ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آبان 1391     |     کد : 45123

پنج شنبه11 آبان 1391 - 15 ذی الحجه 1433 - 1 نوامبر 2012

رویدادهای مهم خورشیدی در گذر تاریخ...

 رویدادهای مهم خورشیدی در گذر تاریخ
* انتشار اعلاميه رضا خان در آغاز سلطنت و اعلام مباني كار خود(1304 ش)
اشاره:
رضاخان پهلوي پس از مدت‏ها تلاش در راه كسب قدرت بيشتر و موفقيت در خلع قاجار، دو روز پس از راي مجلس شوراي ملي در اعلام انقراض قاجار و آغاز رياست وي، براي تثبيت موقعيت سياسي و سلطنت دائمي خود، با انتشار اعلاميه‏اي، ضمن بر شمردن خدمات به اصطلاح بزرگ و درخشان خويش، اهداف آينده‏اش را اجراي .
* تيرباران «طيب حاج رضايي» و برادرش «اسماعيل رضايي» به جرم دفاع از امام خميني(ره) (1342ش)
اشاره:
شهيد حاج اسماعيل رضايي و شهيد طيب حاج رضايي، از بارفروشان ميدان بار تهران بودند كه در برپايي قيام 15 خرداد 1342 نقش مؤثري داشتند. پس از واقعه 15 خرداد، طيب حاج رضايي به عنوان يكي از محركين اصلي تحت تعقيب قرار گرفت به طوري كه فرمانداري نظامي تهران طي گزارشي ويژه، به شاه اعلام كرد شخص .
* رحلت آيت ‏الله «سيدرضا صدر» فقيه و استاد برجسته حوزه علميه قم (1373 ش)
اشاره:
آيت‏الله سيدرضا صدر در سال 1299ش (1339ق) در بيت علم و تقوا و مرجعيت در مشهد مقدس به دنيا آمد. پدر ايشان، آيت العظمي سيدصدرالدين صدر، از علما و مراجع بزرگ زمان بود و پس از رحلت حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، اداره حوزه علميه قم را به همراه دو تن از مراجع عصر بر عهده گرفت. ايشان همچنين .

رویدادهای مهم هجری در گذر تاریخ
* آغاز نهضت عباسيان با قيام «ابومسلم خراساني» عليه حكومت اُمَوي(129 ق)
اشاره:
نهضت عباسي به سال 129 ه‍ . ق در خراسان توسط ابو مسلم رسماً اعلام موجوديت كرد. قبل از اين فعاليت‌هاي آنان از سال 118 توسط امام محمّد به طور كاملاً مخفيانه رهبري مي‌شد، ابو مسلم توانست همكاري اقوام يمني و ربيعه و نيز خوارج حروريه را جلب كند و به زودي بر سرزمين شرق تسلط يابد.
* ولادت پيشواي دهم حضرت امام علي ‏النقي الهادي(ع) در مدينه(212 ق)
اشاره:
حضرت امام هادي(ع) دهمين چراغ فروزان هدايت، در نيمه‏ي ذي حجّه‏ي سال 212 ق در قريه‏اي در نزديكي مدينه به دنيا آمد. مادرش سَمانه معروف به سيّده مي‏باشد. ابوالحسن ثالث كنيه‏ي حضرت و هادي، نقي، مرتضي، فقيه، امين و متوكل، از القاب آن امام هستند. مُعتَصِم، واثق، متوكل، مُنتَصَر، مُستَعين .
* آغاز حكومت «محمد خدابنده» معروف به «الجايتو» ايلخان مغول(703 ق)
اشاره:
در ادامه‏ي حكومت ايلخانان مغول در ايران، الجايتو كه به سلطان محمد خدابنده ملقب بود به پادشاهي رسيد و دو دانشمند زمان، خواجه سعدالدين ساوجي و رشيد الدين فضل الله را به وزارت منصوب كرد. الجايتو به سبب نفوذ كلام علامه‏ي حلي، از مذهب سنت و جماعت به تشيع گراييد و فرمان داد كه بر روي .
* وفات آيت ‏الله «شيخ علي اكبر برهان» (1378 ق)
اشاره:
آيت‏الله شيخ علي اكبر برهان، در سال 1324 ق در تهران به دنيا آمد. پس از گذراندن مراحل مقدماتي، جهت تكميل تحصيلات خود، راهي حوزه‏ي علميه‏ي نجف گرديد و از محضر درس حضرات آيات ميرزا محمدعراقي و شيخ مرتضي طالقاني استفاده برد. آيت‏الله برهان بعدها از درس آيت‏الله ميرزا ابوالحسن اصفهاني .
رویدادهای مهم میلادی در گذر تاریخ

* اعلان جنگ انگليس به ايران در پي تصرف هرات توسط شاه قاجار (1856م)
اشاره:
هنگامي كه انگلستان در سال 1856م درگير جنگ كريمه در اروپا بود، ناصرالدين شاه قاجار، به تحريك و تشويق روس‏ها كه در جنگ كريمه با انگليسي‏ها درگير شده بودند به هرات لشكركشي كرد و با استفاده از گرفتاري انگليس اين شهر را در اول نوامبر 1856م به تصرف خود در آورد. دولت انگليس در همان روز كه .
* اعلان جنگ روسيه به امپراتوري عثماني در آغاز جنگ جهاني اول (1914م)

*انقراض امپراتوري اتريش - مجارستان و اعلام نظام جمهوري در اتريش (1918م)

* لغو نظام سلطنتي در تركيه توسط «آتاتورك» پس از انقراض دولت عثماني (1922م)
اشاره:
با پايان جنگ جهاني اول و ضعف و اضمحلال دولت عثماني، هم‏چنين به دنبال قدرت گرفتن مصطفي كمال پاشا معروف به آتاتورك در تركيه، وي درصدد برآمد تا به نحوي، نظام پادشاهي و خلافت عثماني را سرنگون سازد. ولي الغاء رژيم سلطنتي در تركيه كه با مذهب پيوند خورده بود، چندان سهل نبود. مصطفي كمال براي .
* اعلام موجوديت سازمان آزادي ‏بخش الجزاير در قاهره (1954م)
اشاره:
سرزمين اسلامي الجزاير در طي سال‏هاي سده نوزدهم ميلادي، عرصه درگيري ‏هاي گسترده‏اي بين استعمارگران فرانسوي و مجاهدان مسلمان الجزاير بود. اين كشور در نهايتْ در اوايل قرن بيستم ميلادي، به طور كلي زير سلطه استعماري فرانسه قرار گرفت. و در اين مدت، مبارزات آزادي ‏خواهانه مردم مسلمان الجزاير .
* پايان كامل جنگ انقلابيون ويتنامي عليه استعمارگران فرانسوي (1954م)

* مرگ «نگودين ديم» رئيس جمهور ويتنام جنوبي طي كودتاي نظامي (1963م)
اشاره:
نگودين ديم، از شخصيت‏هاي سياسي ويتنام جنوبي و رئيس‏جمهور فرمايشي اين كشورِ تحت استيلاي امريكا، در سال 1901م متولد شد و پس از پايان تحصيلات، از جواني وارد فعاليت‏هاي سياسي گرديد. وي در سال 1933م در زماني كه ويتنام، تحت سلطه استعمار فرانسه بود، سمت وزارت امور خارجه و وزارت كشور منطقه .
* روز ملي «الجزاير»
اشاره:
الجزاير كشوري است در شمال افريقا كه در همسايگي تونس، ليبي، مغرب و نيجر قرار دارد. الجزاير، داراي 2/381/741 كيلومتر مربع مساحت و بيش از 32 ميليون نفر جمعيت، كه اكثريت آن‏ها مليت عربي داشته و به زبان عربي صحبت مي‏كنند. دين رسمي در الجزاير اسلام است.


نوشته شده در   چهارشنبه 10 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode