ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 مهر 1388     |     کد : 5204

مزارع عمودي، رؤياي شهرنشينان هزاره سوم

بي شك، مرسوم‌ترين تصوير از يك مزرعه، زميني وسيع به همراه يك يا دو خانه چوبي كه وسط آن ساخته شده و البته محلي هم براي نگاهداري حيوانات مزرعه است...


بي شك، مرسوم‌ترين تصوير از يك مزرعه، زميني وسيع به همراه يك يا دو خانه چوبي كه وسط آن ساخته شده و البته محلي هم براي نگاهداري حيوانات مزرعه است.

 اما شايد ديگر زمان كنار گذاشتن اين «تصوير‌هاي مرسوم» فرا رسيده باشد؛ بنابراين اگر در جايي مانند پاريس، مزرعه‌اي در هيبت يك برج ساختند، تعجب نكنيد.

البته پروژه‌هاي طراحي برج‌هايي كه سبك و سياقي زيست‌محيطي دارند در ديگر شهرهاي دنيا هم دارد اجرا مي‌شود كه يكي از آنها اثر مهندسان معماري فرانسوي است. اين برج 112 متر ارتفاع دارد كه البته با احتساب 2‌پروانه بادي تعبيه شده بالاي برج به‌منظور تامين برق، اين رقم به 140 متر مي‌رسد.

اين برج فرانسوي بيشتر شبيه يك شهر مي‌ماند؛ چون با امكاناتي كه دارد شايد چندان نيازي به خروج از آن وجود نداشته باشد. پيش‌بيني شده است كه 15 طبقه اول از اين ساختمان عظيم 30 طبقه، مسكوني شود (‌130 آپارتمان) و ديگر طبقات مربوط به دفاتر كار. براي امر كشاورزي هم، خياباني كشيده شده از پايين تا بالاي ساختمان. در اين مزرعه عمودي، قرار است گوجه‌فرنگي، توت فرنگي، كاهو و خيار كاشته شود كه تخمين زده شده در سال بتوان 63‌هزار كيلوگرم گوجه فرنگي و 9‌هزار و 324‌كيلوگرم كاهو از اين مزرعه برداشت كرد.

اين مزرعه مدرن قرار است داراي 475 جاي پارك و همچنين فروشگاه‌هاي بزرگ و مهدكودك باشد. غير از امكانات گفته شده، اين بناي عظيم نياز به منابع انرژي هم دارد كه همانطور كه گفته شد براي تامين برق از 2 پروانه بادي استفاده مي‌شود كه توان آنها توليد 200‌تا 600 كيلووات انرژي در هر سال است. در اين بين هم 4‌هزار و پانصد متر مربع سلول خورشيدي براي تامين برق به پراونه‌هاي بادي كمك مي‌كند. در اين برج زيست‌محيطي همچنين امكاني فراهم است كه بشود آب باران را براي مصارف خانگي و كشاورزي استفاده كرد.

يكي از مزاياي ساختن چنين برج‌هايي را، كشاورزي بي‌وقفه و بي‌تاثير از بلاياي طبيعي دانسته‌اند كه در اين صورت محصولاتي 5 تا 6 برابر بهتر از محصولات توليدي در زمين‌هاي كشاورزي عادي به دست مي‌آيد و همچنين مي‌توان محصولاتي تازه، رسيده و بدون داشتن هيچ‌گونه ماده شيميايي در اين مزارع به عمل آورد.

در كل طراحان اين برج اعتقاد دارند كه طرح شان نمايي كاملا زيست‌محيطي از پيشرفت شهرنشيني ارائه مي‌دهد. با توجه به سرعت افزايش جمعيت جهان، شايد در آينده‌اي نزديك بسياري از شهرهاي جهان به فكر استفاده از روش زيست‌محيطي اين برج پاريسي بيفتند.


نوشته شده در   پنجشنبه 30 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode