ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 آذر 1391     |     کد : 46384

چهار شنبه 8آذر 1391 - 13محرم الحرام1433-25نوامبر 2012

8 آذر در دفاع مقدس ...

8 آذر در دفاع مقدس

*شهادت شهید جلال عباسی (1360ش)
اشاره:
شهید جلال عباسی، پانزدهم آذرماه سال ۱۳۴۴ش در آغوش گرم خانواده‌ای متدین و مذهبی چشم به جهان هستی گشود. وی از کودکی علاقه زیادی به آموختن احکام و قوانین اسلامی داشت و همین مسأله سبب پیوند ناگسستنی او با مسجد گردید. جلال با شور و عشقی بی‌مانند پا به سنگر مسجدالنبی گذاشت و در‌‌ همان مسجد عضو گروه سرود شد و در سن یازده سالگی با ممارست و پشتکار فراوان، قرآن را به‌خوبی آموخت و از شاگردان همیشگی و ممتاز جلسات قرائت قرآن گردید. در همین زمان، علی‌رغم سن کم از ذاکرین اهل بیت (ع) شد و یکی از کسانی بود که به همت خود کتابخانه‌ای در مسجد دائر کرد. عشق به درک سرچشمه‌های پاک و مطهر اسلام موجب شد که به درس طلبگی روی آورد. در این هنگام بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی ندای قیام را در گوش آگاهان زمزمه نمود و با جوشش خون انقلاب در رگ اجتماع، جلال ۱۲ ساله نیز به سیل خروشان قیام پیوست. او در این راه بار‌ها و بار‌ها مورد ضرب و شتم عاملان رژیم قرار گرفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب و تشکیل نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عضویت نیروی ذخیره سپاه درآمد. وی دوره آموزشی را با موفقیت پشت سر نهاد و در چند مسجد فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای را مثل اداره امور کتابخانه، آموزش و تدریس قرآن، و... بر عهده گرفت. در گیر و دار جنگ تحمیلی، بنا به دستور مقتدایش امام (ره) به عضویت بسیج سپاه درآمد و در گشت‌های شبانه و مانورهای سطح شهر و هم‌چنین تظاهرات علیه گروهک منافقین و رئیس‌جمهور مخلوع (بنی‌صدر) فعالانه شرکت ‌کرد به‌طوری‌که چندین بار توسط منافقین مجروح شد. در سال ۱۳۶۰ش در امتحانات دوم دبیرستان شرکت کرد و پس از موفقیت در آن و پذیرفته شدن در آزمون امور تربیتی، جهت گذراندن دوره‌ای عازم تهران شد. جلال بلافاصله پس از طی دوره مقدماتی با کسب رضایت خانواده، به‌عنوان نیروی بسیج شیراز به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت. وی با صدای خوشی که داشت، همواره در مجالس دعا و نماز جماعت حضوری فعال داشت و هر شب صدای گرمش فضای سنگر‌ها را روحانی می‌نمود. سرانجام روز هشتم آذرماه سال ۱۳۶۰هجری شمسی در منطقه عملیاتی آبادان پس از به‌جا آوردن نماز صبح و مناجات، عاشقانه به سوی پروردگارش پرواز نمود. پیکر مطهر آن اسوه تقوا درست در روز تولدش در شیراز تشییع شد و آیت‌الله دستغیب ۵ روز قبل از پرواز ملکوتی خود، بر پیکر پاک آن شهید راه حق نماز گزارد.
*
شهادت "سيد عبدالحسين واحدي" مرد شماره دو فداييان اسلام توسط رژيم پهلوي (1335ش)

اشاره:
سيد عبدالحسين واحدي از پيشگامان تاسيس جمعيت فدائيان اسلام بود و از آغاز مبارزه اين جمعيت با دستگاه جور تا زمان شهادت به عنوان مرد شماره 2 اين تشكُّل شناخته مي‏شد. او به همراه ديگر ياران فدائيان اسلام، مسير تاريخ را در جهت منافع ملت مسلمان ايران تغيير داد. آنان پس از اعدام انقلابي سپهبد رزم آرا نخست‏وزير رژيم پهلوي كه قصد داشت جلوي تصويب ملي شدن صنعت نفت ايران را بگيرد،
درصدد اعدام حسين علا كه مي‏خواست ايران را به عضويت پيمان استعماري سنتو در آورد، بودند. اما چون اين عمليات ناكام ماند، سيد عبدالحسين واحدي به همراه يكي ديگر از اعضاي جمعيت، قصد داشتند تا در اولين فرصت، حسين علا را به مكافات عمل خود برسانند؛ ولي شناسايي شده و پس از درگيري لفظي با تيمور بختيار رييس كل شهرباني كشور، توسط بختيار به شهادت رسيد.

*اولتيماتوم چهل و هشت ساعته دولت روس به ايران (1290ش)
اشاره:
در حالي كه اوضاع مالي ايران پس از روي كار آمدن احمد شاه به شدت مختل بود، مجلس شوراي ملي تصميم گرفت تا از آمريكا، كارشناس امور اقتصادي و مالي استخدام نمايد. در نتيجه، علي‏رغم مخالفت روس‏ها، مورگان شوستر به عنوان خزانه‏دار كل كشور استخدام شد.
اين امر به مذاق روس‏ها كه گمرك را در اختيار داشتند خوش نيامد از اين‏رو، براي اخراج شوستر و توجه به نظر روس‏ها، به مجلس شوراي ملي اولتيماتوم دادند.
پس از اين اولتيماتوم، قواي روسيه به سمت تهران به راه افتادند. در اولتيماتوم دولت روس خواسته شده بود كه دولت ايران موارد سه گانه زير را بپذيرد: 1 - اخراج مورگان شوستر آمريكايي، كارشناس مالي ايران 2 - عدم استخدام هيچ فرد خارجي بدون اجازه دولت روس و انگليس در ايران 3 - پرداخت خسارت لشكركشي روس به ايران از سوي دولت ايران. دولت ايران كه خود را در برابر لشكريان روس ناتوان ديد، به ناچار در برابر خشونت آنان تسليم شد و به خدمت مستشاران آمريكايي پايان داد.
*آغاز عمليات بزرگ "طريق القدس" و آزاد سازي بُستان (1360 ش)
اشاره:
عمليات بزرگ طريق القدس از تاريخ هشتم آذر 1360 با رمز يا حسين در منطقه بستان به وسعت 350 كيلومتر مربع، با هدف آزادسازي شهر بُستان، قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب، انهدام نيروهاي دشمن و رسيدن به مرزهاي بين المللي آغاز شد و تا 15 آذر به طول انجاميد.
نتايج عمليات بزرگ طريق القدس: تلفات نيروي انساني دشمن: 546 نفر اسير، 3500 نفر كشته و زخمي؛ ساير نتايج: آزاد شدن 650 كيلومتر مربع از جمله شهر بستان؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 180 دستگاه انهدامي و 170 دستگاه اغتنامي، خودرو: 200 دستگاه انهدامي و 250 دستگاه اغتنامي، هواپيما: 12 فروند انهدامي، هليكوپتر: 4 فروند انهدامي، دستگاه مهندسي: 150 دستگاه اغتنامي، توپ: 9 قبضه اغتنامي.

*ارتحال فقيه نامدار معاصر حضرت آيت ‏اللَّه العظمي "محمدعلي اراكي" (1373 ش)

اشاره:
شيخ الفقهاء و المجتهدين حضرت آيت‏اللَّه العظمي شيخ محمدعلي مصلحي اراكي در سال 1273ش (1312 ق) در اراك به دنيا آمد. ايشان از يازده‏سالگي به طور جدي و به شوق فراگيري علوم اسلامي، نزد استادان برجسته عصر خود حاضر شد. اين عالم برجسته از محضر علماي بزرگي همچون آيات عظام؛ سيدعبدالكريم حائري يزدي و محمدتقي خوانساري كسب فيض كرد و سپس خود به تدريس پرداخت. آيت‏اللَّه اراكي در طي 35 سال تدريس، پيچيده‏ترين مباحث علمي را با گفتاري شيوا و بياني رسا مطرح و آنها را به آساني تفهيم مي‏كرد. حضرات آيات محمدتقي ستوده، علي‏پناه اشتهاردي، جلال طاهرشمس گلپايگاني، محسن حرم پناهي، محمدعلي علوي گرگاني، سيد محسن خرازي، علي كريمي جهرمي، رضا استادي، مرتضي مقتدايي، محمدتقي مصباح يزدي و ده‏ها عالم فرزانه ديگر از جمله تربيت يافتگان محفل درس آيت‏اللَّه اراكي بودند. آيت‏اللَّه اراكي همچنين در مراحل مختلف، از انقلاب اسلامي، حمايت و پشتيباني مي‏نمود و علاقه‏اي ويژه به حضرت امام خميني داشت. از اين عالم و فقيه برجسته، آثار بسياري برجاي مانده است كه رساله في الاجتهاد و التقليد و حاشيه بر عروةالوثقي از آن جمله‏اند. سرانجام اين فقيه سترگ در هشتم آذر 1373ش برابر با 25 جمادي الثاني 1415 ق در يكصد سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي بسيار با شكوه، پيكر ايشان در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) در جوار اساتيدش به خاك سپرده شد.

* پيروزي تيم فوتبال ايران در برابر استراليا و راه ‏يابي ايران به جام جهاني 98 فرانسه پس از 20 سال (1376ش)
8آذر در گذر تاریخ
*وفات محقق شهير "شيخ محمدصالح مازندراني" داماد علامه‏ي مجلسي (1080 ق)
اشاره:
امحمد صالح بن احمد سروي مازندراني ملقب به حسام الدين، داماد علامه محمدتقي مجلسي بود. همسر وي آمنه بيگم، بانوي بسيار فاضل، عالم و پرهيزكار بوده و ملاصالح را در حل مسايل علمي ياري مي‏كرد. وي در نزد استادان بزرگواري مانند محمدتقي مجلسي، شيخ بهايى و ملاعبداللَّه شوشتري كسب علم كرد.
وفات اين عالم رباني و محقق بزرگ در اصفهان روي داد و در كنار علامه مجلسي در جوار مسجد جامع اصفهان به خاك سپرده‏شد. حاشيه‏ي شرح لمعه، شرح روضه‏ي كافي و شرح زُبدةُالاصول شيخ بهايي از تأليفات ملا محمد صالح مازندراني به شمار مي‏روند.
13 محرم در گذر تاریخ
*شهادت "عبداللَّه بن عفيف" به دست "عبيداللَّه بن‏زياد" (61 ق)
اشاره
نخستين اعتراض آشكار نسبت به جنايت عبيدالله بن زياد در شهادت امام حسين(ع)، از سوي يكي از شيعيان كوفه، به نام عبدالله بن عفيف اَزدي برخاست. عبيدالله بن زياد، پس از آن كه اسيران واقعه‏ي كربلا را در مجلس خود با كلمات درشت و خشن، مورد اذيت و آزار قرار داد و آنان را سرزنش كرد، عبدالله بن عفيف كه از شيعيان دلير امير مؤمنان و از زاهدان و عبادت پيشه‏گان كوفه بود، همين‏كه نعره‏هاي نفرت‏انگيز عبيدالله را شنيد، به خشم آمد و پاسخ عبيدالله را داد.
عبيدالله بن زياد كه انتظار چنين پيش‏آمدي را نداشت و خيال مي‏كرد كه ديگر نفس در سينه‏هاي دوستان اهل بيت(ع) حبس شده است، با تكبر و خودخواهي تمام دستور داد او را دستگير كرده و به نزدش ببرند. تلاش مأموران حكومتي براي دستگيري وي به خاطر حمايت افراد قبيله عبدالله ناكام ماند اما ماموران عبيدالله شبانگاه به سوي خانه عبدالله بن عفيف هجوم آورده و او را از خانه‏اش به بيرون كشيده و با ضربات شمشير به شهادت رسانيدند. جنايات‏كاران حكومتي، سرش را از بدن جدا كرده و بدن او را به دار آويختند.
بدين‏گونه نخستين جرقه‏اي كه كه مي‏رفت كوفه را بار ديگر به حركت درآورد و جنبش عظيمي را پي‏افكند، به دست مزدوران پليد اموي به خاموشي گراييد. ولي شش سال بعد، شيعيان كوفه و دوستداران اهل بيت(ع) انتقام خويش را از عاملان جنايت كربلا گرفتند و آنان را به دست مختاربن‏ابي‏عبيده ثقفي به اشدمجازات رسانيدند.

*رحلت "عمر صوفي رازي" منجم و رياضي‏دان (376 ق)
اشاره:
ابوالحسين عبد الرحمن بن عمر صوفي رازي (396ـ 291ه.ق) مقدمات علوم را در ري آموخت. در سال 337ه.ق در اصفهان به خدمت ابن عميد (ابوالفضل محمدبن حسين ) وزير معروف آل بويه به سر مي برد. در سال349در دربار عضد الدوله ديلمي در اصفهان مي زيست و درسال 359ه.ق شيراز به رصد پرداخت. وي منجم دربار عضدالدوله ديلمي بود و كتاب نفيس صورالكوكب رابه وي تقديم نمود. وي، دراصل از شهر فسا استان فارس بود. اما در 291ه.ق درري چشم به جهان گشود. ابوالحسين عبد الرحمن بن عمر صوفي رازي در سيزدهم محرم سال 376ه.ق درري به كهولت سن درگذشت.
*درگذشت "ملاعبداللَّه شوشتري" عالم و فقيه مسلمان (1021 ق)
اشاره:
ملاعبداللَّه شوشتري، سال‏ها در حوزه‏ي علميه‏ي نجف تحصيل كرد و از محضر اساتيد برجسته‏ي اين مركز ديني بهره برد. او سپس به ايران مراجعت نمود و به تدريس و تربيت شاگردان پرداخت. ملاعبداللَّه شوشتري در زهد و تقوا شهرت فراواني داشت و در ساده‏زيستي زبانزد خاص و عام بود. او بر كتاب‏هاي مختلف حاشيه نوشت و آن‏هارا تشريح كرد. شوشتري، گذشته از آن كه در علم و عمل به احكام دين از پيشتازان محسوب مي‏شد، در توجه به مردم و رفع مشكلات و همدلي در مصائب آن‏ها نيز مشهور بود و در نزد مردم محبوبيت ويژه‏اي داشت.
27 نوامبر در گذر تاریخ
*تولد "فردريك اِنْگِلْسْ" فيلسوف سوسياليست آلماني (1820م)
* بنا نهادن پايه جنگ‏ هاي صليبي در مجمع مذهبي "كِلِرْمون" در فرانسه (1095م)
* تقسيم قاره كشف شده امريكا بين استعمارگران پرتغال و اسپانيا به دستور پاپ (1494م)
*درگذشت "واشنگتون ايروينْگْ" اولين رمان‏ نويس معروف امريكايي (1859م)
* تولد "اشتفان تِسوايگ" نويسنده برجسته اتريشي (1881م)
* آغاز استعمار رسمي كشور كنگوي كينشازا توسط استعمارگران بلژيكي (1908م)
* روز ملي و استقلال "آلباني" از امپراتوري عثماني (1912م)
*آغاز نخستين كنفرانس سران متفقين در تهران (1943م)
*مرگ "انريكو فِرِمي" فيزيك‏دان ايتاليايي و سازنده اولين پيل هسته‏اي جهان (1954م)
*روز ملي و استقلال "موريتاني" از استعمار فرانسه (1960م)
* خروج نيروهاي انگليسي از جزاير ايراني خليج فارس (1971م)


نوشته شده در   سه شنبه 7 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode