ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 مرداد 1391     |     کد : 40002

اهر؛ برخوردار از تنها موزه عرفان ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تنها موزه‌ عرفان ایران در شهرستان اهر واقع شده که پاسداری از این میراث معنوی افتخار بزرگی برای آذربایجان شرقی و شهرستان اهر به شمار می رود.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تنها موزه‌ عرفان ایران در شهرستان اهر واقع شده که پاسداری از این میراث معنوی افتخار بزرگی برای آذربایجان شرقی و شهرستان اهر به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری مهر ، تراب محمدی صبح امروز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این موزه که یکی از خانقاه های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به شمار می رود، به عنوان موزه ادب و عرفان راه اندازی شده است.

محمدی با بیان اینکه موزه ادب و عرفان در نوع خود در کشور بی نظیر است، گفت: این موزه در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است.

وی تشریح کرد: سالن ها دارای اشیا و لوازم تاریخی و عرفانی مربوط به قرن های 7 تا 15 هجری قمری است و در صحن موزه، سنگ مزارهای متعلق به قرون یازدهم تا پانزدهم قمری به نمایش گذاشته شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی با اشاره به اینکه بقعه شیخ شهاب الدین اهری در پارک شیخ شهاب الدین اهر واقع شده است، استقبال مردم از این موزه و آرامگاه چشمگیر است.

محمدی وجود بافت قدیمی و مذهبی بقعه، خانقاه، مسجد، ایوان های بلند و مناره‌ها را از جذابیت های بقعه دانست و خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق هنری مردم این دیار در روزگار گذشته است.

وی تشریح کرد: تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می رسد ولی قدمت بعضی قسمتهای آن از جمله حصار سنگی مقبره و در شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی) مربوط است.

گفتنی است، بقعه شیخ شهاب الدین اهری در زمان شاه عباس اول در شهر اهر ساخته شده است اما آثاری از دوره‌های قبل نیز (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد. این مجموعه در محوطه ای به ابعاد 310×280 متر بنا شده و دارای ساختمانی مشتمل بر خانقاه با گنبدی رفیع، مسجد، آرامگاه و غرفه های متعدد است .


نوشته شده در   دوشنبه 2 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode