ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 مرداد 1388     |     کد : 4199

یکشنبه 18 مرداد 17 شعبان 9 اوت

رحلت آیت الله حاج سيد محمود شاهرودى در سال 1394 هـجری قمری...

رحلت آیت الله حاج سيد محمود شاهرودى در سال 1394 هـجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

حضرت آيت الله العظمى حاج سيد محمود شاهرودى در خانواده اى مذهبى به سال 1298 هـ.ش مطابق با 1394 هجری قمری  در يكى از روستاهاى شاهرود ديده به جهان گشود.

تحصيلات :

وى پس از طى تحصيلات اوليه و دورهى مقدمات در شهر بسطام عازم حوزهى علميهى مشهد مقدس شد و در دروس سطح و خارج فقه و اصول محضر اساتيد وفقهاى آن زمان حاضرگرديد. سپس در سال 1328 هجری قمری  عازم حوزهى علميهى نجف اشرف شد.

اساتيد :

معظم له از محضر درس مرحوم آقاى آخوند خراسانى صاحب كفايه به مدت يكسال و نيم استفاده نمود. پس از فوت استاد به مجلس درس مرحوم آقاى نائينى و آقاى عراقى حاضر شد و از آن دو بهرهى وافى برد و هم زمان به تدريس و تربيت طلاب مشغول شد.

تدريس :

پس از فوت استاد خود مرحوم آقاى نائينى تدريس خارج ايشان شروع گشت و مورد توجه فضلا و طلاب قرار گرفت.

مرجعيت :

پس از فوت مرحوم آقاسيد ابوالحسن اصفهانى رسالهى عمليهى ايشان در دسترس مقلدين در كشورهاى عراق و ايران و خليج و لبنان و هند و پاكستان قرارگرفت. و با درگذشت مرحوم آقاى بروجردى مرجعيت ايشان در اماكن يادشده به خصوص ايران و عراق و خليج شهرت و توسعهى بيشترى حاصل نمود و حوزهى بحث فقه و اصول ايشان در نجف فضلا وعلما بيشمارى را در بر داشت و نماز جماعت مسجد هندى كه ايشان درآن اقامه نماز مى كردند بيشترين نمازگزار را داشت. تأمين هزينه هاى در مانى طلاب در نجف وهمچنين شهريه و تأمين نان طلاب حوزه هاى علميه نجف و كربلا و سامرا و مشهد مقدس به عهده معظم له قرارداشت. اولين بار در تاريخ مرجعيت و حوزه از طرف ايشان گروهى به عنوان بعثه دينيه حج در سال 1387هجری قمری  (1346 شمسي) به امر معظم له و به سرپرستى آقازادهى بزرگ ايشان اعزام شدند كه بسيار مورد استقبال حجاج قرارگرفت. همچنين معظم له نخستين شهرك مسكونى طلاب بنام "حى الامام الشاهرودي" را در نجف اشرف تأسيس نمودند. عمر پر بركت مرجعيت ايشان همواره در تربيت فضلا و علما و رسيدگى به امور حوزه و تدريس و تأليف بود.

تأليفات :

از ايشان آثار فراوانى يه جا مانده از جمله :

1ـ كتاب الحج

2ـ كتاب الاجاره

3ـ يك دوره اصول

وفات :

سرانجام پس از قريب يك قرن عمر سراسر تقوى و فضيلت و تلاش علمى و سرپرستى حوزه هاى علميه در 17 شعبان المعظم سال 1394هجری قمری  دار فانى را وداع نموده و در صحن مطهر امير مؤمنان على (عليه السلام) در سمت بالاى سرِ آن حضرت مدفون گرديدند.

 

درگذشت «محمدبن ادريس حَنْظَلي» در سال277هجري قمري

«محمدبن ادريس حَنْظَلي» ازعلماي اهل سنت در سال277هجري قمري ديده ازجهان فروبست. حنظلي ازتمام علوم عصرخود آگاه بود و بويژه درزمينه فقه و رجال ازمشاهير آن دوران بشمارميرفت. حنظلي تأليفات فراواني درزمينه علم فقه دارد كه از آن ميان ميتوان «الزُّهدُ وَ المَراسل» را نام برد. اين كتاب درسال 1321هجري درحيدرآباد هند به چاپ رسيده است.

 

تولد «خواجه عبدالله بن محمد انصاري هِرَوي» در سال396هجري قمري

«خواجه عبدالله بن محمد انصاري هِرَوي» در سال396هجري قمري درشهرهرات متولد شد. خواجه عبدالله صوفي نويسنده و شاعر بزرگ قرن5هجري است و به پيرهرات شهرت دارد. او ازاوائل جواني در دو رشته علوم ادبي و علوم ديني تحقيق و مطالعه كرد و دركنار اين مطالعات اشعارعرب را حفظ ميكرد. خواجه عبدالله انصاري خود به دوزبان پارسي و عربي شعر ميسرود. او درتصوف ازشيخ ابوالحسن خَرَقاني تعليم گرفت و تا مرتبه جانشيني استاد ارتقاء يافت. آثارخواجه عبدالله انصاري غالباً نثرموزون و زيبايي آميخته به شعر دارد. پيرهرات ازنخستين كساني است كه به فارسي نثرمسجّع ساخت و درضمن نثر، شعر بكار برد. گفتني است كه اين سبك درزمان سعدي به كمال رسيد و گلستان بهترين شاهد آن است. ازآثارمشهور خواجه عبدالله انصاري «مناجات نامه، نصايح و زادالعارفين» را ميتوان برشمرد.

 

در گذشت آيت الله حاج ميرزا ثقفي در سال 1364 هجري شمسي

آيت الله حاج ميرزا ثقفي از علما و فقهاي معاصر در سال 1364 هجري شمسي در 90 سالگي در گذشت وي از خاندان علم ونقاهت وبسيار پرهيزگار بود. آيت الله حاج ميرزا محمد ثقفي عمر شزيف خويش را در راه خدمت به اسلام و مسلمانان و ترويج سريعت مقدس اسلام وتاليف كتابهاي ارزشمند و مفيدي در نفسير و اصول فقه واحاديث شريف سپري كرد. كتاب نفسير روان جاويد در 5 جلد از آثار اين مفسر بزرگ و عالم گرانقدر عصر حاضر بشمار ميرود.

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 18 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode