يك روانشناس آمريكايي در كتاب جديد خود تاكيد كرده است كه نوزادان خيلي داناتر و آگاه تر از آن هستند كه ما تصور مي كنيم.
در اين كتاب آمده است: طي 30 سال گذشته ما اطلاعات بيشتري درباره نوزادان و كودكان خردسال به دست آورده ايم كه ايده هاي جديدي درباره طبيعت و ذات انسان به ما داده است.
دكتر آليسون گوپينگ، روانشناس و محقق دانشگاه كاليفرنيا و نويسنده كتاب جديد «نوزاد فيلسوف» در اثر خود اين نكته مهم را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داده است وي مي گويد: مطالعات اخير اطلاعات بيشتري درباره دانش، تصور، حقيقات و آگاهي انسان در اختيار ما قرار داده است. حدود 30 سال پيش بيشتر روانشناسان و فلاسفه تصور مي كردند كه نوزادان و كودكان اساسا بزرگسالان ناقص و ناتواني هستند كه نميتوانند به طور منطقي فكر كنند و نسبت به ديگران دورنمايي داشته باشند يا استدلال كنند.
گوپينگ مي گويد: علي رغم اين تصورات، اگر دقيقتر به كودكان نگاه كنيم در مي يابيم كه اين ديدگاه درباره آنها چندان هم صحت ندارد. اگر به دقت و با حساسيت بيشتري آنها را در نظر بگيريد در مي يابيد كه آنها در حد قابل ملاحظه و شگفت انگيزي فلسفي، مسحوركننده، عميق و دانا هستند البته مادرها طي نسل هاي گذشته اين موضوع را بهتر درك كرده اند.
وي خاطر نشان مي كند: من تلاش كرده ام در كتاب خود آشكار كنم كه برخلاف تصور ما، نوزادان واقعا از ذهني درخشان و هوشمند بهره مند هستند در حالي كه ما آنها را موجوداتي فاقد آگاهي و منطق و حتي خسته كننده تصور مي كنيم.
گوپينگ در ادامه تصريح مي كند: يكي از واكنش ها به اين تحقيق اين بوده است كه احتمالا تمام دانش بشري در درون ژن هاي ما نهاده شده است و بنابراين تجربه و يادگيري تنها نقش بسيار كوچكي در اين زمينه ايفا مي كنند اما مطالعات نشان مي دهد كه موضوع فقط اين نيست بلكه در برخي موارد كودكان حتي با هوش تر از بزرگسالان هستند حتي خردسالترين كودكان نيز توانايي هاي يادگيري ماهرانه و قدرتمندي دارند. آنها همچنين از توانمندي هاي برجسته اي در زمينه تصور و تجسم بهره مند هستند. آنها در واقع تفاوت بين واقعيت و افسانه را بسيار خوب درك مي كنند اما فقط معتقدند كه دنياي خيالي جالب تر از دنياي واقعي است.