پيشبيني ميشود از نمايشگاه امسال بيش از يك ميليون و 750 هزار نفر بازديد كنند كه در اين صورت ركوردي تازه در اين زمينه به ثبت خواهد رسيد. گذشته از تمام اين نكات كه هيجان مضاعفي به اين نمايشگاه ميبخشند، نمايشگاه امسال از حيث تنوع فناوريهاي خودرويي به كار گرفته شده تفاوتهاي عمدهاي با نمايشگاههاي پيشين دارد.
خروش مك لارن با «مگا»
شركتهاي مهم خودروسازي جهان هر دو سال يكبار از نمايشگاه پاريس به عنوان سكوي پرشي بلند در بازار خودروي جهان استفاده ميكنند. مك لارن از جمله اين شركتهاست كه اين بار قرار است افسانه مك لارن F1 را دوباره زنده كند.
اين خودروي تاريخساز كه سال 1998 به دنيا معرفي شد همچنان به عنوان يك محصول خاص و گرانقيمت در بازار خودروي جهان شناخته ميشود. حالا قرار است P1 اين راه را ادامه دهد. اين خودرو كه با جلوهاي خاص و تلفيقي از رنگهاي نارنجي و قرمز بيننده را درجا ميخكوب ميكند، مملو از فناوريهاي نويني است كه در كمتر خودرويي ديده شده است. گفته ميشود توان موتور اين خودرو بالغ بر 800 اسب بخار است. اين ركورد هيجانانگيز به لطف موتور پنج ليتري و هشت سيلندري آن به دست آمده است. به اين خودرو لقب Mega Mac را نيز دادهاند تا از اين حيث در رقابت با غولي همچون بوگاتي ويرون كم نياورد. بدنه P1 از فيبركربني ساخته شده و ترمزهاي آن نيز از نوعكربني ـ سراميكي است.
كاكتوس سيتروئن
شركت فرانسوي سيتروئن براي نمايشگاه امسال پاريس تمركز خاصي روي خودروهاي مفهومي داشته است. خودروي C-Cactus نيز در راستاي چنين نگرشي براي نمايشگاه پاريس آماده شده است. البته اين خودرو از آن دسته محصولات مفهومي است كه بزودي وارد مرحله توليد انبوه نيز خواهد شد. اين خودرو از جهات گوناگون با خودروهاي فعلي متفاوت است. به عنوان مثال خبري از داشبورد در آن نيست و اين موضوعي است كه ميتواند موجب ناراحتي و دلزدگي برخي مشتريان شود. همچنين نحوه چينش سيستمهاي كنترلي در اطراف فرمان خودرو به سبك و سياق كاملا جديدي صورت گرفته است. از اينرو ميتوان به جرات گفت سيتروئن با چنين نگرشي دست به ريسك بزرگي زده است. البته فردريك بانژت، رئيس سيتروئن معتقد است توليد كاكتوس اين شركت بهعنوان يك خودروي مهم و كاربردي حتما صورت خواهد گرفت. اين خودرو در رده خودروهاي فوقمدرن نسبتا ارزان و مقرون به صرفه از حيث مصرف انرژي محسوب ميشود كه برخلاف داستان رنو و خودروي ارزان قيمتش يعني لوگان (ال 90) قرار است در خط توليد طولاني مدت سيتروئن قرار گيرد.
راز جگوار فاش ميشود
در نمايشگاه خودروي فرانكفورت 2011 جگوار حضور فعالي داشت و با رونمايي از C-X16 عكاسان را وادار كرد تا ميتوانند فلاش بزنند! حالا و براي نمايشگاه بزرگي همچون پاريس اين شركت قديمي و معتبر خودروسازي شاهكار ديگري را آماده كرده است كه البته هيچكس درباره نكات فني آن چيزي نميداند.
نكته: نمايشگاه خودروي پاريس از آنچنان قدمت و اعتباري برخوردار است كه بسياري از غولهاي خودروسازي جهان اين نمايشگاه را به عنوان محل رونمايي از محصولات خاص خود برميگزينند
حتي اين برند خودروساز براي انتشار تصاوير اين خودرو كه تحتعنوان F-Type شناخته ميشود برنامهاي نداشته، اما كريس داون كه از جمله عكاسان خبري شناختهشده در جهان به شمار ميآيد تصويري از اين خودرو به دست آورده كه با نمايش آن در يكي از شبكههاي اجتماعي آمادهباش مهمي به ساير رقباي جگوار داد. دو خودروي C-X16 و F-Type تفاوت ساختاري چنداني با هم ندارند با اين حال جگوار اعلام كرده كه F-Type چيزي متفاوت با ساير محصولات اين شركت است. اين شركت خودروساز در توصيف كوتاهي درباره اين خودرو اعلام كرده كه F-Type دنيايي از آپشنهاي مختلف در اختيار صاحب آن قرار ميدهد و شرايط را به گونهاي رقم ميزند انگار كه هر يك از صاحبان، خودروي خاص خود را سوار شدهاند. به عنوان مثال خريدار ميتواند نسخه شش يا هشت سيلندري را انتخاب كند كه البته با انتخاب آپشن هشت سيلندري راننده و سرنشينان در سرعتهاي بالا ميتوانند احساس پرواز بر فراز جاده را به معناي واقعي كلمه تجربه كنند.
غولكُشي به سبك پژو
پيشبيني ميشود در نمايشگاه پاريس 2012 پژو با خودروي با ابهت خود يعني Onyx يكي از پرسروصداترين شركتهاي خودروساز لقب بگيرد. اين محصول خاص در زمره خودروهاي با ظاهر عجيب و نامأنوس جاي ميگيرد و پژو درخصوص آن اعلام كرده است كه اونيكس نتيجه همكاري گروهي از محققان و طراحاني است كه از سالها پيش كار روي يك طرح خاص را آغاز كردهاند. اين خودروي كوپه با دو رنگ تلفيقي مشكي و قهوهاي شكلاتي تبديل به غول خشمگين و ترسناكي شده كه در دل خود يك موتور هشت سيلندري قدرتمند جاي داده است. مهندسان پژو براي اينكه كار متفاوتي انجام داده باشند از كلاس جديدي از مواد خام در ساخت بخشهاي مختلف اين خودرو بهره بردهاند تا در نهايت به محصولي مقرون به صرفه و با بازدهي كاري چشمگير دست پيدا كنند.
فرمول آيروديناميك كه تأثير بسزايي در شتاب اوليه و رسيدن به حداكثر سرعت هاي قابل توجه دارد بخوبي در اين خودرو رعايت شده است. پوسته اونيكس از فيبر كربني تشكيل شده كه اين ابتكار نقش مهمي در وزن نسبتا كم خودرو داشته است. موتور خودرو 7/3 ليتري بوده و از نوع هشت سيلندري است كه در نهايت توان 600 اسب بخار را به اونيكس ميدهد. با به كارگيري فناوري HYbrid4 اين امكان فراهم شده است تا انرژي جنبشي كه در حين ترمز كردن آزاد ميشود مورد استفاده قرار گيرد. اين انرژي در باتريهاي ليتيومي ذخيره شده و در ادامه به طور خودكار براي افزايش شتاب اوليه خودرو به كار گرفته ميشود كه در اين حالت توان 80 اسب بخار اضافي به اونيكس تزريق ميشود.
هوندا و تعريف جديدي از خودروهاي برقي
در كنار تمام محصولات چشمنوازي كه در نمايشگاه امسال خودروي پاريس ارائه ميشود CR-Z نيز حرفهاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. اين خودرو كه براي ارائه در بازارهاي جهاني سال آينده برنامهريزي شده است مجهز به موتور برقي قدرتمندي است كه ضمن حفاظت از محيط زيست به عنوان يك خودروي مقرون به صرفه نيز معرفي ميشود.
هوندا در ماههاي اخير آزمايشهاي ميداني و نرم افزاري فراواني روي اين خودروي دوستدار محيط زيست انجام داده و مديران ارشد اين شركت اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه ميتوانند به آن به عنوان يكي از محصولات ماندگار در تاريخ اين برند خودروساز نگاه كنند. در اين مدت اصلاحات زيادي صورت گرفته كه از آن جمله ميتوان به نصب دوربين ديد عقب براي مدلهاي مربوط به بازار اروپا اشاره كرد.
البته فقدان فناوري چراغهاي LED در اين خودرو نكته عجيبي است كه به نظر ميرسد در نمايشگاه پاريس توجه علاقهمندان به خودرو را به خود جلب كند.
مهدي پيرگزي / جامجم