ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 بهمن 1391     |     کد : 48941

پایان زمین لرزه های ارسباران/ تاثیر گسل ورزقان بر تبریز بررسی می شود

معاون سازمان زمین شناسی شمالغرب کشور در بررسی گسل ارسباران گفت: چرخه زلزله های گسل ارسباران رو به اتمام است و بزرگی پس لرزه ها روند کاهشی دارند.

خبرگزاری مهر: معاون سازمان زمین شناسی شمالغرب کشور در بررسی گسل ارسباران گفت: چرخه زلزله های گسل ارسباران رو به اتمام است و بزرگی پس لرزه ها روند کاهشی دارند.
محمد فریدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زلزله روز گذشته اظهار داشت: زلزله 4.7 ریشتری روز گذشته جزو پس لرزه های بزرگ محسوب می شود که این قسم پس لرزه ها گاه در روزهای ابتدایی و یا در مراحل پایانی چرخه زلزله های بزرگ رخ می دهد که در خصوص زلزله ارسباران زلزله 4.7 ریشتری دیشب هم این چنین بود و در روزهای پایانی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود این پس لرزه ها تا شش ماه از وقوع زلزله 21 مرداد به پایان برسد، یادآور شد: این پس لرزه ها در مورد منطقه ارسباران دیگر جای نگرانی ندارد.

وی در عین حال ادامه داد: با توجه به اینکه گسل خواجه از سمت شمالغرب به بناب و مرند می رسد و از جنوب شرق تا سراب کشیده می شود ، روند تاثیرات گسل ارسباران و فعالیت های آن بر روی گسل تبریز و تغییر رفتارهای آن از سوی کارشناسان بررسی می شود.

فریدی افزود: گسل ارسباران سطوح جبران کننده نیروهای وارد به گسل شمالغرب تبریز هستند و براساس سازگاری به واحدهای تنش زا نیروهایی را وارد می کنند که بر این اساس تغییر رفتار گسل تبریز مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون سازمان زمین شناسی شمالغرب کشور تشریح کرد: کارشناسان در تحقیقات خود گسل ارس و شمالغرب تبریز را مطالعه می کنند تا رفتار آنها و تنش ایجاد شده توسط گسل ارسباران را بررسی کرده و معلوم شود که تنش گسل تبریز با این زلزله افزایش و یا کاهش می یابد.

فریدی ادامه داد: این بررسی ها نشان می دهد که زمین لرزه های القایی برای گسل های هم درد ایجاد خواهد شد یا نه.

وی یادآور شد: این بررسی ها برای دومین بار در کشور انجام می شود که اولین بار در زلزله بم و کرمان اجرا شد و اکنون در شمالغرب انجام می شود.

فریدی افزود: این بررسی ها در گسل های همجوار به فاصله 10 کیلومتر انجام می شود. 


نوشته شده در   دوشنبه 9 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode