ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 مرداد 1391     |     کد : 41030

روي موج بي‌قراري

رادیو ایران در ماه مبارك رمضان با ویژه‌برنامه «قرار آسمانی» از صحن امامزاده‌های تهران، مهمان لحظه‌های افطار شنوندگان خود شده است. این برنامه با اجرای علیرضا جاویدنیا و امیرحسین مدرس از گروه اندیشه رادیو ایران هر روز از ساعت 19 پخش می‌شود.

يك روز با ويژه ‌برنامه افطار راديو ايران
روي موج بي‌قراري
جام جم آنلاين: رادیو ایران در ماه مبارك رمضان با ویژه‌برنامه «قرار آسمانی» از صحن امامزاده‌های تهران، مهمان لحظه‌های افطار شنوندگان خود شده است. این برنامه با اجرای علیرضا جاویدنیا و امیرحسین مدرس از گروه اندیشه رادیو ایران هر روز از ساعت 19 پخش می‌شود.

محله چیذر با امامزاده علی‌اكبر و شهدایی كه در آن آرام گرفته‌اند، معروف است. بخصوص دو شهید هسته‌ای، احمدي‌روشن و علي‌‌محمدي كه بتازگي در این امامزاده به خاك سپرده شدند.

چیذر، محله‌ای مذهبی و آرام است. وقتی پس از آن همه ماندن در ترافیك به امامزاده علی‌اكبر چیذر می‌رسم، نسیم خنك عصرگاهی را احساس می كنم. سر وقت رسیده‌ام.

همكاران گروه اندیشه رادیو ایران سخت در تلاشند و مردم هم جمع شده‌اند تا شاهد اجرای یك برنامه رادیویی از نزدیك باشند. آرم برنامه با صدای سعید توكلی پخش می‌شود. وقتی فوادیان (تهیه‌كننده) آهنگی شاد پخش می‌كند عليرضا جاویدنیا ارتباط خود را با مخاطبان آغاز می‌كند.

جاوید‌نیا، ساده و بی‌تكلف سلام می‌كند و امیرحسین مدرس هم در جملاتی كوتاه سلام و عرض ادب خود را تقدیم شنوندگان می‌كند و قبولی طاعات را آرزومند است. آن‌گاه می‌گوید: خیلی سخت است از طلوع آفتاب سر پا ایستادن تا غروب آفتاب برای درو كردن.

جاویدنیا در جوابش می‌گوید: آیا هر كسی توانایی و تحمل این هوای گرم و كار سخت را دارد. این دو گوینده با بیان این جملات غیرمستقیم سعی دارند ذهن مخاطب خود را به مشاغل سخت هدایت كنند. سپس صدای رضا عسگرزاده، كشاورزی از خراسان شمالی پخش می‌شود كه سلام امروز قرار آسمانی را به كشاورزان زحمتكش تقدیم می‌كند.

همین‌طور كه صدای این كشاورز بجنوردی پخش می‌شود، معصومی (سردبیر) توضیح می‌دهد: هر روز در ابتدا كساني همچون مرزداران، كشاورزان كه كمتر در برنامه‌ها به آنها اشاره مي‌شود، سلام مي‌دهند تا مردم متوجه زحمات آنها در این گرمای تابستان باشند.

پاسداشت نعمت‌ها

وقتي از حسين معصومي، سردبير برنامه قرار آسماني مي‌پرسم چه شد تصميم گرفتيد از صحن امامزاده‌ها برنامه افطار را اجرا كنيد، توضيح مي‌دهد: دوست داشتيم موقع افطار ميان مردم باشيم. به همين دليل استوديوي بیرونی را انتخاب كرديم و در فضاي باز با مخاطب هستيم. بهترين جا براي ارتباط بيشتر با مردم همين امامزاده‌هاي واجب‌التعظيم تهران هستند.

او تاكید می‌كند: چون نمي‌توانستيم به شهرستان‌ها برويم با استان‌ها هماهنگ كرديم تا هر روز در برنامه به يك استان بپردازيم و از حال و هواي مردم و آداب و رسوم آنها در این ماه گزارش زنده داشته باشيم و گزارشگر استان نيز با حضور در يكي از امامزاده‌هاي شهر، برایمان گزارش مي‌دهد.

سردبیر ویژه‌برنامه قرار آسمانی، محوریت برنامه را پرداختن به ویژگی‌های انسان موفق می‌داند و معتقد است: چون رادیو، رسانه امید و آگاهی است در بخشي كه سمانه حیدرزاده به نام شهر محبت طراحی كرده، با افرادی گفت‌و‌گو می‌كنیم كه از لحاظ شرایط جسمانی و توانایی ضعیف‌تر از دیگران هستند، اما با توكل به خدا و داشتن امید توانسته‌اند كارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهند.

ارتباط زنده با نمایشگاه قرآن كریم با گزارش‌های تینا میركریمی، گزارشگر مستقر در محل بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، بخش دیگر برنامه است.

تاثیر فضای معنوی بر داستان

علی عابدی، گوینده «قصه ظهر جمعه» در این برنامه هر روز بخش وقف گلی از بوستان بهشت را كه داستانی مرتبط با موضوع وقف است، اجرا می‌كند.

عابدی، قصه‌گویی این برنامه را متفاوت با قصه ظهر جمعه مي‌داند و می‌گوید: چون این قصه‌ها هر دفعه در یك امامزاده پخش می‌شود، فضای معنوی آنجا بر قصه‌ها تاثیر‌گذار است و من سعی مي‌كنم با انرژی بیشتري روی داستان تصویر‌سازی كنم.

صادقانه برخورد كرده‌ام

در فرصتی كه احمدرضا صدر با همراهی گیتی معینی، مسابقه حضوری را اجرا می‌كنند، علیرضا جاوید‌نیا می‌گوید: خیلی راحت با مردم ارتباط برقرار می‌كنم. زیاد دنبال واژه‌هایی كه با آن بازی كنم، نیستم، بنابراین ساده و بی‌آلایش با آنها صحبت می‌كنم. مردم هم چون ما را مثل اعضای خانواده خود پذیرفته‌اند، بی‌هیچ عذر و بهانه‌ای مسائلی را كه با آنها در میان می‌گذاریم، می‌پذیرند.

جاوید‌نیا كه سال‌هاست در رادیو و تلویزیون فعالیت دارد و تجربیات خوبی در این زمینه‌ها كسب كرده، مي‌افزايد: طي این 20 سال و اندی كه مشغول كار هستم، سعی كرده‌ام با مردم كه مخاطبان اصلی ما هستند صادقانه برخورد كنم و شاید این صداقت باعث شده است آنها هم دوستم داشته باشند و كارهایم را دنبال كنند.

موسیقی برنامه، از محتوا جدا نیست

محمدرضا فوادیان ـ كه تجربه تهيه‌كنندگی ویژه‌برنامه‌های افطار را در شبكه‌های رادیویی ایران، تهران و ورزش دارد ـ معتقد است: می توان گفت برنامه‌های اذانگاهی، برنامه‌های تمیزی هستند كه بیشتر به بیان مسائل مذهبی اختصاص دارند؛ اما ویژه‌برنامه قرار آسمانی سعی دارد نكته‌هایی را با مخاطب خود در میان بگذارد و او را به قرارهای آسمانی خویش با خدا آشناتر كند.

او موسیقی برنامه را جدا از محتوای آن نمي‌داند و می‌گوید: فرم برنامه برایم مشخص می‌كند از چه نوع موسیقی‌ استفاده كنم. وقتی بخش شاد است، اقتضا می‌كند از موسیقی‌های شاد ایرانی استفاده كنم و وقتی مطلبی حزن‌آلود بیان می‌شود بالطبع من هم همان نوع موسیقی را برای رنگ‌آمیزی بیشتر برنامه به كار مي‌گيرم.

رادیو و شوق زیارت

هر لحظه به جمعیت حضار كه آمده‌اند تا از نزدیك تهیه و تولید یك برنامه رادیویی را ببینند، افزوده می‌شود.

بعد از آن كه سیداحمد مقیمی، قاری بین‌المللی قرآن كریم از امامزاده علی‌اكبر چیذر آیاتی از قرآن مجید را تلاوت می‌كند و اذان می‌گوید، از طرف تولیت آستان امامزاده، افطاری مختصری ميان مردم و زائرانی كه امروز شنونده برنامه افطار رادیو ایران بودند، توزیع می‌شود و برنامه معنويت خاصي به خود مي‌گيرد.

برنامه موفق در گرو توانمندی مجری

امیرحسین مدرس را كه همگان با عناوینی همچون گوینده، بازیگر، خواننده، شاعر و نویسنده می‌شناسند، یكی از مجریان ویژه برنامه افطار رادیو ایران است. او درباره برنامه قرار آسمانی و شیوه اجرایش می‌گوید: با این‌كه فضای كلی برنامه شاد است، اما من در اجرای آن از بیان طنز استفاده نمی‌كنم، بلكه كاملا یك برنامه معارفی را با تلفیقی از تكنیك، حس و بهره‌گیری از درك لحظه اجرا می‌كنم.

او كه از سال 65 تاكنون در سازمان صدا و سیما فعالیت دارد درخصوص ضرورت متن برای مجری می‌گوید: اگر گوینده یا مجری در یك حوزه یا حوزه‌های مختلف مطالعاتی داشته باشد به مراتب راحت‌تر است كه خودش متن را بنویسد و آن را اجرا كند، ولی اگر كسی صرفا صدا یا صوت خوبی داشته باشد یا خیلی اهل مطالعه نباشد، برای او باید متن نوشته شود. در واقع این توانایی و مهارت‌های مجری است كه شیوه اجرای برنامه را مشخص مي‌كند.

مدرس معتقد است: در لحظات پایانی روزه حال و هوای خاصی وجود دارد كه قابل بیان نیست. (جام جم - ضميمه قاب كوچك)

زهره زمانی


نوشته شده در   يکشنبه 22 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode