ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391     |     کد : 49976

چهار شنبه 2 اسفند 1391 -9ربيع الثاني 1434 - 20فوريه 2013

2 اسفند در گذر تاریخ ...

شهادت شهید یعقوب پرناک (1361ش)
اشاره:
شهید یعقوب پرناک، بیست و پنجم فروردین‏ماه ۱۳۴۲ش در خانواده‌ای متدین و در روستای مردمکده چشم به جهان هستی گشود. هنگام ورود به دبستان، خانواده او به‏دلیل وضعیت تحصیلی فرزندان به شهرستان آستانه مهاجرت کردند. یعقوب صبح‌ها به مدرسه می‌رفت و بعدازظهر‌ها در باغ و مزرعه به کمک خانواده می‌پرداخت. وی از ده سالگی به نماز خواندن و روزه گرفتن روی آورد. با ورود به دوران راهنمایی، در تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه رژیم منفور پهلوی شرکت می‌کرد. او شبانه، نفت و مواد مصرفی خانواده‌های نیازمند را به ایشان می‌رساند. او که عاشق و شیفته امام (ره) بود، با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از ادامه تحصیل دست برداشت و با ورود به بسیج و همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خود را وقف اسلام نمود. اخلاص و وفاداری و شجاعت و دلاوری او در بسیج باعث شد که به‏عنوان یکی از پیشکسوتان سپاه شهر به‏شمار آید و پس از مدتی، لباس سبز پاسداری را بر تن کند. هم‏زمان با آغاز جنگ تحمیلی او به‏علت درگیری با منافقین، از ناحیه پا به‏شدت مجروح شد. یعقوب پس از مدتی ازدواج کرد و درحالی‏که هنوز جراحتش بهبود نیافته بود، جهت سرکشی بار‌ها و بار‌ها به مناطق جنگی عزیمت نمود و درحالی‏که چشمان معصوم کودکی چهار ماهه منتظر دستان نوازشگر و مملو از مهر پدر بود، برای آخرین‏بار راهی دیار عشق و ایثار شد و در جبهه کرخه نور بر اثر اصابت ترکش به سینه و سر، در تاریخ دوم اسفندماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی در سن نوزده سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
* شهادت «سيدمحمدعلي رحيمي» مسئول خانه فرهنگ ايران در پاكستان (1375 ش)
اشاره:
پس از آن‏كه در آذرماه 1369 صادق گنجي مسؤول خانه فرهنگ ايران در لاهور پاكستان به دست گروهك تروريستي سپاه صحابه پاكستان به شهادت رسيد، سيدمحمدعلي رحيمي از اوايل سال 1374، به اين سمت منصوب و مشغول فعاليت شد. وي قبل از مأموريت خود در پاكستان، به مدت ده سال در دهلي نو به فعاليت‏هاي فرهنگي و تبليغي اشتغال داشت. تا اينكه در اين روز، آدم كشان عضو گروه صحابه با حمله به سيد محمدعلي رحيمي، وي را به شهادت رساندند، در پي شهادت مسؤول خانه فرهنگ ايران در لاهور، دولت ايران ضمن اعتراض به دولت پاكستان، خواستار مجازات عاملان اين جنايت شد. پيكر شهيد رحيمي پس از تشييعي مردمي، در بهشت زهراي تهران مدفون گرديد.
2 اسفند در گذر تاریخ
* شهادت «نجيب الدين سمرقندي» دانشمند خراساني(610 ق)
اشاره:
ابوحامد نجيب الدين علي بن عمر سمرقندي، پزشك
و داروشناس مسلمان، در طبّ بسيار حاذق بود
و تحقيقات جامعي در زمينه‏ي داروها انجام داد.
هم‏چنين كتب و رسالات متعددي درباره‏ي داروهاي مختلف به رشته‏ي تحرير درآورد. يكي از مهم‏ترين تأليفات
اين پزشك برجسته، الاسبابُ و العَلامات نام دارد كه در باب علت‏ها و علائم بيماري‏هاست. از ديگر آثار ارزنده‏ي سمرقندي مي‏توان به كتاب الالباب در علم طبّ اشاره كرد. اين طبيب خراساني سرانجام در حمله‏ي مغول‏ها به هرات، كشته شد.

* رحلت فقيه و محقق بزرگ آيت ‏اللَّه «ملاحبيب اللَّه كاشاني» (1300 ش)
اشاره:
ميرزا حبيب‏اللَّه شريف كاشاني در حدود سال 1225ش (1262ق) در كاشان به دنيا آمد. در كودكي پدر را از دست داد و زير نظر آيت‏اللَّه سيدحسين كاشاني به تحصيل علوم حوزوي همت گماشت. در پرتو اين تلاش پيگير، در 16سالگي گواهي نقل روايت و در 18سالگي گواهي اجتهاد دريافت نمود. ميرزا حبيب‏اللَّه در سال‏هاي بعد به تهران رفت و در محضر درس شيخ محمد اصفهاني، ملاهادي مدرس تهراني، ملاعبدالهادي تهراني و حاج ميرزا ابوالقاسم تهراني كلانتر استفاده وافر برد. در 19سالگي جهت حضور در درس شيخ مرتضي انصاري راهي عراق شد، اما ورود او به كربلا با رحلت آن استاد يگانه همزمان گرديد. پس از چند سال توقف در عتبات، به كاشان بازگشت و به تاليف، تدوين و تكميل تحقيقات خود پرداخت. او از اغلب استادان خويش صاحب اجازه بود و در علوم روز تبحر داشت. ميرزاي كاشاني در كنار مرجعيت، به ارشاد و هدايت مردم مشغول بود. از ويژگي‏هاي برجسته ميرزاي كاشاني، تنوع تاليفات و فزوني آنهاست. آثار وي را تا سيصد جلد كتاب و رساله نوشته‏اند، كه حدود 200جلدِ آنها شناخته شده‏است. مُنْتَقِدُ المَنافِع في شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دايرةُالمعارف فقه شيعه، منظومةٌ في‏الفقه و ده‏ها اثر ديگر از اوست. وي سرانجام در 2 اسفند 1300ش (23 جمادي‏الثاني 1340ق) در 78 سالگي رحلت نمود و در كاشان به خاك سپرده شد.
* عمليات كوچك والفجر 6 در جنوب دهلران توسط سپاه (1362 ش)
اشاره:
عمليات والفجر 6 در دوم اسفند1362 با رمز مقدس يا زهرا در منطقه عملياتي چزّابه با هدف انهدام نيروهاي دشمن و گمراه كردن آنها از عمليات آتي، انجام گرفت. قواي اسلام با عبور از رودخانه چيلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسكوني عراق را آزاد كرده و بزرگراه العماره - بغداد را در تيررس خود گرفتند. در اين‏حال، دشمن‏بعثي براي باز پس‏گيري مناطق از كف‏داده، اقدام به پاتك نمود كه با چند ضد پاتك از سوي قواي‏اسلام مواجه‏گرديد و در اقدام خود ناكام‏ماند. در اين عمليات، دشمن با به‏جاي گذاشتن صدها كشته‏وزخمي مجبور به عقب‏نشيني گرديد. عمليات والفجر 6، در نهايت با شروع عمليات خيبر در 3اسفند1362، پايان ‏پذيرفت.
* درگذشت «مُجْدُالعُلي بوستان»
محقق و روزنامه‏نگار ايراني (1363 ش)
9 ربیع الثانی در گذر تاریخ
* درگذشت «عبدالرحمن شرفكندي» اديب و محقق كُرد (1369 ش)
* درگذشت شيخ «ابوالبقاء» معروف به «عُكَبَّري» پزشك معروف مسلمان(616ق)
اشاره:
ابوالبقاء، عبداللَّه بن حسين بن عبداللَّه عُكَبَّري بغدادي، عالم در ادبيات، فقه و تفسير و اصول بود. وي علوم عربي را نزد ابن خشاب و يحيى بن نجاح و حديث را نزد ابويَعلي فراء آموخت. وي در كودكي به علت بيماري آبله نابينا گشت. گوينده كتب را بر او مي‏خواندند و او مطالب را در ذهنِ خويش فراهم مي‏آورد و سپس به كاتب، املا مي‏كرد. ابوالبقاء داراي حافظه‏اي نيرومند بود و كتاب‏هاي متعددي به همين روش نگاشت. شرح مُفَصَّل زمخشري، اعراب القرآن موسوم به تفسير التبيان، اعراب الحديث و... از جمله آثار اوست. وي در بغداد مدفون گشت.
* رحلت آيت ‏اللَّه سيد حيدر حلّي(1304 ق)
اشاره:
ابوالحسن سيدحيدر بن سليمان بن داود حلي حسيني، نه تنها نخستين شاعر عصر خود، بلكه امام شعراي عراق به شمار مي‏رود. فصاحت بيان و قوت ايمان داشت و به جهت كثرت اشعاري كه در مناقب و مراثي اهل بيت(ع) سروده است به شاعر اهل بيت شهرت دارد. الدُّرُّ اليَتيم و العَقدُ المُفَصَّل از آثار اوست. وي در پنجاه و هشت سالگي وفات يافت.
* درگذشت عالم بزگوار آيت‏اللَّه
ميرزا عبدالرحيم نهاوندي(1304 ق)
اشاره:
آيت‏اللَّه ميرزا عبدالرحيم نهاوندي از علماي اماميه و از شاگردان صاحب جواهر و شيخ مرتضي انصاري و در فقه، اصول، شعر و ادبيات و فنون آن بسيار ماهر بود. ايشان در نجف به تدريس اشتغال داشت و در ادامه به اصرار برخي از بزرگان، در تهران اقامت گزيد و در مدرسه‏ي مروي درس گفت. كتاب حاشيه‏ي رسايل شيخ انصاري توسط اين عالم رباني به رشته‏ي تحرير درآمده است. ايشان در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
مدفون مي‏باشد.
20 فوریه در گذر تاریخ
* شكست نيروهاي استعمارگر اسپانيا
از فرانسه در هائيتي (1677م)
* پايان جنگ بين استعمارگران فرانسه و آزادي خواهان مكزيك(1866م)
* اعلام امضاء پيمان «اورشليم»
بين اردن و انگليس (1928م)
* گردش اولين سفينه امريكايي
به دور زمين موسوم به «آپولو» (1962م) 


نوشته شده در   سه شنبه 1 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode