ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 شهريور 1388     |     کد : 4556

سه شنبه 17 شهريور 18 رمضان 8 سپتامبر

فاجعه خونين هفده شهريور در سال 1357 هجري شمسي...

فاجعه خونين هفده شهريور در سال 1357 هجري شمسي

نخستين تظاهرات ميليوني مردم مسلمان ايران در ميدان شهداي كنوني در سال 1357 هجري شمسي بر پا شد. در اين روز جمعيت عظيمي از مردم با قلبهايي آكنده از ايمان در مقابل نظاميان رژيم قرار گرفتند و در راه ايمان و اعتقادشان به شهادت رسيدند. تظاهركنندگان در روز 17شهريور حكومت نظامي را ناديده گرفتند و با از جان گذشتگي شعارهاي ضد رژيم پهلوي سردادند. با صدور فرمان حمله گلوله هاي سلاح سربازان بي وقفه به طرف مردم بي دفاع و مظلوم شليك مي شد. پس ازچند ساعت زدوخورد؛ كاميونهاي مملو از مجروحان و كشته شدگان صحنه تظاهرات را ترك كردند. پس از اين تظاهرات عظيم و ميليوني در تهران و يازده شهر ديگر حكومت نظامي برقرار شد. اما مردم با فرياد استقلال، آزادي،جمهوري اسلامي در خيابانها اجتماع كردند. بدين ترتيب اين روز به نام جمعه خونين يا جمعه سياه در تاريخ انقلاب اسلامي ثبت شد. حضرت امام خميني (ره) روز17شهريور را« يوم الله » ناميدند و ازآن پس قيام بر ضد رژيم روز به روز شدت يافت و عاقبت و عاقبت به سقوط حكومت پهلوي انجاميد.

 

برگزاری نخستين كنفرانس فيزيك ايران در سال 1363هجري شمسي

نخستين كنفرانس فيزيك ايران را گروه تخصصي فيزيك مراكز دانشگاهي تهران در محل مجتمع دانشگاهي علوم اداري و بازرگاني برگزاركرد. دراين نشست حدود سخنراني ايراد شد كه در دو گروه تخصصي و عممومي بود. دراين جلسات مقدمات تشكيل گروههاي كار، متشكل ازاستادان و صاحبنظران براي بررسي مسائل مختلف جامعه فيزيكدانان ايران درزمينه هاي آموزش و پرورش؛ و تأليف و ترجمه فراهم آورد.

 

درگذشت ابوالقاسم پاينده نويسنده و مترجم در سال1363هجري شمسي

ابوالقاسم پاينده نويسنده و مترجم تواناي ايران سال1363هجري شمسي درگذشت. پاينده روزنامه نگاري را بعد ازمسافرت به تهران آغازكرد و پس ازمدتي به تأليف و ترجمه پرداخت. وي هفته نامه صبا را درسال1321هجري شمسي منتشر كرد و دراين هفته نامه تسلط خود را برزبان و ادبيات فارسي و دانش خود را درزمينه ادبيات فارسي آشكار كرد. ترجمه كلمات قصارحضرت محمد(ص)؛وترجمه متن كامل تاريخ طبري از جمله آثار پاينده بشمار مي رود.

 

حاكميت انگلستان بر سرزمین کانادا بر اساس معاهده پاریس در سال 1763 ميلادي

سرزمين كانادا بر اساس معاهده پاريس در سال 1763 ميلادي تحت حاكميت و حمايت انگلستان درآمد. كانادا ابتدا در تصرف فرانسويها بود اما پس از اينكه تحت الحمايه انگليس شد تا مدتها بين كانادايي هاي فرانسوي تبار كه كاتوليك مذهب بودند و انگليسيهاي پروتستان مذهب ساكن كانادا كشمكش و درگيري ادامه داشت. كشور كانادا در حال حاضر تحت رهبري سياسي انگلستان اداره مي شود و حكومتش بصورت فرمانداري كل است؛ و فرمانده كل كانادا نماينده ملكه انگلستان در كانادا بشمار ميرود.

 

امضای قرارداد« سيتو» در سال 1954ميلادي

قرارداد« سيتو» يا« دفاع مشترك آسياي جنوب شرقي» در شهر «مانيل» فيليپين در سال 1954ميلادي امضا شد. پيمان سيتوبا برنامه ريزي آمريكا و انگليس ميان دولتهاي استراليا، پاكستان، تايلند، فرانسه، زلاندنو، فيليپين ؛ آمريكا و انگليس منعقد شد. به موجب اين پيمان دولتهاي عضو متعهد شدند كه به هنگام تهاجمات نظامي خارجي به هريك از كشورهاي عضويا بروز شورشهاي داخلي در اين كشورها، يا اجراي عمليات نظامي و تحريم اقتصادي واكنش نشان دهند، اما به علت تغيير اوضاع منطقه اين پيمان در سال 1975 ميلادي منحل شد.

 

تولد پل مولر مكتشف سويسي در سال 1899 ميلادي

پل مولر مكتشف سويسي در سال 1899 ميلادي بدنيا آمد، وي فارغ التحصيل رشته شيمي بود و همين رشته تحقيقات وسيعي انجام داد. مولر پس از 350 آزمايش موفق شد ماّده اي راكشف كند كه امروز، د د ت ناميده ميشود. اين ماده حشره كش ساير قوي است ونخستين بار در جنگلهاي بيرماني از آن استفاده شد .

 

 انفجار دومين بمب اتمي بر فراز بندر ناكازاكي در سال 1945 ميلادي

دومين بمب اتمي بدستور ترومن ريس جمهور وقت امريكا در سال 1945 ميلادي بر فراز بندر ناكازاكي منفجر شد. اين اقدام جنايتكارانه استكبار جهاني به منظور شكست فطعي ژاپن در جنگ جهاني دومانجام گرفت. به گزارش خبر گزاريها. تالفات ناشي از اين انفجار د رهمان لحظات اول 80000 تن بود وبا گسترش زمان بر شمار آنها افزوده مي شد. گفتني است كه نخستين بمب اتمي در 6 اوت همين سال برفراز شهر هيروشيما ژاپن منفجر شده بود .

 

استقلال سنگاپور در سال 1965 ميلادي

سنگاپور جنوبي ترين كشور شبه جزيره مالايا در سال 1965 ميلادي استقلال يافت .اين سرزمين در سال1819 ميلادي به تصرف كمپاني هند شرقي در آمد. وتا سال 1867 ميلادي مستعمره انگليس بود .از سال 1946 ميلادي در سنگاپور حكومت و مختار بر قرار شد و اين سزمين با عنوان دولت سنگاپور به فدراسيون مالزي پيوست. سر انجام سنگاپور در چنين روزي با خروج از اين فدراسيون به استقلال رسيد

كشور سنگاپور  كه از كوچكترين مناطق جهان است با 618 كيلومتر مربع در جنوب شرقى آسيا واقع است و گويى همچون قطره اى از نيمه غربى مالزى چكيده است.سنگاپور قبلا به شهر دريائى معروف بود و بعدا به شهر «شير» مشهور گرديد.

در اين بندر كوچك و كشورى كه به شهر مى ماند، پيروان اديان در نهايت صلح و آرامش در كنار هم زندگى مى كنند. مسلمانان آن از نژاد عرب،انونزى، ماليزى، چينى، پاكستانى و هندى مى باشند و دومين گروه جمعيتى آن مسلمانان هستند. از 3 ميليون سكنه سنگاپور يك ميليون نفر اسلام را به عنوان آئين خود اختيار نموده اند. محله اى بنام محله اعراب دارد كه به مسلمين تعلق دارد و در آن آداب و رسوم و معمارى و فرهنگ اسلامى مشاهده مى شود. در گذشته اغلب ساكنين اينمحله عرب بودند ولى مهاجرين اندونزيائى، مالزى و برخى كشورهاى ديگر در آن اقامت گزيدند. قديمى ترين مسجد سنگاپور «مولوكا» نام دارد كه در سال 1820م احداث شده است. غير از آن 150 مسجد در اين كشور كوچك وجود دارد و مجلس العلما كه درسال 1968م تاسيس شده بر امور مسلمين و اماكن مذهبى نظارت دارد. جمعيت علما و حوزه هاى دينى و مراكز اسلامى با نشريات خود به تبليغات دينى گسترده اى مى پردازند و تعداد مجلات و تيراژ آنان قابل توجه مى باشد. گاهى اماكن مذهبى و مساجد مسلمين در همسايگى معابد قرار گرفته است.

 


نوشته شده در   سه شنبه 17 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode