ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 9 مهر 1388     |     کد : 4948

هنر درماني رويكرد جديد در درمان اختلالات رواني است

رييس انجمن روانپزشكان ايران گفت: هنر به عنوان يكي از اساسي‌ترين موارد تجلي خلاقيت‌هاي انسان، نقش موثري در درمان و تشخيص اختلالات رواني دارد كه امروزه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است...

 

رييس انجمن روانپزشكان ايران گفت: هنر به عنوان يكي از اساسي‌ترين موارد تجلي خلاقيت‌هاي انسان، نقش موثري در درمان و تشخيص اختلالات رواني دارد كه امروزه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دكتر احمد جليلي گفت: يكي از مباحث مطرح در علم روانپزشكي ارتباط بين فعاليت‌هاي مغز و اختلالات رواني است. با توجه به اين كه مغز به عنوان عالي‌ترين عضو تفكر، منشا هرگونه خلاقيت محسوب مي‌شود، بين هنر و حالات رواني نيز ارتباط وجود دارد.

وي گفت:‌ ارتباط بين هنر و مسايل رواني پديده جديدي نيست و از گذشته نيز قائل به ارتباط بين اين دو بوده‌اند؛ به گونه‌اي كه ارسطو مي‌گويد: هنر و جنون دو روي يك سكه‌اند و همين بيانگر اين است كه همواره ارتباطي بين خلاقيت و نبوغ و اختلالات روانپزشكي وجود داشته است.

رييس انجمن روانپزشكان ايران با بيان اين كه با به كارگيري هنر و خلاقيت‌هاي هنري در درمان اختلالات رواني خفيف و شديد موثر است، گفت: ابعاد هنر درماني به صورت موسيقي درماني، ‌نقاشي درماني، شعر، مجسمه سازي، نوشتن و ساير زمينه‌هاي هنر با تحريك قوه خلاقيت فرد در درمان اختلالات رواني بيماران تاثير فوق العاده‌اي دارد.

رييس هشتمين كنگره روانپزشكان ايران با اشاره به اين كه امروزه استفاده از هنر درماني و نقش آن در درمان اختلالات رواني بيشتر مورد توجه قرار گرفته و سامان بهتري يافته است، گفت: در درمان يك فرد مبتلا به هر نوع اختلال رواني، علاقه‌مندي فرد سنجيده مي‌شود و بر حسب علاقه او به هر زمينه هنري، موسيقي درماني، شعر درماني و ... در او به كار گرفته مي‌شود.

رييس انجمن روانپزشكان ايران در مورد تاثير برخي اختلالات رواني همچون افسردگي بر عملكرد مغز گفت: افسردگي خلاقيت فرد را از بين مي‌برد و حتي اگر فرد هنرمند مثلا نقاش و يا موسيقي دان باشد در زمان افسردگي، نمي‌تواند كارش را به خوبي انجام دهد.

وي افزود: در عين حال برخي از اختلالات رواني البته نه در حد بسيار شديد كه زندگي فرد را مختل كند بلكه باعث مي‌شود كه فرد خلاقيت بيشتري از خود نشان دهد. به عنوان مثال اختلال رواني صرع يا اپي ليسي در مواردي مي‌تواند زمينه بروز خلاقيت‌هاي فرد را فراهم كند.

رييس نهمين همايش ساليانه انجمن روانپزشكان ايران با اشاره به برگزاري اين همايش از 3 تا 6 آذر ماه با حضور بيش از 800 متخصص در تالار همايش‌هاي كتابخانه ملي ايران گفت:‌ تاثير هنر در درمان اختلالات رواني، يكي از موضوعات مورد بررسي در اين همايش است.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 9 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode