ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391     |     کد : 45469

گل‌زدن براي جبران مافات

آرش برهاني در بازي مقابل نفت تهران صدمين گل ليگ برتري خود را به ثمر رساند، در حالي كه هنوز حرف و حديث‌هاي زيادي درباره اين گل وجود دارد، چرا كه به نظر مي‌آيد مهاجم آبي‌هاي پايتخت توپ را با دست وارد دروازه تيم حريف كرده است.

جام جم آنلاين: آرش برهاني در بازي مقابل نفت تهران صدمين گل ليگ برتري خود را به ثمر رساند، در حالي كه هنوز حرف و حديث‌هاي زيادي درباره اين گل وجود دارد، چرا كه به نظر مي‌آيد مهاجم آبي‌هاي پايتخت توپ را با دست وارد دروازه تيم حريف كرده است.
برهاني، گلزني با دست را كاملا تكذيب مي‌كند، هر چند مجيد صالح و سياوش اكبرپور به گلزني اين مهاجم با دست صحه مي‌گذارند. حتي اگر گل اين مهاجم با دست به ثمر رسيده باشد باز هم نمي‌توان اين را انكار كرد كه برهاني حالا به يك گلزن ششدانگ براي آبي‌هاي پايتخت تبديل شده است؛ گلزن ششدانگي كه در گذشته تنها يادآور فرصت‌هاي بي‌شماري براي گلزني بود كه خيلي راحت همه آنها را از دست مي‌داد. ناكامي‌هاي پي در پي آرش برهاني در گلزني براي استقلال به جايي رسيده بود كه او در مقطعي در آستانه جدايي از تيم قرار گرفت، اما هميشه دليلي براي حفظ او در جمع آبي‌هاي پايتخت وجود داشت كه شايد مهم‌ترين آن تحرك بيش از اندازه او در خط حمله بود كه باعث مي‌شد اين پست استقلال پويايي قابل‌توجهي داشته باشد. با وجود اين حتي تحرك بيش از اندازه اين مهاجم نتوانست باعث شود هواداران و البته كادر فني تيم گل نزني‌هاي او را از ياد ببرند.

برهاني به دفعات آه از نهاد هواداران تيم استقلال بلند كرد و بارها توپ‌هايي را گل نكرد كه به قول يكي از روزنامه‌نگاران قديمي گل نكردنشان خيلي سخت‌تر از گل كردنشان بود. اوج گل نزني‌هاي اين مهاجم به ليگ هفتم برمي‌گردد؛ جايي كه او دو برابر گل‌هايي كه براي تيمش به ثمر رساند فرصت گلزني از دست داد. برخي او را احمد مومن‌زاده دوم ناميده و حتي هنر و توانايي او را در گل نزني بيشتر از او مي‌دانستند. تصور مي‌رفت برهاني به سرنوشت مومن‌زاده تبديل شود و خيلي زود از مجموعه استقلال بيرون برود تا براي هميشه نام خود را به عنوان يك گل نزن بزرگ در ذهن هواداران ثبت كند، اما نه‌تنها چنين نشد بلكه در ادامه شرايط به گونه‌اي ديگر براي برهاني پيش رفت، شرايطي كه اين مهاجم را به سمت و سوي تبديل‌شدن به برترين گلزن تاريخ ليگ برتر سوق داد.

برهاني که با سماجت خاص خودش در استقلال ماند و به مرور زمان ضعف‌هاي متعدد خود را در گلزني برطرف كرد. بازيكني كه زماني به گل نزن بزرگ مشهور شده بود اينك گلزن‌ترين بازيكن تاريخ ليگ برتر ايران است، اتفاقي كه قطعا پنج سال پيش براي همه غيرقابل باور و حتي خنده‌دار به نظر مي‌رسيد. اما واقعا چه اتفاقي افتاد كه باعث شد گل نزن سابق استقلال به برترين گلزن تاريخ ليگ برتر تبديل شود؟

هنوز كامل نيست

غلامحسين مظلومي، مهاجم سابق و پيشكسوت آبي‌هاي پايتخت درباره آرش برهاني به «جام‌جم» گفت: يكي از معضلات فوتبال ما اين است كه فرصت چنداني براي جبران‌مافات به ورزشكاران و مربيان داده نمي‌شود، اما آرش برهاني شانس آورد که از اين قاعده مستنثناء بود. شايد اگر برهاني در هر تيم ديگري مي‌خواست تا اين اندازه در راه گلزني ناموفق ظاهر شود خيلي زود عذرش را مي‌خواستند، اما او با پشتكار در استقلال باقي ماند و با رفع نقاط ضعفش موفق شد به مرور در حد و اندازه‌هاي يك گلزن ششدانگ ظاهر شود. البته اين تصور كه آرش اكنون به يك گلزن تمام عيار تبديل شده كاملا نادرست و اشتباه است، چرا كه او هم مثل همه بازيكنان ديگر، نقاط ضعف خود را دارد. اگر آرش يك بازيكن كامل بود مطمئن باشيد الان به جاي استقلال در ليگ‌هاي اروپايي بازي مي‌كرد.

پشتكار آرش

پشتكار و جاه‌طلبي، خصوصياتي است كه در فوتبال بيشتر آن را به علي دايي نسبت مي‌دهند، اما آرش برهاني نيز مانند او مي‌تواند به عنوان بازيكني شناخته شود كه پشتكاري مثال‌زدني در كار خود دارد.

نكته: پشتكار و جاه‌طلبي، خصوصياتي است كه در فوتبال بيشتر آن را به علي دايي نسبت مي‌دهند، اما آرش برهاني نيز مانند او مي‌تواند به عنوان بازيكني شناخته شود كه پشتكاري مثال‌زدني در كار خود دارد
برهاني كه به عنوان گل نزن بزرگ فوتبال ايران شناخته مي‌شد بابت اين موضوع روحيه و انگيزه خود را از دست نداد و سعي كرد با بهره‌گيري از عنصر سختكوشي شرايط متفاوتي به وجود بياورد. علي جباري، ديگر مهاجم سابق آبي‌هاي پايتخت با بيان اين كه برهاني هنوز به بازيكن كاملي تبديل نشده است، عنوان كرد: ديگر همه ما خوب مي‌دانيم استعداد در فوتبال حرف اول را نمي‌زند. آنچه يك فوتباليست را در مسير پشتكار قرار مي‌دهد فقط انگيزه صرف نيست، بلكه تلاش و سختكوشي در راه رسيدن به هدف نيز بسيار مهم است. به نظر من آرش برهاني پشتكار زيادي دارد، چون در غير اين صورت نمي‌توانست به بهترين گلزن تاريخ ليگ برتر ايران تبديل شود. باتوجه به سن و سالي كه آرش دارد او مي‌تواند بازهم ركورد خود را دست نيافتني‌تر كند.

فرصتي كه به او داده شد

آرش برهاني در زماني كه گل‌هاي زيادي را از دست مي‌داد خيلي راحت مي‌توانست توسط كادر فني از تركيب تيم كنار گذاشته شود، اما هرگز چنين نشد. در واقع برهاني امروز قرار گرفتن خود در قله برترين گلزنان تاريخ ليگ برتر را بيش از هر چيزي مرهون مربياني است كه او را به جرم گلزن نبودن كنار نگذاشتند. برهاني طي اين سال‌ها با مربيان مختلفي كار كرد و خيلي هم شانس آورد كه هيچ كدام از اين مربيان گل نزدن‌هاي وي را دليلي براي حذف وي از تركيب تيم ندانستند.

جباري در اين ارتباط نيز يادآور شد: مربي خوب كسي است كه به بازيكنانش اعتماد داشته باشد. برهاني نمونه بارز بازيكني محسوب مي‌شود كه مربيانش كاملا به او اعتماد كردند تا او امروز وضع بسيار خوبي در تيم داشته باشد. هيچ كدام از هواداران استقلال نمي‌توانند گل‌هايي را كه آرش برايشان نزد، فراموش كنند و او هر چقدر هم امروز در گلزني موفق باشد نمي‌تواند ذهن هواداران را از آنچه در گذشته اتفاق افتاد، پاك كند. آرش بايد سپاسگزار مربياني باشد كه فرصت كافي در اختيار او قرار دادند تا با گلزني‌هايش محبوب دل هواداران شود.

هوشمندي يك مهاجم

موفق نبودن آرش برهاني در راه گلزني طي سال‌هاي گذشته حاكي از آن است كه وي ضعف‌هاي فني متعددي داشته كه البته به نظر مي‌آيد حجم زيادي از اين ضعف‌ها امروز برطرف شده است. برطرف‌شدن اين ضعف‌ها نه‌تنها به كسب تجربه توسط اين بازيكن در سال‌هاي اخير برمي‌گردد، بلكه به تلاش وي براي ارتقاي سطح فني مربوط مي‌شود. مظلومي با تائيد اين موضوع خاطر نشان كرد: مسلما يك بازيكن بهتر از هر كس ديگري مي‌داند چه ضعف‌هايي در كارش دارد. البته نكته مهم اينجاست كه يك بازيكن تا چه اندازه براي رفع نقاط ضعفش اقدام مي‌كند. آرش برهاني حتما تلاش زيادي براي رفع نقاط ضعف خود انجام داده است كه امروز مهاجم نسبتا موقعيت‌شناسي براي استقلال به شمار مي‌رود. اگر آرش در گذشته نمي‌توانست در گلزني موفق ظاهر شود به اين دليل است كه موقعيت‌شناس خوبي نبود، اما اكنون مي‌داند چطور از فرصت‌هاي به وجود آمده به بهترين شكل استفاده كند. خيلي از بازيكنان هستند كه نسبت به ضعف‌هاي فني خود آگاهي كامل دارند، اما فقدان انگيزه يا پشتكار باعث مي‌شود آنها براي رفع نقاط ضعف تلاش چنداني نداشته باشند. برهاني به عنوان بازيكني هوشمند بخوبي نقاط ضعف خود را شناخت و توانست شرايطي متفاوت با آنچه در گذشته وجود داشت، تجربه كند.

شم گلزني گمشده

گلزني‌هاي آرش برهاني براي استقلال در زمان‌هاي حساس نشان مي‌دهد اين بازيكن شم گلزني بالايي دارد، اما چرا در سال‌هاي گذشته از اين شم گلزني استفاده نمي‌كرد؟ جباري درباره اين موضوع اظهار كرد: وقتي بازيكني نمي‌تواند خوب بازي كند اين اتفاق دلايل زيادي مي‌تواند داشته باشد. صرف‌نظر از ضعف‌هاي فني، مولفه‌هاي روان‌شناسي در اين ميان بسيار مهم و قابل توجه هستند. آرش برهاني يا هر بازيكن ديگري اگر نتوانند براي تيم‌هايشان خوب بازي كنند بايد دلايل بد بازي كردنشان را در امور روانشناختي جستجو كرد. قطعا آرش برهاني در قياس با گذشته آرامش روحي و رواني بيشتري دارد كه مي‌تواند راحت‌تر گل بزند. شايد شم گلزني او در گذشته در سايه آرامش نداشتن روحي او گم شده بود. آرش با همه سوابقي كه در گل نزني داشت امروز در قله برترين گلزنان ليگ برتر ايران است، اما اين اتفاق هرگز به معناي كامل‌بودن او نيست. نكته‌اي كه غلامحسين مظلومي به آن اشاره كرد. تلاش آرش برهاني براي تبديل‌شدن به يك گلزن خوب در استقلال ستودني است، اما بدون اغراق نمي‌توان او را در زمره بزرگ‌ترين گلزنان تاريخ قرار داد. تاريخ پررنگ‌تر از آن است كه برهاني بتواند آن را پاك كند، حتي اگر شمار گل‌هايش را از مرز 200 بگذراند!

هيلدا حسيني‌خواه / جام‌جم


نوشته شده در   سه شنبه 16 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode