ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 مهر 1388     |     کد : 5129

شنبه 25 مهر 28شوال 17 اکتبر

وفات سعد بن عبدالله اشعري قمي در سال 300 هجري قمري...

وفات سعد بن عبدالله اشعري قمي در سال 300 هجري قمري

ابوالقاسم، سعد بن عبدالله بن ابي خلف اشعري قمي، از ثقات اماميه و شيخ طائفه وقت بود و بنا به روايتي، به همراه احمد بن عيسي قمي، در سامرا به محضر امام حسن عسكري(ع) شرفياب شد. اين دانشمند بزرگ شيعه، تصانيف بسيار دارد، كه معروفترين آن ها، كتاب "بصائر الدرجات" است، كه شيخ حسن بن سليمان حلي، شاگرد شيخ شهيد، آن را منتخب كرد و هم اكنون منتخب آن در دست است.

به هر روي، اين محدث و فقيه گرانسنگ شيعه اماميه، در 28 شوال، حدود سال 300 قمري بدرود حيات گفت.

 

درگذشت محمدبن يوسف عامري نيشابوري در  سال381هجري قمري

«محمدبن يوسف عامري نيشابوري» از رجال نيشابور و رئيس فلاسفه اسلامي ملقب به صاحِبُ الفلاسفه در  سال381هجري قمري درخراسان با زندگي وداع كرد. وي بعد ازمرگ استاد خود ابوزيد بلخي به بغداد رفت و بعد ازمدتي به بخارا بازگشت. درادامه سفرمدتي درنيشابوربود و ري مسكن گزيد؛ و ازحمايت ابوالفَضل ابن عميد وزيرآل بويه برخوردارشد. ابوالحسن عامري ازجمله مهمترين فيلسوفاني است كه درفاصله زماني ميان دو فيلسوف بزرگ يعني فارابي و ابن سينا ميزيسته است ازاين رو او را حلقه مفقوده فيلسوفان متقدم اسلامي شمردهاند. بسياري ازبزرگان فلسفه و دين سخنان عامري را درآثارخود نقل كردهاند، كه ازآن ميان ابوعلي مسكويه فيلسوف معروف و معاصرابن سينا را ميتوان نام برد. همچنين شهرستاني نويسنده كتاب اَلمِلَل والنِّحَل او را ازفيلسوفان متأخراسلامي ذكرميكند. هانري كُربين فيلسوف فرانسوي ضمن تجليل ازابوالحسن عامري او را ازچهرههاي درخشان و شايان توجه دردوره بين فارابي و ابن سينا ميداند. عامري افزون براينكه درفلسفه صاحبنظربود و كتابهاي مهمي دراين باره نوشت، درباب اخلاق و دين نيزتتحقيق و بررسي بسياركرد. او ازيك سو ايمان را نوعي اعتقاد صادق يقيني بشمارآورده و ازديگر سوي محل آن را قوه عاقله دانسته است. بنابراعتقاد عامري فلسفه مولود عقل و استدلال است وعقل هرگز ازفرمان خداوند سرپيچي نميكند. ازكتابهاي ابوالحسن عامري فيلسوف پرآوازه مسلمان اَلاَعلام بمناقِب الاِسلام، «اَلاَمَدُ عَلَي الاَبد و اَلفُصولُ فِي المَعالِم الالهيَّة» را ميتوان نام برد.

 

كشتار فلسطينيان در اردن در سال 1970 میلادی

در ساعت 55/4 بامداد روز 17 سپتامبر، ارتش اردن حمله گسترده و همه جانبه خود رابه عمان پايتخت اردن و ديگر شهرهاي شمالي كشور(مراكز تجمع چريكهاي فلسطيني) آغاز كرد. ارتش اردن با پشتيباني سيصد دستگاه تانك و با استفاده از 55 هزار نظامي آموزش ديده تصور مي كرد كه ظرف چند ساعت، چريكهاي فلسطيني را از پاي در مي آورد، ولي علي رغم امكانات ارتش اردن، اين نبرد 10 روز به درازا كشيد، و ارتش اردن با گلوله باران مراكز فلسطيني از جمله اردوگاههاي آوارگان، بي رحمانه مردم بي دفاع را در هم كوبيد.

 

قتل عام فلسطينيان در اردوگاههاي صبرا و شتيلا  در سال 1982 میلادی

در ادامه تجاوزات صهيونيستها در لبنان در پي قتل بشير جميل در روزهاي 16 و 17 سپتامبر 1982 به اردوگاههاي فلسطيني صبرا و شتيلا حمله بردند و 3297 نفر از سكنه آنها را به قتل رساندند. خبرنگاراني كه از نزديك شاهد اين اعمال وحشيانه بودند گزارش كردند كه سربازان رژيم صهيونيستي و فالانژيستها پس از گردآوري فلسطيني ها در حومه بيروت بدون استثناء به روي آنان آتش گشودند و..... شوراي عالي امنيت و مجمع عمومي اين كشتارها را به عنوان(قتل عام جنايي غير نظامي فلسطيني) محكوم كرد و مجمع عمومي آن را(يك كشتار) خواند.در نتيجه، اسرائيل از بخش اعظم لبنان عقب نشيني كرد، اما شماري از نيروهايش را در جنوب لبنان نگه داشت.

 

 اتمام دوران سلطه سياسي بر كشورالسالوادور در سال1821ميلادي

دوران سلطه سياسي بركشورالسالوادورخاتمه يافت. بدين ترتيب اين جمهوري كوچك آمريكاي مركزي پس از 3قرن آزادي خودرابازيافت. السالوادور پس از كسب آزادي به عضويت فذراسيون آمريكاي مركزي درآمد و سپس درسال 1839ميلادي بطوركامل مستقل شد. كشورالسالوادور تا يك قرن بعدازاستقلال دربي ثباتي سياسي- اجتماعي بسر مي برد؛ وبويژه اوضاع نابسامان اقتصادي آن برنارضايتي مردم اين كشور مي افزود. اين اوضاع موجب شد كه بيش ازسه چهارم جمعيت السالوادوربه كشورهاي همسايه پناهنده شوند.


نوشته شده در   شنبه 25 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode