با همکاري اداره تبليغات اسلامي و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ميانه همايشي فرهنگي ادبي با عنوان « مرثيه در شعر آذربايجان » با حضور شاعران و مداحان آئيني اين شهرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي ،حسين رسول زاده کارشناس اداره تبليغات اسلامي ميانه ضمن اعلام اين خبر افزود:در اين همايش که طبق دعوت اداره تبليغات اسلامي و کانون مداحان و شاعران آئيني ، جمعي از شعراي مذهبي و مداحان و شاعران جوان و پيشکسوت شهرستان ميانه نيز حضور داشتند ، عبداللهي رئيس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي طي سخناني گفت : مرثيه در شعر آذربايجان سرآمدترين موضوع شعري است .مهمترين عنصر محتواي شعر آذربايجان در قرون گذشته ، اختصاص بخش عظيمي از آفرينش شعري هر يک از شعراي اين خطه به ادبيات شيعه و مخصوصا مرثيه آل عبا است و مرثيه در شعر آذربايجان سرآمدترين موضوع شعري است. ايشان در ادامه گفتند: هيچ زباني در جهان اسلام همچون زبان ترکي از ادبيات مرثيه شيعه برخوردار نيست ،چرا که تعداد شعرايي که در اين زبان ،جزمرثيه شعر نسروده اند ، قابل ملاحظه است حتي در مطرح شدن تبريز به عنوان پايتخت تشيع ، پيشتازي آذربايجان به ويژه تبريز در شعر مرثيه ، نقش به سزايي داشته و دارد .لذا هدف از اين همايش بررسي مرثيه در شعر آذربايجان به صورت تخصصيتر و با حضور استاد فاضل ،شاعر و مترجم توانا ، دکتر اقبالي مدير گروه ادبيات فارسي دانشگاه تبريز مي باشد. در اين عرصه شعرايي چون فضولي (صاحب حديقه السعداء)نسيمي ، ابوالحسن راجي،دخيل مراغه اي و قمري در بندي ،ثابت، رضا صراف تبريزي ، دلريش ، يحيوي و نيرّ تبريزي و شهريار در سطوح مختلف ايفاي نقش نموده اند.
دکتر اقبالي مدير گروه ادبيات فارسي دانشگاه تبريز به عنوان استاد اين کارگاه به موضوع تحليل بلاغي ترکيب بندي عاشورايي حجه الاسلام والمسلمين نيرّ پرداخته و گفتند در حوزه شعر عاشورايي شعرهاي ميرزا محمدتقي متخلص به نير در ديواني که به دو بخش نگاشته شده و وي در بخشي از ديوان خود با عنوان (الآلي منظومه) که ترکيب بند 33 بندي وي در آن قسمت گنجانده شده است گفتند :اين ترکيب بند از چند جهت نوعي شگفتي و ابتکار و نوآوري را به خواننده القا مي کند ودر نهايت مي بينيم عليرغم سنت ادبي رايج ميان تمام شعرا ،وزن در اين شعر ثابت نيست و ما به سه وزن در يک شعر بر ميخوريم که واقعاً عجيب است ايشان در ادامه افزودند :ما در اين مقال برآنيم که در اين سه محور ذکر شده تحليل لازم را ارائه دهيم و روشن سازيم که هر کدام از اين مباردتهاي ادبي به کدام غرض بلاغي صورت گرفته است .