جام جم آنلاين: در چند دهه اخير پيشرفت در زمينه تكنولوژي نانو سير صعودي را در پيش گرفته و انتظار ميروددر آيندهاي نهچندان دور تحول بينظيري را براي بشر به ارمغان بياورد. فناوري نانو حوزههاي مهم صنعتي بويژه مراكز فولادسازي را نيز تحت تاثير خود قرار داده است و نقش مهمي را در پيشرفت آنها ايفا ميكند.
بهواسطه هزينه بالاي سوخت، محققان همواره به دنبال راه حلي هستند كه براساس آن خودروهايي بسازند كه سبكتر باشند تا سوخت كمتري مصرف كند بدون آنكه استحكام و ايمني خودرو تحتتاثير قرار گيرد.
محققان شركت نانواستيل (Nano Steel) ده سال است در زمينه ساخت آلياژهاي فولادي جديد مبتني بر ساختارهاي نانو فعاليت ميكنند و تاكنون توانستهاند آلياژهايي از جنس آهن براي روكشهاي سطح و فولاد يكپارچه بسازند.
حالا در زمينه صنعت خودرو آنها موفق شدند ورقههاي فولادي نانويي بسازند كه از استحكام و شكلپذيري بالايي برخوردارند.
اين فناوري به خودروسازان اين امكان را ميدهد كه خودروهايي با وزن كم بسازند بهگونهاي كه نه تنها از استحكام آن كم نشده بلكه قويتر و منعطفتر از قبل نيز شدهاند.
شركت نانواستيل اعلام كرده ورقههاي فولادي مبتني بر فناوري نانو كه قبلا توليد ميشدند ترد و شكننده بودند و در نتيجه نميتوانستيم از آنها در صنايع خودروسازي استفاده كنيم اما امروزه آنها از يك مكانيزم جديد براي ايجاد نانو ساختار در جريان فرآيند توليد فولادي استفاده كردهاند كه به آلياژ، نرمي و شكلپذيري خوبي ميدهد.
يكي از چالشهاي عمدهاي كه مهندسان هنگام استفاده از فولادهاي با استحكام بالا با آن دست و پنجه نرم ميكنند، شكلدهي قطعات در دماهاي بالاست كه اغلب با افزايش هزينه و تعداد چرخههاي توليد همراه است.
شكلپذيري ذاتي مواد ـ يعني توانايي مواد براي تغيير شكل تحت تنش كششي ـ نقش مهمي را در بروز اين فرآيند ايفا ميكند و باعث شكلدهي قطعات در دماي معمولي اتاق و با استفاده از فرآيندهاي سنبه ـ ماتريس كاري ميشود.
فولادهاي نانويي جديد بهواسطه كيفيت بالاي خود توجه خودروسازان بزرگ دنيا بويژه جنرال موتورز (GM) را به خود جلب كردهاند. در حال حاضر اين شركت به منظور كاهش وزن خودرو و كاهش مصرف سوخت در نانواستيل سرمايهگذاري كرده است. باتوجه به برآوردهاي انجام شده سال آينده ما شاهد توليد خودروهايي خواهيم بود كه از فولاد نانويي ساخته شدهاند.
نرگس عبدالهي - جامجم