ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 دي 1391     |     کد : 48360

دو شنبه18 دی 1391 -24صفر1433-7ژانويه 2013

18 دي در گذر تاریخ...

18 دي در گذر تاریخ
* قتل "ميرزا محمدتقي خان اميركبير"
در كاشان به دستور "ناصرالدين شاه قاجار" (1230ش)
اشاره:
ميرزا تقي خان اميركبير در حدود سال 1187 ش در روستاي هزاوه در اراك به دنيا آمد. وي پس از طي مراحل پيشرفت و ترقّي علمي و سياسي به صدر اعظمي حكومت ناصرالدين شاه قاجار برگزيده شد و در طول چهار سال صدراعظمي خويش خدمات شايسته و فراواني به ملت و حكومت نمود. اصلاح امور مالي، سر و سامان دادن به وضع ارتش، تلاش در رواج خودكفائي ملي، گسترش فعاليت‏هاي علمي و تأسيس مؤسسات آموزشي (مانند دارالفنون تهران) مبارزه با عقايد و انحرافات مذهبي، بي‏اعتنايي به خواسته‏ها و تهديدات قدرت‏هاي خارجي و قطع ايادي و جاسوسان استعماري، از جمله فعاليت‏ها و تلاش‏هاي پيگير او در اين ايام بود. در اين حال، درباريان به ويژه مادر ناصرالدين شاه كه منافع خود را در خطر مي‏ديدند شاه را تحريك كرده كه اميركبير را از صدر اعظمي خلع نمايد. سرانجام با جوّسازي و شايعه‏پراكني دولت‏هاي استعماري و ايادي داخلي آنان عليه اميركبير، ناصرالدين شاه وي را از صدارت خلع كرده و فقط عنوان فرمانده كل قشون را براي او باقي گذاشت. چند روز بعد او را به حكومت كاشان منصوب كرد و اميركبير را به طرف كاشان حركت دادند كه در حقيقت او را تبعيد نمودند. آنگاه تمام عناصر مخالف داخلي و خارجي كه در زمان صدارت اميركبير در كمين نشسته بودند، از ترس تغيير نظر شاه و عفو اميركبير، دست به دست هم دادند و حكم قتل او را از شاه گرفتند. سرانجام اين صدراعظم لايق و با كفايت، در روز جمعه 18 دي ماه 1230 ش برابر با
18 ربيع الاول 1268 ق در 43 سالگي به قتل رسيد و بدنش را در كربلا به خاك سپردند.
*مرگ "مظفرالدين شاه قاجار" و جانشيني فرزندش
"محمدعلي ميرزا" (1285ش)
اشاره:
مظفرالدين شاه، پنجمين پادشاه سلسله قاجاريه بود كه پس از چهل سال وليعهدي در 44 سالگي به سلطنت رسيد. دوران حكومت او برابر با آغاز قيام مشروطه به رهبري روحانيت در اثر ظلم و فساد دربار و فقر و فساد در جامعه بود كه در نهايت به پيروزي اين نهضت منجر شد و شاه قاجار، فرمان مشروطيت را صادر كرد. از آن پس مقدمات تشكيل مجلس شوراي ملي و تدوين قانون اساسي انجام گرفت. ولي اجل به شاه مهلت نداد و وي
ده روز پس از امضاي قانون اساسي مشروطه، در 18 دي 1285 ش برابر با
24 ذي‏قعده 1324ق در 54 سالگي درگذشت. مظفرالدين شاه در حالي كه مردم ايران نيازهاي اوليه خود را به سختي تهيه مي‏كردند، چندين بار به سفرهاي دراز مدت اروپايي رفت و قرض‏ها و وام‏هاي زيادي گرفت تا هزينه خوشگذراني‏هاي خود را تامين نمايد. از اين رو، كشور بيش از پيش مقروض خارجيان گرديد و حقوق مردم بيشتر از قبل پايمال شد. وي در دوران پادشاهي خود، امتيازات زيادي به بيگانگان اعطاء كرد و در مقابل مبلغ ناچيزي، منابع زيرزميني ايران را براي مدت شصت سال به فرانسويان داد. پس از مظفرالدين شاه، فرزند بزرگش، محمدعلي ميرزا، كه نواده دختري اميركبير بود به پادشاهي رسيد و دور تازه‏اي از استبداد و ديكتاتوري آغاز گشت.
* رحلت آيت ‏اللَّه "سيدمحمد طباطبايي"
از رهبران مذهبي نهضت مشروطيت ايران (1299ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه سيد محمد بن صادق طباطبايي در سال 1220ش (1258 ق) در كربلا به دنيا آمد. تحصيلات مقدماتي و مبادي علوم را نزد پدر فرا خواند و سپس در تهران از محضر فيلسوف بزرگ زمان، ميرزا ابوالحسن جلوه استفاده كرد. از آن پس راهي عتبات گرديد تابه مقام اجتهاد نائل آمد و جزو خواص يارانِ ميرزاي شيرازي شده، در امور سياسي، طرف مشورت او قرار گرفت.
سيد محمد پس از واقعه تحريم تنباكو، از طرف ميرزاي شيرازي به تهران رفت و به ارشاد و هدايت مردم مشغول شد. پس از چندي، وي دعوت آيت‏اللَّه عبداللَّه بهبهاني را براي مبارزه با دولت پذيرفت و در اعتراض به اعمال دولت، به همراه مردم در حرم حضرت عبدالعظيم تحصُّن كرد. فعاليت آيت‏اللَّه طباطبايي به مرور وسعت يافت تا جايي كه به يكي از رهبران اصلي مشروطيت در ايران تبديل شد. با روي كار آمدن محمدعلي شاه و به توپ بستن مجلس، مدتي به مشهد رفت و پس از
فتح تهران به تهران مراجعت كرد. سيد محمد طباطبايي
با ورود نيروهاي روس و انگليس به ايران، در جريان جنگ جهاني اول به تركيه رفت و پس از شش ماه به ايران بازگشت. از آن پس در امور سياسي دخالت نكرد تا اين كه در 18 دي ماه 1299 ش برابر با 28 ربيع الثاني 1339 ق در 79 سالگي وفات يافت و در حرم عبدالعظيم به خاك سپرده شد. طباطبايي، انديشه‏اي آزاد و تفكري اصلاح طلبانه داشت و آشنائي وي با سيد جمال الدين اسدآبادي، تأثيري شگرف در شكل‏گيري تفكرات او داشت.
* اشغال هويزه توسط مزدوران بعثي عراق (1359 ش)
* عمليات كوچك ايذايي در منطقه البَكر و اَلاُميه توسط سپاه (1366ش)

24 صفر در گذر تاریخ
*درگذشت "ابن دُرُستويه"
عالم نحو و حديث (347 ق)
اشاره:
ابومحمد، عبداللَّه بن جعفر بن محمد ابن‏دُرستويه، نحوي بزرگ، لغوي و اديب، متولدِ سال 258 ق در بغداد مي‏باشد. وي در علم حديث نيز دست داشت و در نحو از علي بن عيسي رماني و مُبرّد و ابن جِنّي پيروي مي‏كرد. از آثار وي مي‏توان كتاب الارشاد، الكتّاب، اخبارالنحويين و معاني شعر را نام برد.
وفات ابن درستويه در 88 سالگي در بغداد واقع شد.
*رحلت "اسماعيل بن عُبّاد
" وزير دانشمند آل ‏بويه (385 ق)
*پايان دوره‏ي حكومت پانصد ساله‏ ي خلافت عباسي (656 ق)
اشاره:
پس از تسخير بغداد، پايتختِ حكومت عباسيان توسط مغولان و كشتار مردم و تسليم شدن خليفه وبزرگان شهر و نيز غارت و ويران كردن آن، هلاكوخان مغول در 24 صفر 656 ق المستعصم باللَّه، خليفه‏ي وقت را به حضور طلبيد و او را به همراه پسر بزرگش به قتل رسانيد. به اين ترتيب دولت پانصد و چند ساله‏ي بني عباس سرنگون گرديد. دولت بني‏عباس با قيام ابومسلم خراساني عليه بني‏اميه و با روي كار آمدن عبداللَّه سَفّاح در سال 132 ق، آغاز شده بود و پس از به قدرت رسيدن 38 تن از اين خاندان در مدت 524 سال، سرانجام در سال 656 ق با قتل مستعصم، به زوال رفت. بني‏عباس در ابتداي كار همانند بني‏اميه، از وجود امامان معصوم در هراس بودند و هر كدام را به طريقي از سر راه خود برداشتند.
* شهادت
آيت‏ اللَّه ميرزا "علي غروي تبريزي
" توسط مزدوران بعث
(1419 ق/ 29 خرداد 1377 ش)
اشاره:
در چنین روزی در سال 1419 ه ق حاج میرزا علی غروی تبریزی از بزرگان شیعه در بازگشت از زیارت کربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به در جه شهادت نایل آمد . ایشان یکی از بزرگترین علمای شیعه در عصر خویش بود.

7 ژانويه در گذر تاریخ
* تولد "شارل پگي" اديب و نويسنده فرانسوي (1873م)
*مرگ "بوريس زاخودر" ايران‏شناس برجسته روسي (1960م)
* سقوط دولت خون‏خوار و ديكتاتوري "پول پوت" در كامبوج (1979م)
* شهادت "سليمان خاطر" مبارز مسلمان مصري (1986م)


نوشته شده در   شنبه 16 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode