ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391     |     کد : 49832

پرتقال‌های كوچولو را با پوست بخورید!

شاید شما هم پرتقال‌های كوچكی را كه این روزها با نام كامكوات یا پرتقال تزئینی به فروش می‌رسد دیده باشید.



شاید شما هم پرتقال‌های كوچكی را كه این روزها با نام كامكوات یا پرتقال تزئینی به فروش می‌رسد دیده باشید. این‌میوه به اندازه یك دانه زیتون و به رنگ نارنجی یا زرد بوده و طعم و ظاهری مشابه سایر مركبات دارد و ترشی، مارمالاد و مربای آن در بازار زیاد به چشم می‌خورد.


اما پرسش‌ اینجاست كامكوات كه اینقدر كوچك و به اندازه یك بند انگشت است چگونه پوست كنده می‌شود؟ درست حدس زده‌اید كامكوات تنها مركبی است كه با پوست خورده می‌شود و این مزیت متمایز‌كننده آن از سایر مركبات است. اما مزه آن چگونه است؟ بعضی طعمش را دوست دارند و تعدادی از آن گریزانند. چرا؟ چون طعم پوستش غالب بر مزه اصلی‌اش می‌شود و تنها كسانی كه تندی اسانس پوست پرتقال را می‌پسندند می‌توانند طعم این میوه را تحمل كنند. اگر هم در میان پره‌های آن رد پایی از یك هسته وجود داشته باشد و ناخواسته آن را بجوید مزه تلخش برای همیشه به‌یاد‌ماندنی خواهد شد.

در هر حال این میوه مهمان ناخوانده‌ای است كه به ایران راه یافته و جالب‌تر آن‌كه چینی‌ها در تولید و صادرات آن از سایر كشورها پیشی گرفته‌اند. این را هم بدانید درختچه تزئینی كامكوات به صورت آپارتمانی نگهداری می‌شود و میوه‌های آن از زمستان تا بهار به ثمر می‌نشیند و نمای زیبایی به فضای خانه می‌دهد.

اگر پرتقال تزئینی را با پوست بخورید...

اگر كامكوات با پوست خورده شود (در حجم مساوی) درمقایسه با پرتقال معمولی از نظر فیبر و میزان بالای آنتی‌اكسیدان در مقام اول قرار خواهد گرفت. این میوه بخشی از ویتامین‌های A،B ، C و E بدن را تامین كرده و ویتامین C آن با پرتقال برابری می‌كند.

ترشی كامكوات هضم‌كننده خوب غذاهای پرچرب و پروتئینی است و طعم تند اسانس آن مزه مربا و مارمالاد صبحانه را متفاوت می‌كند. این میوه علاوه بر ویتامین‌ها حاوی املاح معدنی همچون كلسیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز، سلنیوم و روی است.

تحقیقات انجام شده حاكی است كه میزان مس و ویتامین C این میوه از همه بیشتر و پتاسیم آن كاهنده فشار خون بالا است و به سبب ادرار‌آور بودن دفع‌كننده سموم از طریق كلیه‌ها بوده و همچنین به تنظیم ضربان قلب كمك شایانی می‌كند. اسیدهای موجود در آن هم می‌تواند از غلظت خون كاسته و برای بیماران قلبی عروقی و مبتلایان به كبد تنبل نافع باشد.

اگر قصد خرید كامكوات دارید...

هنگام خرید پرتقال تزئینی به پوست آن توجه كنید كه سفت و صاف و رنگ آن نارنجی شفاف باشد. انواع سبز و كال این میوه به اندازه رسیده‌اش ارزش تغذیه‌ای و مزه مطلوبی ندارد. كامكوات در اتاق سه روز، در دمای یخچال دو تا سه هفته و تا چند ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارد.

فاخره بهبهانی‌/‌ جام‌جم


نوشته شده در   جمعه 27 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode