پاگانی، یك كمپانی تولیدكننده خودروهای اسپرت با الیاف كربن است كه در سال 1992 توسط هوراسیو پاگانی تاسیس شد و مقر آن در سن سزاریو سول پانارو در نزدیكی شهر مودنا در ایتالیا واقع شده است.
این كارخانه كه فقط 55 كارمند دارد، حدود 14 سال پیش تا به امروز چیزی معادل 132 خودرو را ـ كه اكثر آنها از نوع زوندا بوده است ـ تولید و روانه بازار كرده است. در مقایسه با تولید فراری در ایتالیا این رقم بسیار ناچیز و برابر تولید دو هفته شركت فراری است.
اكنون پاگانی، سال جدید را با تولید پاگانی هوایرا 2013 آغاز میكند. هوایرا در زبان بومی اهالی آند در آمریكای جنوبی به الهه باد اطلاق میشود.
با نگاهی به مشخصات این سوپر خودرو به نظر میرسد انتخاب این نام بسیار هنرمندانه و با ظرافت صورت گرفته باشد.
این خودرو پرزرق و برق، جزئیات بسیار جذاب و دلفریبی دارد، از آینههای شبیه به جوانههای گیاه سویا گرفته تا اگزوزهای چهارقلوی تیتانیومی كه در انتهای خودرو خودنمایی میكند.
نیروی پیشرانه این اتوموبیل توسط موتور 12 سیلندر SOHC توربو شارژر دوقلو با گنجایش 5980 سیسی و اندازه 365 اینچ مكعبی، با 36 سوپاپ و قدرت 720 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه و گشتاور 738 پوند بر فوت در 2250 دور بر دقیقه تامین میشود.
موتور در وسط خودرو قرار گرفته است. این موتور بینظیر و سفارشی توسط شركت مرسدس بنز ساخته و پرداخته شده است. آنچه این خودرو را تبدیل به هیولای جادهها كرده، مشخصاتی نظیر میزان تحمل شتاب جانبی، سیستمهای كنترل ترمز و فرمان، میزان پایداری روی سطح جاده و دیگر خواص منحصر به فردی است كه در برندهای لامبورگینی و فراری شاهد این ظرافتها هستیم.
شما در داخل این سوپراسپرت وحشی احساس راحتی كرده و فضای خارج كابین براحتی برایتان قابل مشاهده است.
تنها چیزی كه پاگانی هوایرا ندارد، یك صدای وحشی مكانیكی است كه مدتهای مدیدی شعار سازندگان چنین اتوموبیلهایی در ایتالیا بوده و نمونه آن را میتوان در لامبورگینی آونتادور مشاهده كرد.
پاگانی پنجاه و هفت ساله آرژانتینی در سال 1982 پس از دریافت توصیهنامهای از هموطنش خوان مانوئل فانجیو، قهرمان بزرگ و پرآوازه مسابقات فرمول یك و برای تعقیب و رسیدن به آرزوهایش وارد ایتالیا شد و شانس خود را در مركز سازه كامپوزیتی لامبورگینی و در قسمت فیبر كربن امتحان كرده و سپس به عنوان یك پیمانكار مستقل به صنایع نظامی و هوافضا پیوست. او توانست میزان مصرف چسب در الیاف كربن را بدون آنكه تاثیری در میران استحكام الیاف كربن به وجود آید، به اندازه 30 درصد كاهش داده و در نهایت موفق به ساخت قطعات سبكتری شود.
بنابراین میتوان انتظار داشت هوایرا از حیث سبكی یك شاهكار محسوب شود كه در واقع اینگونه نیز هست. در پوشش بدنه از 15 نوع مختلف فیبر كربن استفاده شده كه شامل الیاف كربو ـ تیتانیوم است.
قیمت یك مربع به اضلاع 10 سانتیمتر از این كامپوزیت حدود دو میلیون تومان بوده كه دارای رشتههای مومانند فلزی نقرهفامی است كه برای استحكام هرچه بیشتر استفاده شده است.
پنج ورقه كه ضخامت هركدام یك میلیمتر است، روی هم قرار گرفته و قالب دیواره مركزی اتاق را شكل داده است. در چهارگوشه خودرو فلپ (باله) مخصوصی نصب شده كه در سرعتهای بالای 80 كیلومتر بر ساعت به صورت مستقل و براساس سرعت خودرو، شتاب جانبی و میزان نیروی وارد شده به فرمان و به منظور افزایش نیروی عمودی وارد شده به تایرها و جلوگیری از چرخش خودرو وارد عمل میشود. هنگام ترمز زدن در سرعتهای بسیار بالا، این فلپها تا حد ممكن بالا آمده و مانند یك ترمز هوایی عمل میكند.
در سرعتهای بالای 80 كیلومتر بر ساعت هر چهار فلپ به اندازه 10 درجه بالا آمده تا نیرویی كه در نتیجه تركیب مقاومت هوا و جاذبه به خودرو اعمال میشود، افزایش یابد. هنگام ترمز كردن هم هر چهار فلپ به اندازه 40 درجه بالا آمده تا به عنوان ترمز هوایی، سرعت را هرچه سریعتر كاهش دهد.
فلپها فقط زمانی از روی صندلی راننده دیده میشود كه به طور كامل باز شده باشد. سیستم ترمز شامل دیسكهای كربن ـ سرامیكی 38 سانتیمتری برمبو است.
جعبه دنده هفت سرعته ترتیبی تككلاچ در پشت دیفرانسیل قرار گرفته تا موتور خودرو به چرخهای عقب نزدیكتر شود.
شركت پاگانی اعلام كرده این جعبه دنده ساخت شركت Xtrac نسبت به جعبه دندههای دوكلاچه حدود 90 كیلوگرم سبكتر است.
قاب فلزی كه صفحه ناوبری و كنترل هوا را در خود جا داده، یك بلوك هفت كیلوگرمی آلومینیومی است كه دكمههای اشكمانند شبیه به كلیدهای یك كلارینت (با توجه به علاقه فراوان آقای پاگانی به موسیقی) با ظرافت در آن تعبیه شده است.
كلید استارت خودرو حدود 10 سانتیمتر طول دارد كه ساخت آن 16 میلیون تومان برای كارخانه هزینه دربر داشته است.
شتاب صفر تا یكصد خودرو در تست اولیه 3.3 ثانیه بوده كه پیشبینی میشود این زمان در تست نهایی به سه ثانیه تقلیل یابد البته نباید فراموش كرد لامبورگینی آونتادور با 470 كیلوگرم وزن بیشتر همین شتاب صفر تا یكصد را دارد و قیمت آن به مراتب كمتر از هوایرا است.
فاصله بین محور جلو و عقب خودرو 2.79 متر و طول خودرو 4.60 متر است. سرهم كردن كامل هر دستگاه پاگانی هوایرا با 53 كارمند حدود سه ماه طول میكشد.
قرار است تا اواسط سال 2013، خط تولید این خودرو به مكان بزرگتری منتقل شده و با دوبرابر شدن تولید، خروجی شركت به حدود 40 دستگاه در سال برسد.
منبع: caranddriver
مترجم: آتنا حسنآبادی