر مقدّس قم زاده شد و بعد از اتمام دروس ابتدايي در حوزه علميه قم به فراگيري علوم اسلامي از محضر اساتيدي چون آيات عظام صدوقي و محمد جواد اصفهاني بهره جست. به دنبال آن سطوح عاليه را نزد مرحوم آيت الله بروجردي، امام خميني(ره) و علامه طباطبايي آموخت. شهيد مصطفي خميني به سبب هوش سرشار و ذوق بيحدّ خود در فراگيري علوم اسلامي در 27سالگي به درجه اجتهاد رسيد و از آن هنگام به مدت 10سال درحوزه نجف تدريس كرد. در سال1343 شمسي در پي تبعيد حضرت امام به تركيه وي دستگير و زنداني شد. سپس به تركيه و عراق تبعيد گرديد و از آن تاريخ هميشه در كنار حضرت امام قرارداشت. سرانجام در سال1356 شمسي توسط مزدور ساواك به طرز مرموزي به شهادت رسيد. گفتني است شهادت حاج آقا مصطفي خميني از عوامل بسيار مؤثر در بيداري ملت مسلمان و مبارز ايران و گسترش دامنه انقلاب اسلامي بود.

برپایی تظاهرات با شكوه فلسطینی ها عليه رژيم ستمشاهي پهلوي در سال1357هجري شمسي

مردم مسلمان و مبارز فلسطيني در سال1357هجري شمسي تظاهرات با شكوهي عليه رژيم ستمشاهي پهلوي برپا كردند. اين تظاهرات به نشانه ابراز همدردي و اعلام حمايت از مردم انقلابي ايران انجام شد. اين امر از يك سو در تقويت روحيه مردم مبارز و مسلمان ايران تأثير بسزايي داشت، و از ديگر سوي نداي انقلاب اسلامي ايران را به گوش جهانيان رساند.

 

روز آمار و برنامه ريزي

تحليل وضعيت موجود و پيش بيني وضعيت آينده در بخشهاي مختلف اقتصادي مستلزم  وجود داده‌هاي آماري دقيق، جامع و به روز است. بنابراين آمار و اطلاعات يكي از عوامل مؤثر و ضروري براي برنامه‌ريزي، ارزيابي عملكردها و تصميم‌گيري در سطوح مختلف مديريت بوده و سياستگزاران، برنامه‌ريزان و كارشناسان براي تدوين راهبردها، سياستگزاري و تعيين خط مشي، برنامه‌ريزي، نظارت، هماهنگي و هدايت برنامه‌ها و نيز فعالان اقتصادي و تجار در فرآيند ارتقاء جايگاه كشور در بازار جهاني به داده‌هاي آماري نياز دارند.

آمار و اطلاعات پايه و اساس هر تحقيق، پژوهش، تصميم گيري، برنامه ريزي و سياستگزاري است.  به همين جهت سياستگزاران، برنامه ريزان و كارشناسان براي تدوين برنامه‌ها، سياستگزاري‌ها و تصميم گيري‌ها به داده‌هاي آماري ويژه اي نياز دارند كه براساس آنها تحليل‌هاي خرد و كلان خود را شكل دهند. برخي فعالان اقتصادي به داده‌هاي آماري صنعت يا بازار خاصي توجه دارند، حال آنكه برخي ديگر علاوه بر آمارهاي موردي به داده‌هاي آماري متغيرهاي كلان اقتصادي توجه مي‌كنند. همچنين پژوهشگران به طيف گسترده‌اي از داده‌هاي آماري نياز دارند. استفاده از اين ابزار اساسي و مطمئن به نحوي مورد توجه قرار گرفته كه ميزان توسعه‌يافتگي كشورها ارتباط تنگاتنگي با حجم و كيفيت آمار و اطلاعات توليد شده توسط آنها دارد. تهيه و توليد اطلاعات آماري صحيح و ارايه بهنگام آن به منظور رفع نيازهاي آماري جامعه به ويژه برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و همچنين تغذيه پايگاه اطلاعات آماري از جمله مهمترين هدف هاي نظام آماري كشور مي‌باشد.

 

رسميت يافتن كشورعربستان سعودي در سال 1932ميلادي

كشورعربستان سعودي در سال 1932ميلادي رسميت يافت و ابن سعود بطوررسمي پادشاه عربستان شد. درجنگ جهاني اول سعودي ها با انگلستان روابط دوستي برقراركردند و پس از جنگ با جدايي ضمايم عثماني ازاين امپراتوري، عربستان نيزمستقل شد و درجنگي كه ميان عبدالعزيز ابن سعود و حسين شريف مكه روي داد؛ ابن سعود به پيروزي رسيد و حجازجزئي از قلمرو وي شد. سرانجام درسال1351هجري قمري عبدالعزيز عنوان سلطان عربستان را گرفت و كشورعربستان سعودي بطوررسمي تشكيل شد. عربستان سعودي درجنوب غربي آسيا درميان خليج فارس و درياي عمان واقع است.

 

درگذشت زيگموند فرويد پدرطب رواني در سال1939ميلادي

زيگموند فرويد پزشك معروف اتريشي و مشهوربه پدرطب رواني در سال1939ميلادي در83 سالگي درلندن درگذشت. فرويد بنيانگذار علم جديد پِسيك آناليز يا پژوهش درضميرپنهان آدمي و به عبارتي روانكاوي است. فرويد نخستين كسي است كه قواعد و شيوه هاي پژوهش درضميرپنهان آدمي را شناخت و كشف كرد. اصول كشف شده به همت فرويد علاوه بر روانشناسي درهنر و ادبيات هم اثر گذاشت. گفتني است كه فرويد درچك و اسلواكي متولد شد اما بعد با خانواده اش به اتريش مهاجرت كرد و دروين ساكن شد؛ ازاين رو همه او را اتريشي مي دانند. تعبيررؤياها و مقدمه اي برروانكاوي ازآثارمشهور فرويد محسوب مي شوند.


نوشته شده در   جمعه 1 آبان 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode