ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 دي 1404
پنجشنبه 4 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 14 مهر 1391     |     کد : 43735

مغز انسان به خودروها هم مانند چهره‌ها واکنش نشان می‌دهد

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز علاقه‌مندان به خودرو با دیدن یک اتومبیل مورد علاقه همان واکنشی را نشان می‌دهد که با دیدن چهره‌ای آشنا. در این هنگام جزئیات فراموش می‌شوند و مغز تنها بر تصویر کلی متمرکز می‌شود.



دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز علاقه‌مندان به خودرو با دیدن یک اتومبیل مورد علاقه همان واکنشی را نشان می‌دهد که با دیدن چهره‌ای آشنا. در این هنگام جزئیات فراموش می‌شوند و مغز تنها بر تصویر کلی متمرکز می‌شود.


به محض این‌که یک اتومبیل خارق‌العاده در میدان دید قرار می‌گیرد، توجه علاقه‌مندان به سرعت به آن جلب می‌شود. مغز این افراد به سرعت شروع به تجزیه و تحلیل می‌کند: این چه مدل خودرویی است؟ چه سالی تولید شده است؟

مجله‌ی تخصصی آکادمی ملی علوم ایالات متحده به نقل از پژوهشگران آمریکایی می‌نویسد:«در این هنگام ظاهرا همان بخشی از مغز فعال می‌شود که وظیفه‌ی شناسایی چهره‌ها را بر عهده دارد. این بخش از مغز در لوپ گیجگاهی واقع شده است.»

البته در مورد این که آیا این بخش از مغز اساسا به دیدن اشیاء هم واکنش نشان می‌دهد یا نه، نظر واحدی وجود ندارد.

محققان در این پژوهش به ۲۵ مرد و زن تصاویر مختلفی از چهره انسان و اشیایی مانند هواپیما، خودرو و حیوانات را نشان دادند. آزمایش شوندگان باید پیش از انجام آزمایش می‌گفتند که اطلاعات‌شان از خودرو چقدر است. پژوهشگران برآورد افراد از میزان اطلاعات‌شان در این زمینه را نیز آزمایش می‌کردند.

یافتن روش‌های درمانی نوین

دانشمندان با یک دستگاه "ام آر آی" بسیار حساس واکنش مغز آزمایش‌شوندگان آشنا به خودرو را زیر نظر گرفتند. تصاویر مغز این افراد حاوی لکه‌های کوچکی بودند که با دیدن یک خودرویی خارق‌العاده یا چهره‌ای آشنا، به صورت یکسان پدیدار می‌شدند.




علاقه‌مندان به اتومبیل با دیدن خودرویی خارق‌العاده با استفاده از الگویی کلی به دنبال تشخیص دوباره این "چهره" می‌روند

پژوهشگران می‌گویند: «ما مغز را آنچنان دقیق پرتونگاری کردیم که مطمئن هستیم بخش مورد آزمایش فقط مختص تشخیص چهره‌ها نیست».

دانشمندان امیدوارند با این دستاورد بتوانند به کسانی کمک کنند که در تشخیص دوباره‌ی چهره‌های آشنا مشکل دارند.

تیم محققان با آزمایش بالا همچنین به این نتیجه رسید که مغز انسان برای تشخیص دوباره‌ی یک سوژه، معمولا بر روی بخش‌هایی از آن متمرکز می‌شود و نه تمام جزئیات. اگر انسان‌ها در یک زمینه کارشناس باشند، مغز آنان الگویی کلی را مبنا قرار می‌دهد تا به کمک آن اشیاء را بهتر و سریع‌تر بازشناسی کند.


نوشته شده در   جمعه 14 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode