ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 مرداد 1391     |     کد : 40101

صميميت صبحگاهي با طعم زندگي

مدتي است شبكه آموزش با ارائه برنامه «صبحي ديگر» تلاش مي‌كند مخاطبان اين شبكه روز متفاوتي را شروع كنند.


جام جم آنلاين: مدتي است شبكه آموزش با ارائه برنامه «صبحي ديگر» تلاش مي‌كند مخاطبان اين شبكه روز متفاوتي را شروع كنند. اين برنامه در قالب جنگي صبحگاهي با حضور كارشناسان در حوزه‌هاي علمي، ادبي، فرهنگي و ديني سعي در بالا بردن آگاهي مخاطبان دارد. اجراي اين برنامه را نيما كرمي و علي نيكزاد به عهده دارند.
اين برنامه در آستانه سه ساله شدن است و از همان ابتدا شفافيت و صداقت را مبناي كار خود قرار داده است. به عقيده مخاطبان با شروع برنامه صبحگاهي صبحي ديگر گام جديدي در برنامه‌هاي گفت‌وگومحور و تركيبي برداشته شده است. سيدرامين موسوي ملكي، تهيه‌كننده اين برنامه كه تاكنون تله‌تئاترهاي «سه نقطه» و «پرواز بر فراز تير چراغ برق» را تهيه كرده درباره شكل‌گيري اين برنامه به «جام‌جم» مي‌گويد: پيشنهاد اوليه اين برنامه را رضا پورحسين، مدير شبكه آموزش داد كه پيش از اين در شبكه‌هاي چهار و دو سيما، برنامه‌هاي دو قدم مانده به صبح و « مردم ايران سلام» را طراحي كرده بود كه هر دو برنامه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

توجه به اخلاق، اميد، خانواده و آگاهي

برنامه صبحي ديگر به دليل داشتن ويژگي‌هاي خاص در برنامه‌سازي يكي از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي صبحگاهي است. ويژگي‌هاي اين برنامه از نوع رنگ‌آميزي و انتخاب موضوعات و انتخاب كارشناسان تا حضور دو مجري متفاوت و مكمل هم يعني نيما كرمي و علي نيكزاد سبب شده مخاطب هر روز صبح در خانه‌اش را به روي اين برنامه باز كند و پذيراي حرف‌هاي آنها باشد و همين اطمينان و اعتماد باعث شده موضوعات متنوعي پايشان را در اين برنامه باز كنند.

موسوي در پاسخ به اين سوال كه چرا در بخش‌هاي مختلف برنامه از مجري ـ كارشناس استفاده مي‌كنند، گفت: طي نشستي كه با مدير شبكه داشتيم تصميم گرفته شد‌بخش‌هاي مختلفي را در اين برنامه طراحي كنيم و هر بخش مجري ـ كارشناس خودش را داشته باشد تا آن مجري در بخش مخصوص خودش بتواند گفت‌وگوي بهتر و كاربردي‌تري را با مهمانش داشته باشد.

موسوي درباره ويژگي‌هاي اين برنامه و تفاوت‌هاي آن با ساير برنامه‌هاي صبحگاهي گفت: اخلاق، اميد، خانواده و آگاهي يكي از شعارهاي صبحي ديگر است كه به آن خيلي توجه كرده‌ايم. راحت و صميمي بودن، يكي ديگر از ويژگي‌هاي اصلي اين برنامه است. ما سعي كرديم با رعايت خط قرمز‌ها و حريم‌هاي رسانه‌اي موضوعاتي را مطرح كنيم كه براي مردم تازه باشد و دغدغه اصلي آنها محسوب شود. گفت‌وگوهاي ما بسيار كوتاه است و بين آنها يك نماآهنگ يا استراحت و زنگ تفريح ايجاد مي‌كنيم. ما سعي كرديم در اين برنامه حرف دل مردم را بزنيم و در اين حرف زدن صداقت به خرج دهيم چراكه احترام گذاشتن به مخاطبان از ويژگي‌هاي اصلي اين برنامه است.

وي با اشاره به موضوعات متنوعي كه در برنامه صبحي ديگر به آن پرداخته مي‌شود گفت: روابط زناشويي، بهداشت روان، روان‌شناسي كودك كه شامل ويژگي‌هاي اسباب‌بازي‌هاي كودكان و چطور رفتار كردن با آنهاست، مسائل حقوقي از حقوق آپارتمان‌نشيني تا مهريه، طب سنتي كه بسيار بين مردم محبوبيت دارد، طبيعت و گردشگري ـ در اين بخش به جاي اين كه مجري را به نقاط مختلف بفرستيم از پروفسور كردواني خواستيم به استوديو بيايد و درباره گردشگري صحبت كند آموزش نگهداري گل و گياه آپارتماني، آموزش آشپزي محلي، اخلاق خانواده و ازدواج حتي موضوعاتي همچون چگونگي رفتار انسان در شب خواستگاري، نحوه برخورد همسران در سه سال اول زندگي، موضوعات مناسبتي و مسائل پزشكي مثل اين كه ديابت در ماه رمضان چطور كنترل شود، اهميت نگهداري برگه‌هاي آزمايشگاهي در يك پرونده از موضوعات جذاب و متنوعي است كه در اين برنامه به آنها مي‌پردازيم.

ايجاد تنوع با موسيقي

يكي از ويژگي‌هاي ديگر اين برنامه پخش ميان‌برنامه‌هاي متنوع است. نماآهنگ‌هاي شاد و محلي يكي از اين بخش‌هاست. موسوي ملكي دراين‌باره مي‌گويد: سعي كرديم در صبحي ديگر از موسيقي به اندازه كافي استفاده كنيم. همان‌طور كه در يك كلاس درس بايد زنگ تفريح وجود داشته باشد در ميان يك گفت‌وگوي آموزشي كه در اين برنامه انجام مي‌شود نيز بايد لحظات شادي ايجاد كنيم. گزارش‌هاي ديدني با موضوعات جالب يكي از اين ميان برنامه‌هاست كه براي عوض كردن فضاي خشك و جدي به برنامه افزوديم. مثلا يكي از اين موضوعات، تهيه گزارش‌هاي مردمي درباره آخرين خوابي بود كه ديده بودند كه در اين گزارش پاسخ‌هاي جالبي توسط مردم داده شد.

موسوي: اخلاق، اميد، خانواده و آگاهي يكي از شعارهاي صبحي ديگر است كه به آن خيلي توجه كرده‌ايم. راحت و صميمي بودن يكي ديگر از ويژگي‌هاي اصلي اين برنامه است
تهيه كننده صبحي ديگر در مورد مخاطبان اين برنامه گفت: مخاطبان صبحي ديگر مخاطب عام تعريف شده است، اما به اين معني نيست كه مخاطب خاص را دربرنگيرد. مثلا مدتي بود مخاطبان ما در بيمارستان پيامك مي‌دادند و از بخش موضوعات پزشكي تشكر مي‌كردند و درباره آن نظر مي‌دادند، اما در يك نگاه كلي مخاطب اصلي ما خانم‌هاي خانه‌دار هستند.

موسوي درباره بخش ويژه و خاص آشپزي در صبحي ديگر كه توسط نيما كرمي اجرا مي‌شود، گفت: يك روز نيما كرمي پيش من آمد و گفت پيشنهادي دارم. گفت اجازه بدهيد بخش آشپزي راه بيندازم. من ابتدا مخالفت كردم چراكه وسيله خاص و امكانات لازم براي قرار دادن اين بخش در برنامه را در اختيار نداشتيم، اما او گفت من به صورت پانتوميم اين كار را انجام مي‌دهم. او به اين صورت و فقط با توضيح دادن در روز اول يك نوع سالاد ميوه را آموزش داد و اين كار او باعث شد مخاطبان زيادي از اين بخش استقبال كنند.

وي با بيان اين‌كه اين برنامه از 15رمضان تعطيل مي‌شود، گفت: اين برنامه به مدت دو هفته تعطيل مي‌شود تا در اين فرصت دكور و فضا عوض شود، اما موضوعات همان موضوعات هميشگي است. همچنين در سري جديد قرار است تيتراژ ابتدايي برنامه را بهنام صفوي و تيتراژ پاياني آن را محمد عليزاده بخواند. دكور نيز مثل قبل ساده خواهد بود.

اجراي راحت، شعار ماست

علي نيكزاد يكي از مجريان برنامه صبحي ديگر است كه براي نخستين بار مقابل دوربين تلويزيون قرار گرفته است. نيكزاد پيش از اين در راديو فعاليت داشته است. نيكزاد در خصوص اين كه آيا خط قرمزي در خواندن پيامك‌ها وجود دارد يا خير، مي‌گويد: خط قرمز اين برنامه همان خط قرمز مرسوم در سازمان صداوسيماست و خط قرمز خاصي وجود ندارد، جز اين‌كه اگر فردي ناسزايي يا حرفي غيراخلاقي را در متن پيامك خود گفته باشد، آن پيامك خوانده نمي‌شود.

او با اشاره به يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين برنامه مي‌گويد: صداقت در تمام گفتار و حتي تصاويري كه پخش مي‌شود از ويژگي‌هاي اصلي اين برنامه است. همچنين مخاطب، محور اصلي برنامه صبحي ديگر است و ما در تهيه و اجراي اين برنامه بشدت به مخاطب احترام مي‌گذاريم تا آنجا كه حتي نظرات مردم را از طريق پيامك‌ها رصد مي‌كنيم و آنها را در برنامه به كار مي‌گيريم.

وي درباره اجراي دو نفره خود با نيما كرمي مي‌گويد: نحوه اجرا به نحوي نيست كه هر كدام از ما مسئوليت بخش خاصي را در برنامه به عهده بگيريم، بلكه بيشتر في‌البداهه و به فراخور زمان، اجراي موضوعي را به عهده مي‌گيريم. تبادل افكار و هماهنگي بين من و كرمي بسيار زياد است و همين نكته باعث شده اجراي امور را در يك خط كلي غيرقابل انعطاف قرار ندهيم، چرا كه در يك اجراي زنده دو نفره عموما لحظه‌هايي خلق مي‌شود كه هيچ كدام از قبل قابل پيش‌بيني نيستند به همين دليل از قبل مشخص كردن و برنامه‌ريزي كردن درباره اين نوع اجراها جواب نمي‌دهد.

وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه حد در بخش مربوط به مجري ـ كارشناسان دخالت مي‌كند، مي‌گويد: با توجه به مصلحت تهيه‌كننده اجراي بخش‌هاي مربوط به مباحث علمي و تخصصي به عهده مجري - كارشناسان هر بخش قرار داده شد و تنها دخالتي كه ما در اين بخش داريم، مطرح كردن سوالات مردم است كه از طريق پيامك با ما در ارتباطند. بخصوص آنها كه هنگام تماشاي برنامه سوالي برايشان پيش مي‌آيد و آن را مطرح مي‌كنند. وي درباره صميميت و رواني اجراي مجريان اين برنامه مي‌گويد: آنچه مسلم است اين كه اگر صميميتي در قاب تصوير اين برنامه وجود دارد تنها مربوط به جلوي دوربين نيست و پشت صحنه و در اتاق فكر هم اين صميميت بين تمام اعضاي اين برنامه وجود دارد. ما كمترين ميزان عدم تفاهم را داريم و از نظر فكري كاملا مكمل يكديگر هستيم. حتي تهيه‌كننده بشدت به نظرات ما به عنوان مجري احترام مي‌گذارد و اين موضوع به ارتباط هر چه بيشتر با بينندگان مي‌انجامد.

مهراوه فردوسي / گروه راديو و تلويزيون


نوشته شده در   چهارشنبه 4 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode