ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 مهر 1391     |     کد : 43474

معرفي برترين‌هاي جشنواره فيلم مقاومت

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، با حضور جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، استاندار کرمان، جمعی از هنرمندان و خانواده شهدا در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

«روزهاي زندگي» بهترين فيلم شد
معرفي برترين‌هاي جشنواره فيلم مقاومت
جام جم آنلاين: فیلم سینمایی "روزهای زندگی" به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تندیس بهترین فیلم را از آن خود کرد؛ این فیلم رکورددار جوایز این دوره از جشنواره شد.
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، با حضور جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، استاندار کرمان، جمعی از هنرمندان و خانواده شهدا در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت در ابتداي اين مراسم گفت: این جشنواره تقدیم به شهدای گمنامی است که در میان ما و در این باغ موزه حضور دارند. من همیشه این دغدغه را داشتم که چرا بعضی از شهدا گمنام هستند و به این نتیجه رسیدم که آنها حاضر نبودند حتی نامشان مطرح شود تا ریا نباشد.

وی افزود: جا دارد از سازمان سینمایی، وزارت ارشاد، مسئولان استان کرمان، سپاه پاسداران، رسانه‌ها و هنرمندان و... که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کردند، قدردانی کنم. خزاعی اظهار امیدواری کرد: جشنواره فیلم مقاومت تاثیرات خود را بر حوزه سینما و جامعه داشته باشد. در این جشنواره مباحث استراتراتژیک مطرح شد. فیلمسازان داخلی از مشکلات سینمای دفاع مقدس گفتند. فیلمسازان خارجی نیز از دغدغه وجوه مشترک برای سینمای مقاومت سخن گفتند.

وی ادامه داد: فیلسمازان خارجی معتقد بودند تا یک اتحادیه یا سازمانی تاسیس شود تا بحث سینمای مقاومت به اشتراک گذاشته شود.

خزاعی در ادامه عنوان کرد: ما در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا خواهیم کرد و حدود 45 هزار دانش آموز فیلم‌ها را می‌بینند. پس از آن نیز در کشورهای مختلف جهان جشنواره را برگزار می‌کنیم.

پس از نمایش تصاویری از شهدای کرمان و پخش نماهنگی از مراحل برگزاری جشنواره مقاومت، هیات انتخاب و داوری بخش جلوه‌گاه نور با موضوع شهدای ترور معرفی شدند. جوایز این بخش باحضور اکبر نبوی، احمد مرادپور، محمدرضا شرف‌الدین، سردار نوری (فرمانده سپاه کرمان) اهدا شد.

عبدالستار کاکایی کارگردان "کامیاب" برگزیده بخش جلوه‌گاه نور بعد از گرفتن جایزه خود گفت: در سفری که به مناطق زلزله‌زده داشتم. در یکی از روستاها مردی من را بر سر خرابه‌های خانه‌اش و جایی که گاوهای او دفن شده بودند، برد. همانجا آرزو کردم اگر من جایزه نقدی دریافت کردم برای او یک گاو شیرده بخرم.

مرتضی علی عباس میرزایی یکی دیگر از برگزیده‌های این بخش در هنگام دریافت جایزه افزود: همانطور که در تیتراژ فیلمم آمده آن را به پیشگاه امام زمان(عج) تقدیم می‌کنم. محمد حسین حقیقی کارگردان فیلم "استاد" نیز ضمن تقدیر از فیلمبردار فیلمش عنوان کرد: من خیلی خوشحالم که نیروهای جوان در سینما فعال هستند. امشب مراسم عروسی دختر شهید دکتر علیمحمدی است که فیلمم را درباره او ساختم. از شما می‌خواهم برای خوشبختی این زوج دعا کنید. من تندیس این جشنواره را به این دختر جوان تقدیم می‌کنم.

در ادامه این مراسم فیلمی کوتاه درباره حاج قاسم سلیمانی به نمایش درآمد و با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج، جباری رئیس بنیاد روایت فتح و محمد خزاعی دبیر جشنواره، تقدیر نامه سلیمانی توسط دکتر فداکار یکی از معاونین وزارت ارشاد دریافت شد.

سردار نقدی در ادامه این مراسم، پس از ادای احترام به پیامبر اکرم(ص)، امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای فلسطین و غزه، سیدحسن نصرالله و هنرمندان گفت: شما هنرمندان عزیز مغناطیس شهدا را جذب کردید و امروز اینجا جمع شدید که عنوان کنید اگر میدان جنگی نیست، آمده‌ایم تا پروانه‌وار دور شهدا بگردیم و قیام مظلومین را به همه برسانیم.

وی ادامه داد: نه فقط سینما بلکه هر هنری وسیله‌ای است برای رسیدن تعالی انسان به جایگاه بالا تا مورد بهره برداری قرار گیرد. از طرف دیگر می‌تواند وسیله‌ای باشد برای افتادن به دام شیطان. سردار نقدی افزود: هر هنرمند باید جایگاه خود را در تاریخ مشخص کند. شما هنرمندان ایمان، روحیه و انگیزه به ایستادگی را در مردم تقویت می‌کنید و هنر اینجا به کمک مقاومت می‌آید و می‌تواند روحیه مردم را ارتقا بخشد.

وی با اشاره به آثار طنز دفاع مقدس گفت: در عرصه هنر مقاومت طنز هم وجود دارد، طنزی که چهره جباران را برملا می‌کند. در هنر مقاومت نقد هم دیده می‌شود، نقدی که امیدبخش است و نباید تصویر مایوس کننده‌ای ارائه کند.

سردار نقدی در ادامه عنوان کرد: عرصه هنر ما پر از فیلمسازان متعهدی است که مقاومت را شناختند و خودشان عنصری از مقاومت هستند. ما به همه شما افتخار می‌کنیم. ما از پیشنهادی که فیلمسازان خارجی برای تشکیل اتحادیه مقاومت دادند استقبال می‌کنیم. امیدوارم جشنواره مقاومت روز به روز درخشان‌تر حرکت کند.

اهدا جوایز بخش بین‌الملل

در ادامه این مراسم جوایز بخش فیلم‌های مستند و آثار بلند سینمایی بین‌الملل اهدا شد که محمد باشه‌آهنگر پس از دریافت جایزه بهترین فیلم، گفت: بالاخره بخت "ملکه" باز شد. این جایزه متعلق به مرحوم سیدابوالقاسم حسینی است که پس از جشنواره فیلم فجر به رحمت خدا رفت. سیاوش واقعی فیلم "ملکه" غلام ضرغامی است که سال‌ها دیده بانی در جنگ را برعهده داشت. او مانند آرش کمان گیر بود. من این جایزه را با کک محمد خزاعی به این جانباز 70 درصدی هدیه می کنم.

تقدير از رضا ايرانمنش

پس از اهدای جایزه بزرگداشت احمد میرعلایی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم‌های دفاع مقدس از رضا ایرانمنش بازیگر سینما تقدیر شد. وی در این ارتباط گفت: چند سالی است که کار جنگی در سینما کم شده که دلایل عدیده‌ای دارد. خوشحالم روز به روز جشنواره مقاومت پربارتر برگزار می‌شود.

وی افزود: از اینکه عزیزانی چون حاتمی‌کیا، احمد مرادپور، علی شاه حاتمی، پرویز شیخ‌طادی و محمد حسین حقیقی در این عرصه فعالیت می‌کنند خوشحالم اما در همین سال‌ها هرچند کارهای طنزی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده که ارزش‌ها را زیر سوال نبرد اما کارهایی هم دیدیم که سری دوم و سوم آن ساخته شد که...! ایرانمنش ادامه داد: این روزها حاتمی‌کیا در حال ساخت فیلمی درباره شهید چمران است. آنها عزیزانی هستند که ارزش‌ها را می‌شناسند و جنگ را از نزدیک می‌شناسند. ما در حوزه طنز سریال خوبی مثل "خوش رکاب " را داریم که ارزش‌ها را زیر پا نگذاشته است.

حسن نجاریان نیز پس از دریافت جایزه خود در این بخش گفت: امروز معلم دینی من آقای جباری در مراسم حضور دارند، من از ایشان درس‌های زیادی آموختم. وی با اشاره به فیلم موهن افزود: آن فیلمساز باید بداند که پا روی دم شیر گذاشتن کار ساده‌ای نیست و عاقبت ندارد. من کارم را در سینما با میرعلایی و شمقدری شروع کردم و امیدوارم تا جایی که توان دارم در خدمت سینمای دفاع مقدس باشم.

برادر مرحوم ابوالقاسم حسینی نیز پس از دریافت جایزه وی گفت: از خادمان کریم سینمای دفاع مقدس بود. امیدوارم کسانی که در سینمای دفاع مقدس فعالند، با شهدا محشور شوند. پس از این نیز محمد خزاعی خاطره‌ای از این مرحوم بیان کرد. در بخش اهدای جوایز عماد مغنیه، فرزندان این شهید بر روی صحنه حاضر شدند و فاطمه مغنیه دختر وی گفت: زمان به سرعت می‌گذرد و جنگ به شکل جنگ فرهنگ و اندیشه تغییر شکل پیدا کرده و باید ما در این بخش عظممان را جزم کنیم.

وی افزود: از اینکه جایزه‌ای به نام سردار مغنیه اهدا می‌شود، خوشحالم و به نظرم جای تقدیر دارد. به نام خون شهدا از همه دست اندرکاران این جشنواره قدردانی می‌کنم. مسعود اطیابی پس از دریافت جایزه برای فیلم "ریسمانی نزدیک تر از رگ" گفت: این روزها ترجمه‌ای از مقاومت توسط دشمن رخ می‌دهد که مساوی بر تروریسم است. باید ترجمه درستی از این مقاومت بیان شود که همان صبر و پایداری و عدم توافق با دشمن است.

جمال شورجه نیز پس از دریافت جایزه "33 روز" گفت: این جایزه متعلق به دو نفر است که مرا در ساخت این فیلم همراهی کردند. آنها دو بازیگر لبنانی فیلم هستند.

سینمای دفاع مقدس راه خود را پیدا کرده‌است

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: دفاع مقدس برای ما و حوزه فرهنگ مصداق یک استوانه و ستون یک خیمه است.سینمای دفاع مقدس عمود خیمه سینمای ایران است. وی افزود: کسانی با کج فهمی و عمل سهوی، کاری کردند که جریان سینمای دفاع مقدس از مسیر اصلی باز بماند و آنها با این کار به سینما آسیب زدند. باید ما با سرمایه‌های خودمان و ارزش‌های دفاع مقدس فعالیت‌های فرهنگی را پربار کنیم.

شمقدری ادامه داد: دفاع مقدس می‌تواند سینما را به اوج برساند. این یک افتخار است که در دو دوره جشنواره دفاع مقدس پربار برگزار شد. وی در ادامه عنوان کرد: ما 10 درصد سینمای ایران را به سینمای دفاع مقدس تخصیص دادیم. 14 درصد پروانه ساخت‌ها در حوزه دفاع مقدس است و هم اکنون نیز 7 فیلم در حال تولید و آماده نمایش هستند. 5 فیلم نیز قرار است در حوزه مقاومت در عرصه بین‌الملل ساخته شود.

وی با اشاره به فیلم "22روز" گفت: ما برای نگارش فیلمنامه این اثر با دکتر محمود الزهار صحبت کردیم. متن اولیه را ایشان نوشتند. برای ما افتخار است که یک مقام عالی رتبه حماس در این کار همکاری می‌کنند. شمقدری تاکید کرد: به لطف خدا سینمای دفاع مقدس راه خود را پیدا کرده است ولی ما در عرصه اکران این فیلم ها مشکل داریم. متاسفانه در این بخش کم کاری دیده می شود. باید همه به هم کمک کنیم، مردم هم باید با حضور خود از این آثار حمایت کنند.

وی افزود: برگزاری جشنواره مقاومت اتفاق خوبی است. این جشنواره موضوعی نیازمند آثار دفاع مقدس است. از همه نهادهای ذی ربط می‌خواهیم در تولید این آثار کمک کنند.

شمقدری عنوان کرد: برای حمایت از فیلمساز دفاع مقدس، فقط بودجه و ابزار کافی نیست. بلکه بزرگترین حمایت این است که باید این حوزه به زبان سینما برای مخاطبین ارائه شود. ما باید برای فیلمسازان پژوهشگاه دفاع مقدس داشته باشیم که آنها با اطمینان بیشتری کار خود را ادامه دهند. امیدوارم از امشب فصل جدیدی در سینمای ایران و دفاع مقدس گشوده شود. در ادامه پس از اجرای قطعات موسیقی توسط دکتر محمد اصفهانی جوایز بخش مسابقه سینمای ایران اهدا شد.

جوایز "بوسیدن روی ماه" به مادران شهید رسید

منوچهر محمدی تهیه‌کننده "بوسیدن روی ماه" پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی گفت: آقای اسعدیان از اینکه نتوانستند در این مراسم حضور داشته باشند عذرخواهی کردند. ایشان جایزه خود را به مادران شهدای کرمان تقدیم کردند. این جایزه به خانم فاطمه پناخواه مادر دو شهید حمیدرضا و علیرضا مظهری تقدیم کردند.

سعید سعدی نیز پس از دریافت تندیس بهترین فیلم برای روزهای زندگی افزود: خدا را شاکرم که این جایزه نصیبم شد. امیدوارم بتوانم برای شهدا و خداوند کار کنم و راهم را ادامه دهم. هنگامه قاضیانی نیز پس از گرفتن جایزه خود گفت:امیدوارم همه در کنار هم با صلح و آرامش کار کنیم. دوست باشیم و وحدت میان ما باشد. باران امروز نشانه خوبی بود. برای همه آرزوی آرامش دارم.

میلاد کی‌مرام نیز افزود:از خدا همیشه می خواستم چیزی به من بدهد که جنبه آن را داشته باشم. از داوران تشکر می‌کنم که این جایزه را به من دادند و بدون اینکه سن و سال من را در نظر بگیرند. "ملکه" حاصل دسترنج یک گروهی است که در راس آن مرحوم حسینی بودند. من در این کار از باشه آهنگر بسیار آموختم.

در پایان نیز منوچهر محمدی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران گفت: من این جایزه را به مادر شهیدی هدیه می کنم که بیست و چند سال در انتظار فرزند خود است.


همچنين جوایز بخش‌های مختلف دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به این شرح اعلام شد؛

بخش مستند بین‌الملل

لوح تقدیر به فیلم "تحریر2011" به کارگردانی مشترک تامر عزت- آیتین امین- عمر سلاما؛ از مصر

لوح تقدیر به فیلم "دستور آتش" به کارگردانی خانم شوخن تان از هلند

دیپلم افتخار فیلم برگزیده "سوم" به فیلم "حفظ قرآن" به کارگردانی آقای "گرگ بارکر" تولید مشترک "انگلستان و آمریکا"

دیپلم افتخار فیلم برگزیده "دوم" به فیلم "جنایت در سکوت" به کارگردانی آقای "بهروز نورانی پور" از ایران

تندیس بهترین فیلم بخش مستند بین الملل به فیلم "اشک های غزه" به کارگردانی خانم "ویبک لاکبرگ" تولید مشترک "فلسطین و نروژ"

بخش فیلم‌های سینمایی بین‌الملل

لوح تقدیر به فیلم سینمایی "18 روز" به کارگردانی گروهی فیلم سازان مصری

لوح تقدیر به فیلم گلچهره به کارگردانی وحید موسائیان از ایران

تندیس بهترین فیلمنامه به "پاول لاورتی" برای فیلم "مسیر ایرلندی" به کارگردانی کن لوچ تولید مشترک انگلستان- فرانسه- بلژیک

تندیس بهترین کارگردانی به "متیو کاسوویتس" برای فیلم شورشی از فرانسه

تندیس جایزه ویژه هيات داوران به فیلم "روزهای زندگی" به کارگردانی پرویز شیخ طادی از ایران

تندیس بهترین فیلم سینمایی بین‌الملل به فیلم "ملکه" به کارگردانی "محمد باشه‌آهنگر" از ایران به تهیه‌کنندگی مرحوم سید ابولقاسم حسینی.

بخش عماد مغنیه

برگزیده جایزه عماد مغنیه به سیدمسعود اطیابی برای فیلم سینمایی "ریسمانی نزدیک تر از رگ" از لبنان دیپلم افتخار و تندیس جشنواره

برگزیده جایزه عماد مغنیه به سید روح‌الله حسینی برای فیلم مستند "انقلاب فراموش شده" دیپلم افتخار و تندیس جشنواره

دیپلم افتخار به محمدرضا ابوالحسنی برای فیلم مستند "پانزده59" از ایران

دیپلم افتخار به فیلم مستند "اینجا غزه است" به کارگردانی سامر مراد از لبنان

جایزه ویژۀ عماد مغنیه به آقای جمال شورجه برای کارگردانی فیلم سینمایی "33 روز" از ایران دیپلم افتخار و تندیس جشنواره

بهترین فیلمنامه به آقای پرویز شیخ طادی برای فیلم روزهای زندگی

بخش فیلم‌های سینمایی

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای حمید بهمنی، علیرضا عاقل‌زاده و علی مینایی برای فیلم گلوگاه شیطان

دیپلم و تندیس بهترین کارگردانی برای پرویز شیخ طادی برای فیلم روزهای زندگی

دیپلم بهترین کارگردانی برای همایون اسعدیان برای فیلم بوسیدن روی ماه

دیپلم و تندیس بهترین بازیگری مرد برای میلاد کی‌مرام برای فیلم ملکه

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگری زن برای خانم شیرین یزدانبخش برای فیلم بوسیدن روی ماه

دیپلم افتخار بهترن بازیگری زن سرکار خانم هنگامه قاضیانی برای فیلم روزهای زندگی

دیپلم و تندیس بهترین جلوه‌های ویژه برای محسن روزبهانی برای فیلم‌های۳۳ روز، روزهای زندگی و ملکه

دیپلم و تندیس بهترین فیلم برای سعید سعدی برای فیلم روزهای زندگی

در این جشنواره جایزه ویژه هيات داوران به علیرضا زرین‌دست برای فیلمبرداری فیلم "ملکه" و نیز جایزه ویژه شورای سیاست‌گذاری جشنواره به ابوالقاسم طالبی برای فیلم "قلاده‌های طلا" اهدا شد. (مهر)


نوشته شده در   يکشنبه 9 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode