ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 دي 1391     |     کد : 47741

سه شنبه 5 دی 1391 -11صفر1433-24دسامبر 2012

5 دی در گذر تاريخ ...

5 دی در دفاع مقدس

* شهادت شهید احمد ابراهیمی (1359ش)
اشاره:
شهید احمد ابراهیمی در سال ۱۳۴۰ش در خانواده‌ای متوسط و مذهبی در شهر نراق واقع در استان مرکزی دیده به جهان هستی گشود. در دوران تحصیل ابتدائی به‌دلیل آن‌که وضعیت مالی‌شان مناسب نبود، برای کار کردن به تهران رفت و شبانه به تحصیل خود ادامه داد. در اسفند سال ۱۳۵۶ش، پدرش در سن پنجاه سالگی فوت نمود و احمد، سرپرستی مادر و خواهرش را به عهده می‌گیرد و مجبور می‌شود مجدداً به زادگاهش بازگردد. هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود که احمد در میدان شهر
دکه‌ای دائر و به شغل آب‌میوه‌فروشی مشغول گردید. در سال ۱۳۵۹ش و هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به خدمت مقدس سربازی اعزام شد و پس از پشت سر نهادن آموزش‌های مورد نیاز، در ارتش جمهوری اسلامی به خط مقدم در جبهه سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه اعزام شد. احمد به‌همراه دیگر سربازان، در مصاف با نیروهای ارتش بعث عراق شجاعانه جنگیدند و سرانجام در تاریخ پنجم دی‌ماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در جبهه سرپل ذهاب به شهادت رسید و پس از تشیع جنازه باشکوهی در امام‌زاده سلیمان به خاک سپرده شد. مادر فداکار شهید پس از شهادت فرزندش، دکه احمد را از سال ۱۳۶۰ش در اختیار بسیج قرار داد و بسیجیان نیز تا اواخر جنگ هشت ساله به‌مثابه یک پایگاه کوچک در آن به فعالیت فرهنگی و تبلیغاتی مشغول بودند. صدای مارش پیروزی عملیات رزمندگان اغلب از این دکه به سمع مردم شهیدپرور آن خطه می‌رسید.
* شهادت شهید محمد زاهدی (1365ش)
اشاره:
در یکی از روزهای آفتابی سال ۱۳۴۴ش، محمد در آغوش گرم خانواده‌ای مذهبی و کشاورز در رهنان استان اصفهان دیده به جهان هستی گشود: شهید محمد زاهدی. محمد، روزهای پرشور کودکی را در زیر سایه لطف پدر و دامان پرمهر مادر سپری کرد و با تعالیم دین هرچه بیش‌تر آشنا شد. تحصیلات خود را از دبستان نزدیک محل زندگی شروع کرد و تحصیل دوره راهنمایی وی مصادف بود با روزهای گرم و پرالتهاب انقلاب، محمد نیز همراه سایر جوانان پرشور این مرز و بوم و به‌همراه یار و هم‌رزم دیرینه‌اش سردار شهید فریدون بختیاری، با پخش اعلامیه و شعارنویسی به موج خروشان ملت پیوستند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، محمد مشتاقانه به بسیج مردمی شتافت. با شروع جنگ تحمیلی، روح بی‌قرار محمد او را به صف حق‌جویان مبارز و مدافع میهن اسلامی پیوند داد و در طول جنگ، بار‌ها از ناحیه پا و چشم مجروح شد که نهایتاً بر اثر انفجار مین، یک چشم و یک پای خود را در راه اسلام هدیه کرد، اما این جانباز فداکار هرگز جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را تنها گذاشت و با وجود نقص عضو، در لشگر ۲۵ کربلا خدمت کرد. رشادت‌ها و دلاوری‌های این سرباز راه حق سبب شد که به‌عنوان فرمانده گردان امام رضا در لشگر امام حسین (ع) انتخاب شود. محمد بیست و یک ساله، سرانجام در روز پنجم دی‌ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی در منطقه ‌ام‌الرصاص در حین عملیات کربلای ۴ از ناحیه سر هدف اصابت تیر تک‌تیراندازان دشمن ملعون بعثی قرار گرفت و این‌بار، تمام جان را تقدیم پروردگارش نمود و مشتاقانه به سوی ملکوت اعلی پرواز کرد. گلزار شهدای رهنان میزبان پیکر مطهر شهید محمد زاهدی، این شهید راه حق می‌باشد.
* شهادت استاد "كامران نجات ‏اللهي" در جريان تحصن استادان دانشگاه توسط عوامل پهلوي (1357ش)
5 دی در گذر تاريخ

* رحلت عالم جليل و فقيه كبيرآيت‏ اللَّه
"سيد علي سيدالاطبّاءمرعشي"(1277 ش)

* اعلام عزاي عمومي در مشهد توسط امام خميني (ره) (1357 ش)

* درگذشت "حبيب اللَّه ذوالقدر" شاعر معاصر (1367 ش)
* زادروز رودکی از نخستین شاعران پارسی‌گوی (239ش)
* سالروز وقوع زلزله شدید بم (1382ش)
* درگذشت ایرج بسطامی،هنرمند شهیر (1382ش) 


نوشته شده در   دوشنبه 4 دي 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode