ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1391     |     کد : 43232

چهار شنبه5 مهر 1391 - 9 ذي القعده 1433 - 26 سپتامبر 2012

رویدادهای مهم 5 مهر در گذر تاریخ ...

رویدادهای مهم 5 مهر در گذر تاریخ

شهادت شهيد سيد علی موسوی (1360ش)
اشاره:
سال ۱۳۴۰ش بود؛ سالي که در منطقه رهنان اصفهان، کودکي به‏نام سيدعلي در خانواده‌اي مذهبي و متدين مصادف با تولد هشتمين اختر تابناک آسمان امامت و ولايت امام رضا (ع) پا به عرصه هستي نهاد: شهيد سيدعلي موسوي. دوران کودکي را با شور و شعف در کنار پدر و مادر سپري نمود و با رسيدن به هفت سالگي جهت آموختن علم و دانش راهي مدرسه گرديد و تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در شهر اصفهان در مدرسه جعفري گذراند و در دبيرستان‏هاي ادب و صائب به ادامه تحصيل مشغول شد. با آغاز فعاليت‏هاي انقلابي، سيدعلي در سيل خروشان امت و امام خميني (ره) قرار گرفت و در پخش اعلاميه‌ها و شرکت فعالانه در تظاهرات تلاش فراوان مي‌کرد. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و با آغاز جنگ تحميلي، در صفوف سربازان روح‌الله (ره) قرار گرفت و براي دفاع از اسلام و مرز و بوم ايران اسلامي راهي جبهه‌هاي نبرد گشت. سرانجام در تاريخ پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ هجري شمسي در منطقه عملياتي دارخوئين در عمليات ثامن‌الائمه (ع) درحالي‏که ۲۰ سال بيش‏تر نداشت، به درجه رفيع شهادت نائل آمد. مزار اين شهيد گرانقدر در گلزار شهداي رهنان قرار دارد.

اشغال قصر شيرين، غرب دزفول و مناطق اطراف توسط دشمن بعثي در آغاز جنگ (1359 ش)
اشاره:
در نخستين روز مهرماه سال 1359، نيروي زميني عراق، با تعداد زيادي نيرو و ادوات جنگي، اقدام به پيشروي در خاك جمهوري اسلامي ايران نمود و قسمت اعظم نوار مرزي به ويژه در جبهه‏هاي مياني را به تصرف خود درآورد. در ادامه، قصر شيرين در محاصره تانك‏هاي دشمن قرار گرفت. نيروهاي بعثي پس از دور زدن شهر و قطع ارتباط آن و كوبيدن شهر با گلوله‏هاي مستقيم تانك، وارد قصر شيرين شده و آن را نيز به اشغال خود درآوردند.

* نفوذ دشمن متجاوز به گيلانغرب (1359 ش)

آغاز عمليات بزرگ ثامن الائمه و شكست حصر آبادان (1360 ش)
اشاره:
به فرمان امام خميني(ره)، رزمندگان دلير اسلام، در عملياتي سريع و هماهنگ عليه مواضع ارتش اشغالگر عراق، موفق به شكستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند. اين شهر از ابتداي جنگ تحميلي به مدت حدود يك سال، در محاصره نيروهاي نظامي عراق بود و به خاطر وجود استحكامات متعدد دشمن، شكست محاصره آن بسيار دشوار به نظر مي‏رسيد. اما رزمندگان اسلام در عمليات ثامن‏الائمه با رشادت، اين محاصره را شكستند و اولين پيروزي بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند. عمليات بزرگ ثامن‏الائمه با رمز نوراني «نصرُ من اللَّه و فتحٌ قريب» در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود كارون در وسعت 150 كيلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شكست حصر آبادان و با همكاري ارتش و سپاه انجام شد. بدين ترتيب، اولين همكاري سپاه و ارتش در اين عمليات و در مقياس وسيع به منصه ظهور رسيد و تحقق يافت. نتايج عمليات بزرگ ثامن الائمه: تلفات نيروي انساني دشمن: 1800 نفر اسير، 1500 تا 2000 نفر كشته و زخمي؛ ساير نتايج: آزادسازي 150 كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامي شامل دو جاده استراتژيك اهواز - آبادان و ماهشهر - آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره؛ تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 90 دستگاه انهدامي و 160 دستگاه اغتنامي، خودرو: 100 دستگاه انهدامي و 150 دستگاه اغتنامي و... .

رحلت فقيه و مرجع كبير آيت‏ الله «سيد عبدالله شيرازي» زعيم حوزه علميه مشهد (1363 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه سيدعبداللَّه شيرازي در سال 1270 ش (1309 ق) در بيت علم و فضيلت در شيراز به دنيا آمد. ايشان در 21 سالگي به همراه پدر بزرگوار خود به دليل مبارزات ضد استعماري انگليس به مدت شش ماه از شيراز تبعيد شد و پس از بازگشت، به تحصيل و تدريس ادامه داد. آيت‏اللَّه شيرازي سپس براي تكميل تحصيلات خود، در سال 1294 ش به نجف اشرف رفت و در حلقه درس حضرات آيات: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني و ميرزاي نائيني شاگردي نمود. اين عالم رباني پس از اقامت سيزده ساله در نجف اشرف و اخذ درجه اجتهاد، به زادگاه خود، شيراز، بازگشت و به احياي حوزه علميه شيراز همّت گماشت. ايشان مبارزات سياسي خود را پس از بازگشت از نجف ادامه داده و مخالفت رسمي و علني خويش را با حكومت رضاشاه پهلوي اعلام كرد. آيت‏اللَّه شيرازي در اين راه متحمل سختي‏هاي فراواني شده، ضمن بي‏حرمتي به ايشان، اين عالمِ نستوه را به زندان كشاندند. پس از ماجراي كشف حجاب و كشتار خونين مسجد گوهرشاد به دستور رضاخان، آيت‏اللَّه شيرازي به طور مخفيانه راهي نجف اشرف شده و اين اقامت، چهل سال به طول انجاميد. ده سال پاياني عمر معظمٌ له در مشهد گذشت و حضور ايشان، حوزه اين شهر را رونقي دوباره بخشيد. آيت‏اللَّه شيرازي همچنين در نهضت اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني نيز، همواره پشتيباني خود را اعلام داشته و در آگاه سازي افكار مردم مشهد، نقش مهي ايفا نمود. از آيت‏اللَّه شيرازي آثار و بناهاي فراواني به جاي مانده كه تاسيس مدارس، كتابخانه‏ها، مساجد و... در شهرهاي مختلف از آن جمله‏اند. هم‏چنين عُمدَةُالوسايل، الامامَةُ و الشيعَه و ذخيرةُ الصّالحين از جمله كتب اين عالم آگاه مي‏باشند. آيت‏اللَّه سيدعبداللَّه شيرازي سرانجام در پنجم مهرماه 1363 ش برابر با اول محرم 1405 ق در 93 سالگي به سوي معبود شتافت و پس از تشييعي با شكوه، در جوار حرم منوَّر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.

رویدادهای مهم 9 ذي القعده در گذر تاریخ

تولد «حكيم ناصر خسرو قبادياني» شاعر مشهور ايراني(394 ق)
اشاره:
ابومعين ناصر بن خسرو قبادياني در بلخ به دنيا آمد. وي از كودكي در محضر اساتيد زمان خود، به تحصيل علم و دانش و حفظ قرآن پرداخت. ناصر خسرو علاوه بر ادبيات فارسي و عربي با بيشتر علوم زمان خود همچون حساب، هندسه، نجوم، طب، داروشناسي و الهيات نيز آشنا شد. ناصرخسرو در ابتدا شغل دبيري در دربار محمود و مسعود غزنوي داشت، اما پس از چندي بر اثر تحولي كه در افكار و انديشه‏هاي او پديد آمد از سياست كناره‏گيري كرد و به تحقيق در اصول و عقايد مذاهب مختلف و سير و سفر پرداخت. او در مسافرتي كه به مكه و قاهره كرد، از خليفه‏ي فاطمي، مذهبِ اسماعيلي را پذيرفته و به رياست اسماعيليانِ خراسان برگزيده شد. ناصرخسرو با لقب «حُجّتِ زمين خراسان» به ايران بازگشت، ولي از بيم دشمنان و متعصّبان خراسان، به ناحيه‏ي بَدَخشان در افغانستان امروزي پناه برد و در همان جا بدرود حيات گفت. حاصل سفر هفت ساله‏ي ناصرخسرو، كتاب سفرنامه است كه از نظر تاريخي و جغرافيايى حايز اهميت است. وي افكار و اعتقادات خود و همچنين حكمت‏ها و موعظه‏هاي بسياري را در قالب آثار و اشعارش بيان كرده است. زاد المسافرين، خوان اَخوان و وجه دين از ديگر آثار اين شاعر بزرگ ايراني است. خاصيت عمده‏ي شعر ناصر خسرو، اشتمالِ آن بر مواعظ و حِكَم بسيار است. همچنين جنبه‏ي دعوتِ مذهبيِ او، به اشعارش رنگ دينيِ آشكاري داده است و ذهن علمي او نيز باعث شد كه در بيان مقاصد خود، به شدت تحت تاثير روش منطقيان قرار گيرد. حكيم ناصر خسرو قبادياني، بي‏ترديد يكي از شاعران بسيار توانا و سخن‏آور زبان فارسي است كه داراي طبعي نيرومند و سخني استوار و قوي و اسلوبي نادر و خاص خود مي‏باشد.

* ورود سپاهيان مصر و عثماني به مدينه و خارج كردن شهر از دست وهابيان (1227 ق)

رویدادهای مهم 26 سپتامبر در گذر تاریخ

* تأسيس اولين كليساي مسيحي به فرمان «كُنْسْتانْتين» امپراتور روم در اورشليم (330م)
* آغاز سلطنت «خسرو پرويز» پادشاه معروف سلسله ساساني (590م)
* اختراع زبان بين‏المللي «اسپرانتو» توسط «لودويك زامنهوف» لغت ‏شناس روسي (1887م)
* تولد «مارتين هايْدْگِر» فيلسوف برجسته آلماني (1889م) * روز استقلال «زلاندنو» از استعمار انگلستان (1907م) * آغاز نخست وزيري «احمد بن بلا» در الجزاير پس از استقلال اين كشور (1962م)


نوشته شده در   سه شنبه 4 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode