ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391     |     کد : 49698

چهار شنبه 25 بهمن 1391 -2ربيع الثاني 1434 - 13 فوريه 2013

25 بهمن در گذر تاريخ ...

25 بهمن در گذر تاريخ

* عزل احمد شاه قاجار از فرماندهي كل قوا و واگذاري آن به «رضاخان» با تصميم مجلس (1303 ش)
اشاره:
رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر كشور، تنها از يك چيز بيم داشت و آن بركناري وي از سوي احمدشاه بود، همان طور كه پيشتر در حادثه جمهوري چنين شد. به همين علت كوشيد تا فرماندهي كل قوا را كه به موجب قانون اساسي در اختيار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقليت هوادار او، مانعي جدّي در نيل به اين هدف بود. از اين رو سردار سپه به مدرس چنين وانمود كرد كه تسليم او شده و از اين پس هرچه مدرس بگويد پذيرفته مي‏شود. در اواسط بهمن ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در اين ملاقات و ملاقات‏هاي بعدي، از توطئه‏هاي دربار بر ضد خود گله كرد و خواستار اعطاي فرماندهي كلّ قوا گرديد. مدرس نيز كه قصد داشت با حمايت از رضاخان، مانع از انجام كارهاي غيرقانوني وي شود، همكاري با او را پذيرفت. به همين علت فراكسيون‏هاي مختلف مجلس با مشورت يكديگر، طرحي براي اين منظور تهيه كردند كه در 25 بهمن 1303 به تصويب نمايندگان رسيد. بدين ترتيب، رضاخان به فرماندهي كلّ قواي ايران دست يافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‏ترين اهرم قدرت سلطنت خويش، قدرت خود را از كف داد و زمينه براي برانداختن قاجار، بيش از پيش فراهم شد. در حقيقت بايد از اين تاريخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ايران دانست و رضاخان پهلوي را پادشاه جديد ايران خواند.
* درگيري خونين ساواكي‏ها و عناصر ضدانقلاب با نيروهاي انقلابي در تبريز (1357ش)
اشاره:
عناصر ضدانقلاب و ساواكي‏ها كه در نقاط مختلف شهر تبريز موضع گرفته بودند، با تيراندازي‏هاي گسترده، عده زيادي از مردم شهر را به خاك و خون كشيدند. نيروهاي وفادار به انقلاب در صدد دفع تهاجمات دشمنان برآمدند و با كشتن تعدادي و دستگيري 150 تن و فرار ساير مزدوران، اين واقعه به پايان رسيد.
* حمله هوايي رژيم بعث به شهرهاي بهبهان و مسجد سليمان در جريان جنگ تحميلي (1362ش)

* صدور حكم تاريخي
«امام خميني» مبني بر ارتداد «سلمان رشدي»، نويسنده كتاب آيات شيطاني (1367ش)
اشاره:
سلمان رشدي نويسنده مرتد هندي الاصلِ انگليسي در رمان خود با نام آيات شيطاني، به اسلام، قرآن و پيامبر اكرم (ص) و بسياري ديگر از مقدسات مسلمانان به روشي جاهلانه و نابخردانه اهانت كرده است. تأليف و انتشار كتاب آيات شيطاني در سطح گسترده كه با نظر مثبت و مساعد دولت‏هاي غربي انجام شد، حاكي از توطئه فرهنگي جديد غرب عليه مسلمانان، تحت پوشش آزادي بود. اما فتواي صريح امام خميني عليه نويسنده اين كتاب، باعث بيداري مردم جهان به ويژه مسلمانان شد و در واقع از تكرار چنين اهانت‏هايي به اسلام جلوگيري كرد. پس از صدور اين فتوا، اكثريت علماي جهان اسلام و بسياري از آزادانديشان از آن حمايت كردند. اين در حالي بود كه دولت‏هاي غربي به بهانه دفاع از آزادي قلم به حمايت شديد تبليغاتي و سياسي از سلمان رشدي پرداختند.
حضرت امام با صدور حكم شرعي ارتداد نويسنده كتاب آيات شيطاني، نيروي عظيم نيروهاي مسلمان را آشكار ساخت و موجي توفنده از توده‏هاي ميلياردي مسلمانان در مصاف با كفر پديد آورد. رشدي مرتد نيز از لحظه صدور حكم، مخفي شد و پليس اسكاتلند يارد، حفاظت از وي را با صرف هزينه‏هاي كلان بر عهده گرفت. رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت‏اللَّه العظمي خامنه‏اي در اين باره فرمود: حكمي را كه امام امت بيان فرموده‏اند، حكمي است كه هر يك از فقهاي اسلامي اگر بخواهند بر طبق حكم اسلامي عمل كنند، همين حكم را بايد بدهند و اين فتوا قطعي است. هزينه حفاظت از سلمان رشدي براي دولت انگلستان در حدود يك ميليون پوند در سال است.
2 ربیع الثانی در گذر تاريخ
* رحلت «ملاعلي بن فتح ‏اللَّه نهاوندي» در نجف(1322 ق)
اشاره:
ملاعلي بن ملافتح اللَّه نهاوندي نجفي، فقيه اصولي، رجالي، اديب نحوي لغوي،
از علماء بزرگ اماميه در قرن چهاردهم هجري و از شاگردان شيخ مرتضي انصاري و ميرزا ابوالقاسم كلانتري مي‏باشد. تشريح الاصول الصغير و مقدمةالواجب از تأليفات اوست. وفات وي
به علت وباي شديد در نجف اشرف واقع شد و در وادي السلام مدفون گرديد. اوست.

* درگذشت
«محمدبن عبدالرحمن خراساني» اديب و فاضل (584 ق)
اشاره:
محمد بن عبدالرحمن خراساني ملقب به تاج الدين، از فضلاء اهل حديث و لغت و از ادبا و فقهاي شافعيه و بزرگان صوفيه بوده است. وي در سن شصت و دو سالگي در دمشق وفات يافت و در دامنه‏ي كوه قاسيون مدفون شد. تاج الدين، شرح مفصّلي بر كتاب 5 جلدي مقامات حريري نوشته است كه از ارزنده‏ترين آثار اين اديب فقيه محسوب مي‏شود.
13 فوریه در گذر تاريخ
* قرائت اعلاميه موسوم به حقوق در انگلستان (1689م)
* درگذشت «ريچارد واگنر» موسيقي‏دانِ شهير آلماني (1883م)
* تولد «ژرژ سيمنون»
نويسنده برجسته فرانسوي (1903م)
* پايان كنفرانس محدود كردن تسليحات بين‏المللي در واشينگتن (1922م)
* زادروز گاوراس،
فیلم‏ساز سرشناس (1933م)
* بمباران درسدن در جنگ جهانی دوم (1945م) 


نوشته شده در   سه شنبه 24 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode