ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 آذر 1391     |     کد : 46308

عزاداری‌ها نباید از مسیر خود خارج و ‌بهانه‌ای برای تخريب شيعه به‌دست دشمنان دهد

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه نبايد در عزاداری و هيئت‌های حسينی هدف، وسيله را توجيه كند، تأكيد كرد: استفاده از منابع ضعيف و بدون سند تاريخی در بيان وقايع عاشورا به هيچ وجه درست نيست و عزاداری‌ها گاهی از مسير صحيح خود خارج شده و بهانه‌ای برای تخريب شيعه به دست دشمنان می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه نبايد در عزاداری و هيئت‌های حسينی هدف، وسيله را توجيه كند، تأكيد كرد: استفاده از منابع ضعيف و بدون سند تاريخی در بيان وقايع عاشورا به هيچ وجه درست نيست و عزاداری‌ها گاهی از مسير صحيح خود خارج شده و بهانه‌ای برای تخريب شيعه به دست دشمنان می‌دهد.

حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، در تشريح آسيب‌های عزاداری‌های حسينی گفت: آسيب‌هايی كه به عزاداری‌های حسينی وارد هستند دو دسته است: آسيب‌های محتوايی و شكلی.

وی افزود: معرفی يك بعدی امام حسين‌(ع) و تأكيد بر بعد روحانی ايشان از جمله آسيب‌هايی محتوايی هيئت‌هاست، غلو در مراتب امام حسين(ع) و بالا بردن ايشان تا مرتبه خدايی و بيان جملاتی كه با مفاهيم اصيل اسلامی سازگار نيست به هيچ وجه قابل توجيه نيست.

وی ادامه داد: دروغگويی در اسلام نكوهش شده است و روا نيست در عزاداری‌های حسينی روضه‌خوان ‌ از منابع ضعيف در بيان حقايق عاشورا استفاده كند‌.

حجت‌الاسلام نظری با تأكيد بر اينكه استفاده از مطالب ذلت‌آميز چه در مورد امام حسين‌(ع) و چه در مورد عزاداری ايشان كار مذمومی است، افزود: برای مثال اينكه امام حسين(ع) از لشكريان باطل خواسته باشد او را نزد يزيد ببرند سند تاريخی ندارد يا اينكه عزادار در مورد خودش از مطالبی چون سگ دربار حسينی‌ام و غيره استفاده كند با فرهنگ اصيل اسلامی و شيعی سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: نقل كردن خواب و رويا در مورد امام حسين‌(ع) كه بسيار رواج پيدا كرده است اصل درستی در نشر معارف ائمه اطهار(ع) نيست.

وی با بيان اينكه در ماه محرم بايد محتوای شهادت‌طلبی را ‌ميان جوانان نشر داد، افزود: منبر‌پردازی به‌جای شهادت‌طلبی و سوءاستفاده از جايگاه هيئت‌ها و عزاداری‌ها برای قمار‌بازی‌های سياسی محتوای عرفانی كربلا را از دست می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه آسيب جدی و مهم عزاداری حسينی را جدا كردن انقلاب اسلامی از مفهوم عاشورا دانست و خاطر‌نشان كرد: در برخی هيئت‌ها وقتی به انقلاب اسلامی و شهيدان می‌رسند سكوت می‌كنند و اين بسيار نارواست، در هيئت‌های عزاداری بايد شعار مرگ بر ظالم به همراه تصاوير زنان و كودكان غزه و ديگر نقاط تحت ظلم كشور‌های اسلامی هويدا باشد.

وی افزود: تقدم شكل بر محتوا نيز از ديگر آسيب‌های اين حوزه است هيئت‌ها آنقدر‌كه برای علم‌ها و پرچم‌ها و غيره خرج می‌كنند اگر يك درصد آن‌را به افزايش محتوای عزاداريشان اختصاص دهند، عزاداريشان مورد پذيرش ابا‌عبدالله الحسين(ع) می‌گردد.

وی با بيان اينكه در اسلام حسينيه مكمل مسجد است، افزود: توجه به واجبات دينی چون نماز در كنار عزاداری امام حسين‌(ع) نبايد مورد غفلت قرار گيرد.

حجت‌الاسلام نظری خاطر‌نشان كرد: منبر منهای معرفت آفت بزرگی است، در چنين مراسم‌هايی فقط به عزاداری صرف پرداخته می‌شود و معارف ائمه اطهار‌(ع) نشر پيدا نمی‌كند.

وی يادآور شد: بايد توجه داشت كوفيان هم محب امام حسين(ع) بودند ولی در عمل ايشان را تنها گذاشتند، نبايد بگذاريم اين انديشه كه صرفاً گريه را بر امام حسين(ع) كافی می‌داند رواج پيدا كند.

وی از نشر موسيقی‌های غير‌مناسب در عزاداری‌ها و هيئت‌های حسينی ابراز نگرانی كرد و افزود: استفاده از موسيقی راك و غيره در هيئت‌های عزاداری در شأن ائمه اطهار(ع) نيست.

‌حجت‌الاسلام حسين تقی‌زاده، دبير شورای هماهنگی تبليغات اسلامی نیز در ادامه پيام نهضت عاشورايی امام حسين(ع) را عدم پذيرش ذلت در مقابل دشمن دانست و خاطرنشان شد: مسلمانان جهان بايد با درس‌گيری از واقعه كربلا، در هيچ شرايطی در مقابل دشمنان دين و اسلام سر فرود نياورده و شعار هيهات من الذله امام حسين(ع) را كه تا هميشه تاريخ طنين‌انداز است، سر دهند.

وی با اشاره به موج عظيم تهاجم فرهنگی از سوی جهان استكبار، اظهار كرد: خانواده‌ها بايد فرهنگ قيام امام حسين‌(ع) و بذر محبت ايشان را از كودكی و نوجوانی در دل فرزندانشان بكارند تا رفته رفته تبديل به درخت تنومندی از معرفت به اهل بيت‌(ع) شود و آنان را در مفابل هجمه‌های دشمنان مصون سازد.

وی يكی از راه‌های زنده نگه داشتن نهضت عاشورا را گريستن بر مصائب امام حسين‌(ع) و اهل بيت رسول الله‌(ص) خواند و افزود: معرفت‌يابی به درس‌های قيام عظيم كربلا و نصب العين قرار دادن روش و مسلك اين امام همام، فضيلت گريه كردن بر مصائب ايشان را دوچندان می‌كند.

وی برگزاری عزاداری صحيح و آبرومندانه را يكی ديگر از از راه‌های تبليغ و ترويج مكتب امام حسين‌(ع) و ياران باوفايشان برشمرد و گفت: طبل‌زنی، ايجاد دسته‌های عريض و طويل و ترافيك‌های سنگين را به دور از شأن و مقام عزاداری امام حسين‌(ع) است.

وی افزود: بايد توجه داشته باشيم كه انحراف و خرافات، وارد اعمال، رفتار و مداحی‌ها نشود و برگزاری تمام عزاداری‌های ماه محرم در راستای رضای پروردگار و معرفت يابی به آموزه‌های قيام سالار شهيدان باشد.

وی اظهار كرد: برخی انحرافات و آیين خرافی وارد شده به عزاداری امام حسين(ع) آگاهانه از سوی دشمنان اسلام است اما گاها مشاهده می‌شود كه همين عزاداران مسلمان به‌صورت ناآگاهانه و به‌دليل عدم شناخت و معرفت به ابعاد قيام امام حسين‌(ع) به نشر و ترويج اين انحرافات می‌پردازند كه آسيب‌شناسی اساسی در اين حوزه نياز اصلی جامعه است.

حجت‌اسلام تقی‌زاده اضافه كرد: اين بدعت‌ها و انحرافات در درازمدت تبديل به فرهنگ عمومی جامعه شده و به‌عنوان آسيب‌های عزاداری امام حسين‌(ع) مشكلات مذهبی و اعتقادی عديده‌ای را به بار می‌آورد.

وی با اشاره به درس‌آموزی از شخصيت، رفتار و قيام والای امام حسين‌(ع)، ايشان را الگويی يگانه برای جوامع بشری خواند و گفت: الگوهای دين اسلام و مذهب تشيع در ميان تمام مكاتب الهی و بشری، نمونه و ممتاز هستند كه پيروی از راه و روش پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصوم(ع) والاترين راه سعادت بشری است.

حجت‌اسلام طباطبايی، استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی تبريز در ادامه نيز هدف امام حسين(ع) را از قيام عظيم كربلا، اصلاح مفاسد اجتماعی، اخلاقی و گسترش امر به معروف و نهی از منكر برشمرد و اظهار كرد: اين امام بزرگوار به قصد اصلاح و بهبود بخشی به جامعه استبدادی بنی‌اميه، ايجاد امنيتی پايدار و همه جانبه و حفظ آموزه های دينی ـ ايمانی رسول اكرم(ص) دست به قيامی چنين عظيم زد و جان خود و ياران با وفايش را در اين راه فدا كرد.

حجت‌اسلام طباطبايی افزود: قيام امام حسين(ع) برنامه‌ريزی شده و هدفمند، به قصد اجرای حد و حدود دين اسلام و اعمال حلال و حرام در حكومت جامعه اسلامی بود تا دايره اثربخشی دين در زندگی فردی و اجتماعی مشخص شده و احيا شود.

وی با تأكيد بر هدفمند بودن قيام امام حسين‌(ع) خواستار برگزاری هرچه بهتر و آبرومندانه‌تر عزاداری‌های اين امام بزرگوار شد و افزود: عزاداران بايد نسبت به شخصيت والای ايشان شناخت و معرفت حاصل كرده و با شاخص دين‌محوری و عدالت‌طلبی امام حسين(ع) به عزاداری بپردازند.

استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی تبريز اظهار كرد: يكی از اساسی‌ترين مسائل در رابطه با عزاداری امام حسين‌(ع) پرداختن به علل و انگيزه‌های واقعی قيام اين امام بزرگوار است؛ كه اين رويكرد بايد خود را در عزاداری‌های امام حسين‌(ع) نيز نشان دهد.

حجت‌الاسلام طباطبايی خواستار عدم ورود حركت هايی كه توجيه عقلی ندارند به مجالس عزاداری امام حسين‌(ع) شد و اظهار كرد: عزاداران بايد با عقلانيت رفتار كرده و سردستگی عزاداری‌ها را به افراد با تجربه و عاقل بسپارند.

وی با بيان اينكه گريه كردن و گرياندن مردم در مجالس عزاداری، هدف نيست بلكه ابزار است؛ افزود: گريستن و دلسوزی كردن بر مصائب امام حسين‌(ع) بسيار با فضيلت و مورد تأكيد اولياست، اما در كنار آن ما بايد بتوانيم از اين طريق پيام واقعه عاشورا و كربلا را به گوش جهانيان برسانيم.

حجت‌الاسلام طباطبايی افزود: در عزاداری‌های ماه محرم علاوه بر اشك ماتم ريختن، بايد معرفت‌بخشی و دادن تحليل درست و بينش صحيح نسبت به آموزه‌های فرهنگ حسينی و تاكيد بر ولايت مداری ارائه شود.

وی با استناد به اين فرموده امام حسين(ع) مبنی بر اينكه «پروردگارا قيام من برای رسيدن به سلطنت و متاع دنيا نيست؛ بلكه بخاطر معرفی چهره حقيقی دين تو به مردم است» گفت: در زمان قيام امام حسين(ع) چهره زيبای دين در اثر گرد و غبار انحرافات، بدعت‌ها و كج‌انديشی‌های سلطنت بنی اميه، زنگار گرفته بود و اگر دين به همان شكل تحريف شده به نسل های بعدی منتقل می‌شد‌، اثری از اسلام ناب محمدی‌(ص) برجای نمی‌ماند.

وی با استناد به حديث پيامبر اكرم(ص) كه امام حسين‌(ع) را «چراغ هدايت و كشتی نجات» معرفی كردند، گفت: مكتب، منش و راه امام حسين‌(ع) شاخص است؛ كه تنها از طريق تمسك به آموزه‌های پرمعنای قيام ايشان می‌توان به سعادت دنيا و آخرت دست يافت.

وی افزود: در عصر كنونی كه جهان را تاريكی ظلم و ستم و امواج ويرانگر انحرافات و انديشه‌های باطل فرا گرفته است، چراغ هدايت و كشتی نجات امام حسين(ع) بايد به دست انسان‌هايی سپرده شود كه بيشترين مطابقت را در رفتار و اعمال و اخلاق با اين امام عظيم‌الشأن داشته باشد تا جوامع بشری را از شر نا اهلان و ظالمان حفظ كند.

اين استاد دانشگاه‌ با اشاره به اينكه خميرمايه بيداری اسلامی، انقلاب اسلامی ايران است كه آن هم متأثر از فرهنگ كربلا و قيام عاشورا ست، خاطرنشان شد: دانشمندان و جامعه‌شناسان برجسته دنيا و حتی جهان سلطه بر اين امر بیان دارند كه در ايران انقلابی به‌‌وجود آمد كه يكی از محكم ترين بناهای استبداد را سرنگون ساخت.

وی در ادامه افزود: اكنون ايران به‌عنوان الگوی مديريت موفق در عرصه‌های جهادی مطرح است، كه ملت ايران اين موفقيت را در سايه تمسك به فرهنگ عاشورا و آموزه‌های قيام امام حسين‌(ع) به دست آورده و در حال حاضر پيام ايستادگی خود را در قالب بيداری اسلامی به تمام دنيا مخابره می‌كند. 


نوشته شده در   شنبه 4 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode