ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 مهر 1391     |     کد : 44395

اجرای طرح های ورزشی در مدارس/گامی برای اعتلای ورزش قهرمانی کشور

پیشرفت هر کشور در گرو سلامت جسمی و روحی مردان و زنان آن جامعه است و توجه به ورزش دانش آموزی نقش به سزایی برای تحقق این هدف دارد.

 خبرگزاری مهر: پیشرفت هر کشور در گرو سلامت جسمی و روحی مردان و زنان آن جامعه است و توجه به ورزش دانش آموزی نقش به سزایی برای تحقق این هدف دارد.
به گزارش خبرنگار مهر ، ورزش یکی از شاخص های توسعه کشورها محسوب می شود و ورزش دانش آموزی که توجه به آن در ایران طی سالیان اخیر بیش از گذشته شده، علاوه بر تضمین سلامتی، زمینه ساز قهرمانی و درخشش بیش از پیش ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی است.

بی شک برگزاری آزمون استخدام نظری و عملی و تست آمادگی جسمانی و جذب 20 هزار دبیر تربیت بدنی (معلم ورزش) از میان دانش آموختگان رشته تربیت بدنی با اولویت جذب 15 هزار معلم ورزش برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و آغاز طرح ژیمناست برای دانش آموزان پایه دوم ابتدایی، طرح سباح (شنا) برای دانش آموزان پایه سوم ابتدایی و طرح طناورز(طناب زنی) برای دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در مدارس سراسر کشور نقطه عطفی در توجه ویژه دولت و وزارت آموزش و پرورش به ورزش دانش آموزی است.

آینده ورزش حرفه ای کشور در دست دانش آموزان امروز

رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر از میزان پوشش این طرح ها در سطح استان خبر داد و گفت: امکانات لازم برای پوشش 100 درصدی همه طرح ها در استان موجود است، البته طرح ژیمناستیک طبق بخشنامه وزارتخانه آموزش و پرورش دارای پوششی 30 درصدی است.

رسول صادقی ادامه داد: هر یک از این رشته ها با سن دانش آموز سنخیت دارد، مثلا حرکات رشته ژیمناستیک، به عنوان حرکات پایه و اساسی ورزش مطرح است و هرچه قدر در سنین پایین تراجرا شود، بهتر خواهد بود، شنا و طناب زنی هم جزو رشته های پایه محسوب می شوند،به گونه ای که همه صاحب نظران معتقدند بهتر است همه ی این رشته ها تا سن 10 سالگی یاد گرفته شوند.

وی افزود: جالب است که در کشور های بلوک شرقی مانند چین، سالانه 100 میلیون دانش آموز ژیمناستیک آموزش می بینند و به این طریق آینده ورزشی خود را تامین می کنند و به همین علت است که در نتایج المپیک و سایر مسابقات جهانی همواره در رده های بالای جدول قرار دارند، به نحوی که هرکشوری به رشته های پایه رو بیاورد، آینده حرفه ای ورزش را رقم خواهد زد.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان ایجاد نشاط در مدارس را از دیگر تاثیرات اجرای این طرح دانست و گفت: انجام مستمر این فعالیت های ورزشی نشاط، استقامت و قدرت بدنی به دانش آموزان می دهد و دانش آموز با اتمام دوران دبستان خود یک سری مهارت های ورزشی را به دبیرستان خواهد برد و در آن مقطع نیز با آموزش ورزش های حرفه ای نظیر والیبال و بسکتبال و سایر رشته ها راه را برای ورزش حرفه ای بازتر می کند و به همین علت نتایج این طرح آموزشی در 10-15 سال بعد در ورزش کشور نمایان می شود.

وی به ضرورت ایجاد نظام استعدادیابی مناسب در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: باید از طریق باشگاه ها وهیأت های ورزشی استعداد این دانش آموزان شناسایی شده و به صورت تخصصی این دانش آموزان را مورد آموزش قرار دهند ولی متاسفانه همکاری هیئت ها با آموزش و پرورش به صورت سازماندهی شده نیست وارتباط منطقی بین این سازمان ها حاکم نمی باشد.

صادقی از ایجاد امکانات مناسب در مدارس سراسر استان خبر داد و گفت: امسال سعی شده است در هر مدرسه ای که دارای فضای خالی باشد سالن ورزشی احداث شود، هم اکنون نیز نزدیک به 150 سالن ورزشی در مدارس استان در دست ساخت است.

وی ادامه داد: استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه از گام های بسیار موثر در اجرایی تر شدن این طرح برزگ است که سال گذشته 500نفر در استان آذربایجان شرقی و 15هزار نفر در کل کشور به عنوان معلم متخصص تربیت بدنی استخدام شده اند که شمار آن در سال جاری رو به افزایش است.

کمبود جلسات آموزشی، بزرگترین مشکل در طول اجرای طرح شنا در مدارس

فریبا زارع، مسئول انجمن شنای تربیت بدنی آموزش و پرورش استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شنا به عنوان یکی از رشته های پایه محسوب می شود که هر چه سنین یادگیری آن کمتر باشد با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

وی از شناسایی دانش آموزان مستعد درطول این طرح خبر داد و گفت: در طول اجرای این طرح دانش آموزان مستعد توسط کارشناسان آموزش و پرورش شناسایی می شوند وتا رسیدن به مراحل قهرمانی همراهی می شوند تا به این ترتیب به طرف میادین قهرمانی سوق داده شوند و در سال های آتی جزو افتخار آفرینان کشور باشند.

زارع در ادامه، کمبود جلسات آموزشی را یکی از اشکالات این طرح دانست و گفت: متاسفانه در دستور ابلاغ شده از طرف وزارتخانه تعداد جلسات آموزشی 10 الی 12 جلسه عنوان شده اند که در طی این جلسات تنها آشنایی با چند حرکت ابتدایی شنا میسر خواهد بود و برای آموزش کامل حداقل 15 الی 20 جلسه لازم و ضروری می باشد که امیدواریم در سال های آینده با این مشکل مواجه نباشیم.

استفاده از دبیران متخصص ورزشی، عامل نشاط و شادابی در بین دانش آموزان

مهین عبداللهی، مسئول انجمن طناب زنی تربیت بدنی آموزش و پرورش نیز از تاثیرات رشته طناب زنی بر روی سایر رشته های ورزشی خبر داد و گفت: این رشته با توجه به چابکی و سرعتی که در آن می باشد، برای رشته های دو مسافت، تنیس و حتی والیبال می تواند موثر واقع شود.

وی ادامه داد: تربیت نیروهای متخصص موجب شده است این ورزش توسط معلمانی آموزش دیده و با تجربه آموزش داده شود که این خود موجب نشاط و پویایی بیشتر این رشته در مدارس شده است.

عبداللهی اظهار داشت: این رشته علاوه بر فوایدی که بر سلامتی دانش آموز دارد می تواند مضر نیز واقع شود، زیرا انجام مستمر این ورزش مخصوصا در دختران موجب فشار روی مچ پا خواهد بود که در دراز مدت ممکن است موجب شکستگی هایی در این بخش شود، به این دلیل رعایت نکات ایمنی در طول این ورزش ضروری می باشد.

ادامه آموزش ژیمناستیک در همه مقاطع موجب پیشرفت شگرف این رشته می شود

نیر زمانی، مسئول انجمن ژیمناستیک تربیت بدنی آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: بهترین زمان شروع این رشته دوران پیش دبستانی می باشد ولی با توجه به برگزاری این طرح در دوران دبستان از اولین فرصت برای آموزش این رشته استفاده شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این طرح همگانی کردن ورزش ها در میان قشر دانش آموز می باشد ولی به نظر میرسد اگر آموزش ژیمناستیک در همه مقاطع ادامه پیدا می کرد شاهد پیشرفت بزرگی در این رشته یا حتی رشته های مرتبط با آن نیز بودیم اما با 20 جلسه آموزش انتظار زیادی برای زمینه قهرمانی نمی توان داشت.

ورزش حرفه ای کشور آینده درخشانی پیش رو دارد

علی ربوی، کارشناس تربیت بدنی ،نیز در خصوص اجرای این طرح ها در مدارس استان اظهار داشت: خوشبختانه با اجرای طرح های تحولی تربیت بدنی در آموزش و پرورش شاهد پیشرفت و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در رشته های مختلف ورزشی خواهیم بود و این امر نیز موجب پیشرفت سطح ورزش حرفه ای در کشور خواهد بود.

وی از جزئیات اجرای این طرح ها خبر داد و گفت: برای پایه دوم طرح ژیمناستیک در نظر گرفته شده است زیرا به عنوان یک رشته پایه برای آموزش سایر رشته ها محسوب می شود و سن شروع آموزش ژیمناستیک زودتر از سایر رشته هاست.

ربوی افزود: اجرای این طرح ها موجب اصلاح ناهنجاری های جسمانی از جمله کجی و گودی در ناحیه کمرخواهد بود و تاثیرات مناسبی درافزایش انعطاف و آمادگی جسمانی در میان دانش آموزان خواهد داشت.

وی ادامه داد: از مشکلات موجود در اجرای این طرح ها همکاری نکردن هیئت های ورزشی با آموزش و پرورش و همچنین کمبود سالن های ورزشی و امکانات لازم به خصوص تشک های ورزشی در سطح مدارس استان می باشد که همین امر موجب شده است در رشته ی ژیمناستیک با پوشش 30 در صدی مواجه باشیم.

ربوی بالا بردن سطح ورزش همگانی را یکی از اهداف اجرای این طرح ها دانست و گفت: وظیفه اصلی آموزش و پرورش، همگانی کردن ورزش ها و توجه به پیشرفت حرکات پایه و بالا بردن سطح بهداشت روانی جامعه می باشد و ورزش قهرمانی مدنظر وزارت نیست و این وظیفه بر عهده ی کانون های ورزشی در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: روند احداث سالن های ورزشی در مدارس استان بسیار مناسب می باشد اما متاسفانه بیشتر این سالن ها در فضای بسیار کمی مورد بهره برداری قرار می گیرند و به همین دلیل نمی توان از آنها به عنوان سالن چند منظوره استفاده کرد البته مدارس می توانند با برنامه ریزی صحیح از سالن های ورزشی مدارس هم جوار خود نیز بهره ببرند.

ربوی ادامه داد: متاسفانه این باور اشتباه در میان افراد وجود دارد که تصور می کنند رشته طناب زنی، ورزشی مضر خواهد بود، اما با توجه به اطلاعیه فدراسیون جهانی نه تنها مضراتی از اجرای این طرح در جهان مشاهده نشده است بلکه اجرای مناسب این رشته ورزشی، موجب تقویت عروق قلبی و استقامت بدن افراد خواهد بود.

دبیر تربیت بدنی دبستان شاهد اکرم از جذب معلمین تازه نفس و با تحصیلات علمی در مدارس استان خبر داد وگفت: خوشبختانه رویکرد وزیر آموزش و پرورش نسبت به تربیت بدنی بسیار عالی است و امسال نیز معلمین زیادی با تحصیلات عالی جذب تربیت بدنی شده اند که می توانند ایده های جدیدی را در زمینه ی پیشرفت ورزش مدارس کشور ارائه بدهند و از این طریق موجب پیشرفت تربیت بدنی در آموزش و پرورش شوند.

وی از بالا رفتن نشاط و شادابی روحی در بین دانش آموزان با اجرایی شدن این طرح ها خبر داد و گفت:اجرای این طرح ها از هر لحاظ موجب شادابی روحی و جسمی در میان دانش آموزان و حتی والدین و خانواده ی آنها خواهد بود و موجب تقویت بنیه این دانش آموزان و ایجاد حس رقابتی در میان آنها خواهد شد.

ربوی آینده اجرای این طرح ها را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفت: اگر طرح های تحولی ورزش مدارس از همان ابتدای سال تحصیلی جدید به خوبی پیش بروند و در سال های راهنمایی و دبیرستان هم ورزش های گروهی به صورت تخصصی دنبال شوند،در سال های نه چندان دور شاهد تحول عظیم در ورزش حرفه ای کشور خواهیم بود.

به هر حال این اقدام آموزش و پرورش یکی از بزرگترین طرح های اجرا شده در چند سال اخیر در سطح مدارس می باشد که برای رسیدن به حد مطلوب نیازمند رفع کاستی ها و تلاش های بسیار زیادی در این حوزه می باشد که البته با توجه به گام های بزرگ وزارت آموزش و پرورش در این جهت، آینده ی درخشانی برای ورزش مدارس و در پی آن ورزش حرفه ای کشور می توان متصور بود.

گزارش از: فائزه زنجانی


نوشته شده در   جمعه 28 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode