ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 مهر 1388     |     کد : 5162

دوشنبه 27 مهر30 شوال 19 اکتبر

رحلت علامه وحيد بهبهانی (استاد كل ) در سال 1205 هجری قمری...

رحلت علامه وحيد بهبهانی (استاد كل ) در سال 1205 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت:وی در سال 1117 هجری قمری  در يك خانواده جليل القدر و از مـادری مـهـربان و پدری بزرگوار در اصفهان متولد شد و در دامن اين دو بزرگوار رشد و نمای روحی و جسمی نمود.

تحصيلات:او پس از طی مراحل آغازين زندگی در اصفهان، هـمـراه پـدرش بـه بـهـبهان آمد و به تحصيل اشتغال ورزيد، و شايد عامل مهاجرت، بر اساس تصريح جمعی، برای مبارزه با مسلك اخباری گری بود كه توسعه چشم گيری در بهبهان يـافته بود.

اساتيد:از اسـاتـيـد وی می توان : آقا سيد محمد طباطبايی بروجردی و آقا صدر الدين همدانی و پدر علا مه اش و سيد صدر الدين رضوی قمی شارح وافيه را نام برد.

شاگردان: شاگردان بسيار مبرزی تربيت كرده كه هر كدام از مفاخر و مشاهير زمان خود می باشند كه برخی از آنها :

1 ـ سيد مـهـدی بـحـرالعلوم

2 ـ سيد علی صاحب رياض

3 ـ ميرزا مهدی شهرستانی

4 ـ سيد محمد باقر اصفهانی شـفـتـی

5 ـ ميرزا مهدی شهيد مشهدی

6 ـ سيد جواد صاحب مفتاح الكرامه

7 ـ سـيد محسن اعرجی

8 ـ شيخ جعفر كبير كاشف الغطا، و بسياری از فضلای ديگر را می توان نام برد.

تأليفات:اين مرد بزرگوار، قريب شصت كتاب تصنيف فرمود كه تعدادی از تأليفاتش به فارسی می باشد، كه از آن ميان می توان كتب زير را به اختصار بر شمرد.

1 ـ ابطال القياس .

2 ـ اثبات التحسين و التقبيح العقليين .

3 ـ الاجتهاد و الاخبار.

4 ـ اصالة البرائة .

5 ـ اصالة الصحة فی المعاملات و عدمها .

6 ـ الاستصحاب .

7 ـ اصول الاسلام و الايمان.

8 ـ التحفة الحسينيه.

9 ـ التعليقة البهبهانية .

10 ـ التقية .

11 ـ حاشيه ارشاد علا مه .

12 ـ حاشيه تهذيب علا مه .

13 ـ حاشيه ارشاد اردبيلی .

14 ـ حاشيه مسالك الافهام.

15 ـ حاشيه معالم.

16 ـ شرح مفاتيح الكلام.

خصوصيات اخلاقی:عـلا مـه بـهـبـهـانـی در تقوی و زهد نمونه بود و يكی از خصوصيات اخلاقی ايشان را می توان موضوع عزيمت به كربلا را بيان نمود، برخی اين گونه نـوشته اند: روزی ايشان در بهبهان مشغول بر گزاری نماز بودند و در بين دو نماز، خواجه عزيز كـلانـتر (حاكم وقت شهر) به ايشان گفت : ببينيد بر اثر دستوری كه داده ام چه قدر مردم در نـماز جماعت شما شركت كرده اند، اين سخن وحيد را منقلب نـمود و از بيم آنكه مبادا يك نفر نادان زنگ ريا را در دلش بنشاند، قصد عزيمت به كربلا را نمود و در مورد خصوصيات و فضايل اخلاقی ايشان تعاريف زيادی شده و گـفـتـه انـد كـه وی بـسـيـار خـوش رو و خوش صحبت و لطيفه گو بوده است و بسيار زاهد، به طوری كه لباسهايش كرباس و تابدار بود و به ظواهر دنيا هيچ نظری نداشت .

خاندان :طـبق سلسله نسبی كه در دست فرزندان و رجال فاميل ايشان است، نسب او با چهارده واسطه به شـيخ مفيد دانشمند والا مقام و فقيه نامور اسلامی می رسد و از طرف مادری نيز به فقيه عاليقدر، مرحوم ملا صالح مازندرانی، پدرش ملا محمد اكمل، در اجازات و كتب خود از مجلسی اول و ملا صالح، به عنوان جـد، و از مـجلسی دوم به عنوان دايی تعبير می كند پس از بررسی شرح حال هر يك از اين مردان بزرگ، پی می بريم كه خاندان ايشان از نظر نسب بسيار بلند مرتبت بوده اند.

مقام علمی :دربـاره مـقام علمی ايشان، همين بس كه شاگردانی چون علا مه بحر العلوم را تربيت نموده است، صاحب رياض او را عـلا مـه بـهـبـهـانی، صاحب جواهر و شيخ انصاری و ديگران، همه جا او را استاد اكبر و اسـتـاد كـل خـوانـده انـد، و ديگر اينكه ايشان در ديباچه حاشيه كتاب مدارك نوشته است كه صـاحب مدارك را در خواب ديد كه اعتراف به غفلت های خود و ياد آوری های او نمود و از وی در اين خـصوص اظهار خوشنودی كرده است.

در كربلا نفوذ اخباری ها بسيار زياد بود، به طوری كه وقتی می خواستند كتابی را كه قبلا در دست مجتهدين بوده است، به دسـت گيرند، دستمال بر دور كتاب پيچيده و آن را بر می داشتند، چون آن را نجس می دانستند و ايـن وضـع مـجـتـهدين در كربلا بود، كه آقا می خواستند آن را ريشه كن سازند، پس از ورود آقا به شهر و شركت در مجلس بحث آنان، به مدت سـه روز بـه درس و بـحث و گفتگو پرداخت و در نتيجه دو ثلث از شاگردان شيخ يوسف را به روش اصولی بر گردانيد كه صاحب حدائق از اين موضوع بسيار مسرور و خوشحال شد.

با اين مقدمات، نفوذ اخباريها روز به روز در كربلا كمتر شد و اين عظمت تفكر و اطلاعات عميق و وسيع وحـيـد را مـی رساند، و سستی فكر و رأی اخباريها را به اين ترتيب وحيد را در عصر خود، مجدد مذهب می ناميدند و شاگردانش همه جا او را مروج دين حنيف و مجدد طريق اجتهاد و تقليد و زنده كننده اساس تشيع می دانستند.

وفات:اين مرد بزرگوار، تمام عمر گرانبهای خود را صرف نگاهداری عـلـوم و اخـبـار و آثـار اهـل بـيـت عـصـمت (عليهم السلام ) و تعليم و تربيت نوابغ و بر جستگان بی شماری نمود و خدمات فراوانی به مذهب شيعه كرد و سر انجام در 29 شـوال 1205 هجری قمری  در كربلای معلی، به جوار رحمت حق شتافت و در رواق حضرت امام حسين (عليه السلام )، پايين پای شهدا مدفون گرديد.

انعقاد عهدنامه گلستان درقريهاي به همين نام ميان ايران و روسيه در سال1228هجري قمري

عهدنامه گلستان درقريهاي به همين نام ميان ايران و روسيه در سال1228هجري قمري منعقدگرديد. عهدنامه گلستان با ميانجيگري سرگوراوزلي سفيرانگلستان و حاج ميرزا ابوالحسن ايلچي در11مادّه و يك مقدمه به امضا رسيد. عهدنامه گلستان ازنتايج جنگهاي ده ساله ايران و روس بود كه به سبب بي توجهي و بي كفايتي شاهان قاجار به شكست ايرانيان انجاميد. به موجب عهدنامه گلستان ولايات قارباغ، گنجه، شيروان، دربند، باكو، داغستان و گرجستان به روسيه ملحق شد. درمقابل، دولت روسيه تعقد كرد كه نيابت سلطنت عباس ميرزا را برسميت بشناسد و او را سريعتربرتخت سلطنت بنشاند.

 

ـ درگذشت استاد حبيب الله بديعي نوازنده كم نظير و موسيقي دان در سال 1371هجري شمسي

 

كشف يكي از قوانين الكتريسيته در سال1733ميلادي

« استفن گري » فيزيكدان انگليسي در سال1733ميلادي موفق به كشف يكي از قوانين الكتريسيته شد. گري بعداز آزمايش ها و تحقيق هاي فراوان ثابت كرد كه جريان برق معلول دوقطب مثبت و منفي است و چنانچه يكي ازدوقطب موجودنباشد، جريان برق برقرارنخواهد شد.

 

کشف نفت مصنوعي در سال 1907ميلادي

« نفت مصنوعي» كشف شد.« جيمزيانگ» شيميدان انگليسي نخستين كسي بود كه توانست براي بدست آوردن مواد مولد حرارت و انرژي به نفت مصنوعي دست بابد. اوموفق شد كه ازتقطيرذغال سنگ موادي شبييه نفت تهيه كند وازآن پس باني صنعت نفت مصنوعي لقب گرفت. شايان توجه است كه جيمزيانگ مالك يك معدن بزرگ ذغال سنگ و يك آزمايشگاه كامل و مجهزبود و به كمك همين ها موفق به كشف نفت مصنوعي شد.

 

درگذشت «چستر كارلسون» مخترع دستگاه كپي در سال 1968 ميلادي

«چستر كارلسون» مخترع دستگاه كپي در سال 1968 ميلادي درگذشت. اواين دستگاه را به سال 1938ميلادي اختراع كرد. كارلسون دربخش ثبت يك كارگاه الكترونيكي كارمي كرد و دشواري تهيه رونوشت ازنمونه هاي طرح ها، مشكلي عمده براي وي محسوب مي شد. كارلسون اگر چه راه كارهاي گوناگوني رابراي تكميل ماشين كپي درطول 4سال بررسي كرد، تاسال 1940ميلادي دركسب حمايت شركتها درتوليد ماشين كپي ناموفق بود. تااينكه درسال 1947 ميلادي شركت «هالويد » از«رُچستر» درنيويورك پروانه اين طرح راصادركرد. اين شركت بعدها به «زيراكس» تغيير نام داد و نخستين دستگاه يا ماشين كپي اين شركت به سال 1958ميلادي توليد شد.

 


نوشته شده در   دوشنبه 27 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode