ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 مرداد 1391     |     کد : 41283

آغاز به كار شبكه سلامت به‌زودي

رييس سازمان صدا و سيما در نشست با وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از آغاز به كار شبكه‌ تلويزيوني سلامت به زودي خبر داد...

رييس سازمان صدا و سيما خبر داد:
آغاز به كار شبكه سلامت به‌زودي
جام جم آنلاين: رييس سازمان صدا و سيما در نشست با وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از آغاز به كار شبكه‌ تلويزيوني سلامت به زودي خبر داد و گفت: رسانه ملي با توجه به اين نياز جامعه سعي دارد؛ اطلاعات نوين پزشكي را در كشور به اطلاع آحاد مردم برساند تا ضريب سلامت جامعه را ارتقاء دهد.
به گزارش روابط عمومي سيما، مهندس عزت الله ضرغامي در نشستي با وزير و مديران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و مسوولان پزشكي كشور، ايجاد شبكه‌اي با عنوان سلامت را نتيجه نياز مردم براي دسترسي به اطلاعات بهداشتي و پزشكي دانست و گفت: رسانه ملي با توجه به اين نياز جامعه سعي دارد؛ اطلاعات نوين پزشكي را در كشور به اطلاع آحاد مردم برساند تا ضريب سلامت جامعه را ارتقاء دهد.

رييس رسانه ملي گفت: اين شبكه به دليل رسالت بزرگ خود بايد كنداكتوري دقيق و حساب شده داشته باشد، به طوري‌كه تمامي ظرفيت‌هاي پزشكي و نيازهاي مردم در آن گنجانده شود.

رييس صدا و سيما همچنين طب كودك را مهم‌ترين مقوله‌اي دانست كه بايد در شبكه سلامت به آن توجه شود و ادامه داد: در اين بخش بايد آموزش‌هايي در زمينه سلامت كودكان ارائه شود چرا كه سازندگان آينده همين كودكان امروزند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود بر توليد برنامه‌هايي در مورد تغذيه و كمك‌هاي اوليه تاكيد كرد و گفت: هم‌اكنون بسياري از هموطنان ما از بيماري‌هاي ناشي از مشاغل رنج مي‌برند؛ بنابراين طب كار مقوله‌اي است كه در بسياري از زمينه‌ها مي‌تواند راهگشا باشد.

مهندس ضرغامي، اطلاع‌رساني در زمينه مراكز درماني را از ديگر موضوعات اساسي دانست كه در اين شبكه بايد به آن پرداخته شود و تاكيد كرد:حفظ محيط زيست از موضوعات جهاني است و پرداختن به آن از اساسي‌ترين نيازهاي دنياي امروز است كه برنامه‌سازان شبكه سلامت نبايد لحظه‌اي از آن غافل شوند.

طب سالمندان از ديگر نكاتي بود كه رييس سازمان صدا وسيما برآن تاكيد كرد و گفت: بسياري از مشكلات افراد سالمند در زمينه سلامت جسم و روان آنها تنها با آموزش‌هاي ابتدايي مرتفع خواهد شد و رسانه ملي با راه‌اندازي اين شبكه درصدد رفع اين نيازهاست.

وزير بهداشت: شبكه سلامت حرف‌هاي بسيار براي مردم خواهد داشت

دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي نيز در ادامه اين جلسه با قدرداني از صدا و سيما در انجام رسالت سنگين خود گفت:آموزش و فرهنگ سازي بهترين سرمايه‌گذاري بلند مدت در تمام ادوار تاريخ بوده است و رسانه ملي با راه اندازي اين شبكه خدمتي بزرگ را در كارنامه خود ثبت خواهد كرد.

وي بر حمايت همه‌جانبه اين وزارت خانه در زمينه توليد و كارشناسي برنامه‌ها تاكيد كرد و گفت: با توجه به پيشرفت‌هاي عظيم كشور در زمينه پزشكي و تجهيزات آن، شبكه سلامت حرف‌هاي بسياري براي مردم خواهد داشت.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه، تكثر شبكه‌ها را فرصتي مغتنم براي فرهنگ سازي در زمينه‌هاي متعدد دانست و افزود: اميدواريم با اطلاع‌رساني در زمينه برنامه پزشك خانواده در آينده‌اي نزديك، شاهد كاهش بيماري‌هاي متعدد در كشور باشيم.

وي با اشاره به شيوه زندگي امروز مردم كه برگرفته از زندگي شهري و صنعتي كنوني است، افزود: در جوامع امروزي بيماري‌هاي خاصي وجود دارند كه تنها با آموزش، درصد قابل توجهي از آن كاهش خواهد يافت.

مرضيه وحيد دستجردي با تأكيد بر اين نكته كه در حال حاضر 45 درصد از مرگ‌وميرهاي كشور ناشي از بيماري‌هاي قلبي است. افزود: با فرهنگ سازي در زمينه ورزش و تغذيه سالم مي‌توان از افزايش اين بيماري‌ها جلوگيري كرد.

دكتر دستجردي همچنين به مشكلات اجتماعي ناشي از تنبيه كودكان توسط والدين اشاره كرد و افزود: قطعا با ارائه آموزش صحيح در شبكه سلامت بايد شاهد تغيير اين رفتار باشيم.

وي آموزش كودكان را از اصلي‌ترين نيازهاي شبكه دانست و اضافه كرد:بسياري از خطراتي كه كودكان در معرض آن قرار مي‌گيرند همچون برق‌گرفتگي، توسط پيشگيري‌هاي ابتدايي خنثي خواهد شد. برنامه‌سازان اين شبكه بايد بدانند حفاظت از كودكان سرمايه‌گذاري بلندمدت و پرسودي براي كشور است.

وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي تاكيد كرد:افتتاح شبكه‌اي تلويزيوني با عنوان سلامت نشاندهنده آن است كه رسانه ملي اعتقاد راسخ دارد پيشگيري مقدم بر درمان است.

دارابي: تنوع بخشي به شبكه‌ها از اولويت‌هاي اساسي رسانه ملي

در ادامه اين جلسه، دكتر دارابي معاون رييس صدا و سيما در امور سيما در سخناني ضمن اشاره به سياست‌هاي رسانه ملي در تنوع بخشي به شبكه‌هاي تلويزيوني و تخصصي تر شدن آنها، اظهار كرد: صدا و سيما در سياست تنوع بخشي به شبكه ها، راه اندازي شبكه سلامت را از اولويت‌هاي اساسي مي‌داند و براي خود رسالت بزرگي را در فرهنگ سازي در بهبود شاخص‌هاي سلامتي جامعه قائل است.

وي افزود: شبكه سلامت سيما طرحي نو در فضاي رقابتي رسانه‌اي است كه با رويكرد ارتقا دانش عمومي مردم در حوزه سلامت فعاليت خواهد كرد كه بي شك مخاطبان بسياري را نيز به خود اختصاص مي‌دهد.

دكتر دارابي با اشاره به مهم ترين راهبرد اين شبكه در فرهنگ سازي و نهادينه كردن مقوله سلامت و بهداشت آحاد مردم جامعه به مثابه فرهنگ عمومي، گفت: تلاش مي‌شود كه با بهره گيري از آخرين يافته‌ها و نوآوري‌ها در عرصه سلامت، با باورها و رفتارهاي غلط در حوزه سلامت مقابله شود.

وي استقبال كم نظير مردم از برنامه دكتر سلام را گواه ضرورت اهتمام سيما به اين حوزه دانست و گفت افزايش اميد و آگاهي در مردم و كاهش آلام و بيماري‌ها در جامعه از اهداف مهم اين برنامه بوده كه با راه اندازي شبكه سلامت سيما، اين مهم در سطحي گسترده تعميم خواهد يافت.

معاون رييس صدا و سيما در امور سيما از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديگر دستگاه‌ها و مجموعه‌هاي حوزه بهداشت و سلامت دعوت كرد تا براي توليد بهترين محتوا و ارتقاي كيفيت برنامه‌اي اين شبكه با معاونت سيما همراه شوند.

وي تصريح كرد نقش مؤثر كارشناسان و صاحب نظران اين حوزه در توليد محتوا و كار هنري برنامه سازان صدا و سيما آثار ماندگاري را خلق خواهد كرد.

سپس دكتر آبتين مهدي پور مدير شبكه سلامت در سخناني تسهيل دسترسي به برنامه‌هاي آموزشي حوزه سلامت را براي مردم در اقصي نقاط كشور و بستر سازي براي عملي كردن طرح ملي پزشك خانواده را از اهداف راه اندازي شبكه سلامت عنوان كرد و يادآور شد: سلامت جسماني، رواني و اجتماعي، آموزش عمومي سلامت و ترويج الگوي تغذيه صحيح از اولويت‌هاي برنامه سازي اين شبكه محسوب مي‌شود.

در اين جلسه، دكتر شهاب الدين صدر رييس نظام پزشكي نيز سلامت جسم و روان اجتماع را مهم‌ترين وظيفه در نظام مقدس اسلامي دانست و گفت:ارتقاء سطح سلامت عمومي از دغدغه‌هاي هميشگي مسوولان است و راه‌اندازي شبكه‌اي با اين عنوان ما را در رسيدن به جامعه‌اي سالم كمك خواهد كرد.

وي افزود:نمايش دستاوردهاي نظام در حوزه سلامت در كنار آموزش شيوه‌هاي صحيح زندگي باعث مي‌شود به يك گفتمان واحد ميان مردم و مسوولان در زمينه جامعه سالم دست يابيم.

شهاب الدين‌صدرتوريسم درماني را از نكاتي دانست كه صدا و سيما بايد به آن توجه وي‍ژه‌اي داشته باشد و اضافه كرد: به نظر مي‌رسد آحاد جامعه پزشكي بهترين همكاران براي اين شبكه باشند.

دكتر حسين علي شهرياري رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، نيز در اين نشست مبارزه با خرافه‌گرايي و مراقبت در پرداختن به طب سنتي را از مهم‌ترين نكات برنامه‌سازي در اين شبكه دانست و اضافه كرد:از ديگر اصولي كه صداو سيما بايد فرهنگ سازي كند، اخلاق پزشكي است چرا كه در جامعه پزشكي ما شاهد مشكلات عديده در اين زمينه هستيم.

دكتر علي رضا مرندي رييس فرهنگستان علوم پزشكي نيز نقش رسانه را درزمينه فرهنگسازي بي‌بديل خواند و گفت:بايد دربرنامه‌هايتان از بيان مسائل پيچيده پرهيز نمائيد چون براساس آمار كمتر از 4 درصد علم پزشكي با تكنيك‌هاي پيچيده سروكار دارد و بقيه مسائل در انجام نكات ساده خلاصه مي‌شود.

دكتر عليرضا مرندي راه اندازي شبكه سلامت را عاملي براي تقويت سيستم phc يا شبكه بهداشت دانست و گفت: برنامه سازان بايد سعي كنند وارد مباحث درماني نشوند چرا كه اين كار خطرات بسياري در جامعه ايجاد مي‌كند.

رييس فرهنگستان علوم پزشكي در ادامه، بيان مسائل تربيتي و خانوادگي را از مهم‌ترين نيازهاي جامعه امروزي دانست و گفت:جا دارد در اين شبكه به روح و روان جامعه توجه ويژه‌اي شود و مسائل عاطفي و احترام به همسرو خانواده در اولويت‌هاي برنامه‌سازي قرار گيرد.

وي در خاتمه به مساله كنترل جمعيت در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: با برنامه‌هاي چند سال اخير شاهد كاهش رشد جمعيت بوده‌ايم و جا دارد به دليل اهميت موضوع افزايش جمعيت فرهنگ سازي شود.

دكتر مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در سخنان خود، با تشكر از خدمات رسانه ملي بر نشان دادن دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي در عرصه پزشكي توسط شبكه سلامت تأكيد كرد و يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران دستاوردهاي ارزنده‌اي در حوزه پزشكي و سلامت داشته است كه بايد آن را براي مخاطبان تبيين كرد. وي همچنين خواهان تبيين عالمانه و هنرمندانه مباحثي چون مديريت جمعيت، بيماري‌هاي مشترك انسان و دام، توجه به سالمندان و محيط زيست به عنوان اولويت‌هاي شبكه سلامت گرديد.

گفتني است كه در اين جلسه تعدادي از مديران ارشد وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و مديران شبكه‌هاي سيما نيز حضور داشتند.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode