ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 دي 1391     |     کد : 48203

سريال «يلدا»، زندگي در سايه تعزيه / از امشب در شبكه يك

پخش سريال «يلدا» ساخته حسن ميرباقري از امشب ساعت 22 و 15 دقيقه از شبكه يك آغاز مي‌شود و باز پخش آن روز بعد ساعت 15 و 15 دقيقه است.


همزمان با سالگرد اربعين حسيني پخش سريال يلدا به کارگرداني حسن ميرباقري از امشب آغاز مي‌شود

سريال «يلدا»، زندگي در سايه تعزيه / از امشب در شبكه يك



پخش سريال «يلدا» ساخته حسن ميرباقري از امشب ساعت 22 و 15 دقيقه از شبكه يك آغاز مي‌شود و باز پخش آن روز بعد ساعت 15 و 15 دقيقه است.


اين سريال 12 قسمتي كه همزمان با سالگرد اربعين حسيني به صورت شبانه تقديم علاقه‌مندان مي‌شود، مضموني عاشورايي دارد و موضوع محوري آن زندگي و مرگ يك تعزيه‌خوان پيشكسوت است.

چنگيز جليلوند، محمدرضا شريفي‌نيا، الهام پاوه‌نژاد، مهرداد ضيايي و فريبا كوثري از بازيگران اصلي اين سريال هستند و داوود ميرباقري كارگردان سريال مختارنامه نيز به عنوان مشاور در مجموعه يلدا حضور داشته است.

در خلاصه داستان «يلدا» آمده است: حاج محمدعلي زاهدي مشهور به مندلي كه سال‌هاست سنت تعزيه‌خواني را در شهرستان بسطام حفظ كرده است با نزديك شدن زمان مرگش احساس مي‌كند كه خطا يا گناهي در گذشته باعث تنهايي و آشفتگي امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت‌هاست؛ وي به جستجو در گذشته‌اش مي‌پردازد تا اين كه...

پايان تصويربرداري يلدا


تصويربرداري اين سريال همزمان در تهران و بسطام توسط دو گروه انجام شد و امروز كار ضبط آخرين نماهاي «يلدا» به پايان مي‌رسد. البته بيشتر لوكيشن‌هاي سريال در شاهرود واقع شده و چند صحنه كوتاه در تهران تصويربرداري شده است، چون همان‌طور كه در خلاصه داستان آمده بيشتر ماجراها در شاهرود و بسطام اتفاق مي‌افتد. هم‌اكنون گروه سازنده سريال مشغول انجام آخرين مراحل صداگذاري است. ترانه تيتراژ پاياني توسط مازيار فلاحي خوانده شده و شعر آن نيز توسط خودش سروده شده است.

شخصيت اصلي اين قصه يك تعزيه‌خوان است كه وصيت مي‌كند بچه‌هايش تعزيه حضرت ابوالفضل(ع) را اجرا كنند. در صورتي بچه‌ها مي‌توانند بقيه وصيت را اجرا كنند كه اين شرط محقق شود. اين فرزندان هر كدام در يك جايي زندگي مي‌كنند و با يكديگر اختلاف‌نظر دارند. گردهم آوردن اين فرزندان براي اجراي تعزيه گره اصلي داستان را شكل مي‌دهد.

در اين سريال چنگيز جليلوند در نقش حاج ممدلي جلوي دوربين رفته است. الهام پاوه‌نژاد(عاطفه) و فريبا كوثري(آفاق) دختران حاج ممدلي هستند و بيژن افشار نقش عاصف، پسر حاج ممدلي را بازي مي‌كند. علي زاهدي يكي از فرزاندان اين تعزيه‌خوان است كه محمدرضا شريفي‌نيا در اين نقش ظاهر شده است. حامد ميرباقري نيز نوه حاج ممدلي و پسر علي زاهدي(شريفي‌نيا) است. ساغر عزيزي نيز در نقش همسر علي زاهدي ظاهر شده است. سيدمهرداد ضيايي نيز در نقش كاوه، شوهر آفاق جلوي دوربين رفته است.

بازگشت به سنت‌ها راه‌حل يلداست

مخاطبان سينما و تلويزيون حسن ميرباقري را به عنوان بازيگر مي‌شناسند. آخرين نقش‌آفريني اين بازيگر در تلويزيون ايفاي نقش «ابراهيم اشتر» در سريال مختارنامه بود. نام حسن ميرباقري را بايد در كنار ديگر افرادي كه از بازيگري به كارگرداني گرايش پيدا كرده‌اند، قرار داد. افرادي مثل فرامرز قريبيان، مجيد مجيدي و شهره لرستاني كه هر دو حوزه را آزموده‌اند.

حسن ميرباقري، كارگردان سريال «يلدا» در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: در اين سريال مراسم آييني تعزيه به عنوان نمادي از سنت‌هاي قديمي مطرح مي‌شود. «يلدا» بازگشت به سنت‌ها را به عنوان يك راه‌حل ارائه مي‌دهد. به نظر من در دنيايي كه دنياي پيچيده‌اي است و فناوري همه چيز را دستخوش تغيير كرده است، پناه بردن به سنت‌ها و ريشه‌هاي اصيل مي‌تواند راهگشا باشد.

وي افزود: البته وجوه نمايشي تعزيه هم براي ما مهم بود. يلدا نشان مي‌دهد كه در دل مناسبات آدم‌ها، تعزيه چطور تجلي مي‌كند و چگونه با حيات آنها گره مي‌خورد.

ميرباقري درباره شايعه ابهام در نحوه پخش سريال يلدا توضيح داد: نمي‌دانم منبع و منشا اين شايعه كجاست، اما از ابتدا هم قرار بود كه سريال از شبكه يك پخش شود و بحث شبكه‌هاي ديگر در ميان نبود.

اين كارگردان تاكيد كرد:‌ من ترجيح مي‌دهم بعد از پخش اين سريال و ديدن واكنش‌هاي مردم اظهارنظر كنم. مسلما براي من اين سريال كار خيلي سنگيني بود و برايم مهم است كه نتيجه‌اش چه مي‌شود. احتمال دارد بعد از اين سريال كار ساخت مجموعه‌اي ديگر را هم آغاز كنم.

داوود ميرباقري،‌ كارگردان سريال مختارنامه در گفت‌وگو با فارس درباره نقش خود در مجموعه يلدا گفت:‌ من دوست دارم به ساختن كارهاي سياسي، اجتماعي‌ مثل رعنا برگردم. اگر هم خودم به شخصه برنگردم،‌ در ساخت محصولاتي مثل سريال يلدا حضور پيدا مي‌كنم كه توليدشان در همين راستاست. من در تدوين، مشاوره و نگارش بخشي از فيلمنامه سريال يلدا مشاركت داشتم و آن را يك كار سياسي، اجتماعي مي‌دانم. من هم تا جايي كه توانستم به لحاظ فكري موثر باشم، در اين كار حضور داشتم.

بهروز خوش‌رزم ،«يلدا» را در 12 قسمت و در گروه معارف، انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مركز سيمافيلم تهيه كرده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 13 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode