جام جم آنلاين: در حالي كه بسياري از شركتهاي خودروساز به طراحي و ساخت خودروهاي لوكس و غولپيكر روي آوردهاند، شركت هايي همچون كياموتورز نيمنگاهي جدي به خودروهاي فشرده و مناسب استفادههاي درونشهري دارند.
مهندسان كياموتورز اين دسته از خودروها را بهترين گزينه براي شهرهاي آينده ميدانند.
به عقيده تام كرنز، مدير بخش طراحي كياموتورز، از همان ابتدا قرار بود خودرويي فشرده همچون يك سگ بول داگ طراحي و ساخته شود البته بايد به ظرافتها و جزييات نيز توجه ميشد كه اين كار با تكيه بر محصولات قبلي اين شركت عملي شد. نتيجه نيز چيزي جزو همان خودرويي كه مهندسان كياموتورز به دنبال آن بودند، نشد.
در اين خودرو استفاده تركيبي از دو رنگ سفيد و نارنجي يك ابتكار عمل جالب بوده كه در جلب نگاهها بسيار تاثيرگذار بوده است.
رنگ نارنجي همخواني چشمگيري با مقوله سرعت و هيجان دارد و بخوبي پيداست كه طراحان كياموتورز به اين نكته توجه جدي داشتهاند.
استفاده از فيبركربني در «تراكستر» نقش زيادي در وزن كم آن داشته است. البته اين همان ابتكار عملي است كه در خودروهاي خاص و عمدتا مفهومي امروزي به كار گرفته ميشود.
براي خنك نگه داشته شدن موتور نيز از يك جلو پنجره بزرگ استفاده شده است كه به اين ترتيب حجم قابلتوجهي از جريان هوا وارد فضاي اطراف موتور خودرو ميشود.
فضاي داخلي اين خودرو مجموعهاي جذاب از فناوريهاي نوين است كه در كنار چند ابتكار عمل چشمگير به فضاي مناسبي براي حضور چهار سرنشين مبدل شده است.
به عنوان مثال، دو صندلي پشت به گونهاي طراحي شدهاند كه در پشت قسمت تكيهگاه فضاي مناسبي براي نگهداري ابزار آلات باقي مانده باشد و جالب اين كه حتي لاستيك زاپاس نيز در فضاي داخلي خودرو قرار ميگيرد.
Trackster از موتو توربوشارژ دو ليتري بهره ميبرد كه قدرت 250 اسب بخاري به آن ميدهد. البته اين خودرو به عنوان يك خودروي مفهومي ارائه شده است كه بر اين اساس قرار نبوده هيچگاه به مرحله توليد انبوه برسد، اما با توجه به مشخصات فني و استقبالي كه از آن صورت گرفته، احتمالا در آيندهاي نزديك شمار قابلتوجهي از آن توليد و روانه بازارهاي جهاني خواهد شد.
NetcarShow - مترجم: مهدي پيرگزي