ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 شهريور 1388     |     کد : 4723

طبق محاسبات نجومي احتمال 29 روزه بودن ماه رمضان بسيار ضعيف است

عضو ستاد استهلال ذفتر رهبري گفت: هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان نه تنها با چشم غیر مسلح بلکه با قویترین ابزار قابل رويت نيست...

 

عضو ستاد استهلال ذفتر رهبري گفت: هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان نه تنها با چشم غیر مسلح بلکه با قویترین ابزار قابل رويت نيست.

 سيد محسن قاضي ميرسعيد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پيرامون رويت پذيري هلال ماه شوال گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت 18.44 دقیقه بعد از ظهر جمعه 18 سپتامبر 2009میلادی، برابر با 27 شهریور 1388 هجری شمسی مطابق با 28 رمضان 1430هجری قمری به وقت بین المللی و به وقت ایران در همین روز در ساعت 22.44 دقیقه بعد از ظهر است.

وي تصريح كرد: در غروب روز جمعه در هیچ نقطه ای از جهان هلال ماه رویت نخواهد شد چون در غروب روز جمعه در هیچ نقطه ای از جهان هلالی شکل نگرفته تا قابل رویت باشد، اما 24 ساعت بعد یعنی در غروب روز شنبه 29 ماه مبارک رمضان هلال ماه شوال در مناطقی از جهان قابل رویت است.

ركورد دار رويت هلال ماه اذعان داشت: هلال ماه شوال در بعضی از مناطق دنیا در غروب روز شنبه 29 رمضان و در مناطق دیگر در غروب روز یک شنبه قابل رویت است، از جمله در ایران هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان نه تنها با چشم غیر مسلح بلکه با قویترین ابزار اپتیکی نیز قابل رویت نيست.

قاضي ميرسعيد خاطرنشان كرد: هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در کشور زلاندنو در قاره اقیانوسیه غیر قابل رویت و در استرالیا در جنوب شرقی، مرکز و غرب آن کشور فقط با ابزار اپتیکی قابل رویت است در قاره آسیا نيز هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در هیچ نقطه ای از این قاره پهناور قابل رویت نخواهد بود فقط طبق محاسبه ها احتمال رویت هلال ماه شوال در غروب روز شنبه در منطقه کوچکی در منتها الیه جنوب غربی کشور یمن با ابزار اپتیکی قوی محتمل می باشد، با این اوصاف بهتر است گفته شود این هلال در تمام قاره آسیا حتی با ابزار نیز در غروب روز شنبه 29 ماه مبارک رمضان رویت نخواهد شد.

وي پيرامون وضعيت رويت پذيري هلال ماه در قاره افریقا ابراز داشت: هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در شمال قاره افریقا از جمله کشورهای مصر، لیبی، تونس، الجزاير، مراکش و صحرای باختری غیرقابل رویت و در کشورهای سودان، چاد، نیجر، مالت و موریتانی با ابزار اپتیکی و در سایر نقاط افریقای مرکزی و جنوبی با چشم غیر مسلح رویت می شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: هلال ماه شوال در غروب روز شنبه 29 رمضان در هیچ نقطه ای از قاره اروپا حتی با قویترین ابزار نیز قابل رویت نخواهد بود همچنين هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه درکشور کانادا، شمال و مرکز کشور ایالات متحده امریکا غیر قابل رویت و در مرکز و جنوب این کشور با ابزار اپتیکی قابل رویت است، همچنین این هلال در شمال مکزیک با ابزار اپتیکی و در جنوب این کشور با چشم غیر مسلح قابل رویت مي باشد، از سويي این هلال در تمامی نقاط امریکای مرکزی و امریکای جنوبی با چشم غیرمسلح در غروب روز شنبه 29 رمضان قابل رویت است.

قاضي ميرسعيد اظهار داشت: و اما در ایران، محاسبات نشان می دهد وضعیت مداری و مختصات ماه به صورتی است که در مناطق شمالی هلال ماه زودتر از خورشید غروب کرده و طبیعی است که امکان رویت هرگز وجود نخواهد داشت، در مناطق مرکزی و جنوبی هلال ماه تقریبا همزمان با خورشید غروب می کند و در منتها الیه جنوب کشورمان در جزاير همیشگی خلیج فارس هلال ماه در بهترین نقطه 11 دقیقه بعد از غروب خورشید غروب خواهد کرد.

وي ادامه داد: این هلال در زمان غروب خورشید در بهترین مکان 1.5 درجه از افق ارتفاع خواهد داشت که نه تنها با چشم غیر مسلح به هیچ عنوانی قابل رویت نیست بلکه با قویترین ابزار موجود نیز نمی توان در زمان غروب خورشید این هلال را رویت کرد، نور بسیار شدید خورشید و نزدیکی هلال ماه به خورشید مانع از رویت این هلال حتی با ابزار می شود بنابر اين با توجه به توضیحاتی که داده شد می توان نتیجه گرفت طبق محاسبات، هلال ماه رمضان 29 روزه نیست.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تاكيد كرد: تنها امکان اینکه بتوان هلال ماه رمضان را 29 روزه به پایان برد این است که با توجه به شفاف بودن آسمان در بالای سر -سمت الراس- نسبت به افق، احتمال رویت هلال ماه در روز محتمل است و اگر چنین اتفاقی صورت پذیرد و هلال ماه در روز با ابزار های اپتیکی بسار قوی رویت شود آن وقت بحث فقهی پیش آمده و ممکن است با توجه به فتاوای جدید، رمضان امسال 29 روزه پایان پذیرد.

قاضي ميرسعيد ادامه داد: ولی همانطور که توضیح داده شد اگر ملاک در زمان غروب خورشید باشد لزوما می بایستی رمضان امسال را 30 روزه دانست.

 منبع: خبرگزاری شبستان


نوشته شده در   پنجشنبه 26 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode