ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 تير 1391     |     کد : 39758

آنچه بايد در باره ويزا بدانيد

رواديد يا ويزا مدركي است كه به گذرنامه الصاق شده و به فرد اجازه مي‌دهد با هدفي مشخص و براي مدت زماني تعيين شده به يك كشور خارجي سفر كند. اين جمله ساده‌ترين تعريفي است كه مي‌توان از رواديد‌ ارائه داد.

 
جام جم آنلاين: رواديد يا ويزا مدركي است كه به گذرنامه الصاق شده و به فرد اجازه مي‌دهد با هدفي مشخص و براي مدت زماني تعيين شده به يك كشور خارجي سفر كند. اين جمله ساده‌ترين تعريفي است كه مي‌توان از رواديد‌ ارائه داد.
دارنده‌ «رواديد» موظف است در حين ورود به كشوري كه ويزاي آن را دارد، نسبت به ارائه و ثبت ورود خود اقدام كند.

عموما براي دريافت رواديد بايد مبالغي پرداخت كرد كه اين مبلغ به نوع رواديد، مليت مسافر، تعداد دفعات ورود و خروج و مدت زمان اقامت ذكر شده در‌رواديد بستگي دارد.

انواع رواديد: مسافران بايد پيش از سفر به كشوري خارجي كه از آنها رواديد مطالبه مي‌كند، نوع سفر خود را مشخص كرده و به تناسب همين موضوع درخواست نوع خاصي از رواديد را بكنند.

به طور كلي ويزا يا رواديد در انواع مختلفي صادر مي‌شود كه مهم‌ترين آنها به اين شرح هستند:

رواديد گردشگري: رواديد گردشگري براي افرادي صادر مي‌شود كه با هدف گذراندن تعطيلات و تفريح و سياحت اقدام به سفر به كشورهاي خارجي مي‌كنند. مدت زمان رواديد گردشگري بين دو هفته تا شش ماه است و بستگي به شرايط كشور صادركننده آن دارد. معمولا براي صدور اين رواديد از مسافران درخواست ارائه بليت رفت و برگشت مي‌شود.

رواديد عبور: اين نوع رواديد عموما براي افرادي صادر مي‌شود كه تنها قصد عبور از يك كشور را بدون توقف دارند و معمولا مدت زمان اين ويزا يك تا ده‌روز است.

رواديد بازرگاني: اين نوع رواديد براي بازرگانان و افرادي صادر مي‌شود كه به قصد تجارت يا انجام كارهاي تجاري مانند بستن قراردادها يا شركت در جلسات اقتصادي يا انجام امور مالي مربوط به بازرگاني قصد سفر به كشوري ديگر را دارند. معمولا براي درخواست اين نوع از رواديد شما بايد مدارك و مستندات شغلي لازم را در ارتباط با سفر خود به سفارتخانه كشور مقصد ارائه كنيد.

رواديد دانشجويي: اين نوع از رواديد براي افرادي صادر مي‌شود كه به قصد ادامه تحصيل به كشوري ديگر سفر مي‌كنند. عموما براي صدور اين نوع از ويزا فرد متقاضي بايد نسبت به اخذ پذيرش از يكي از دانشگاه‌ها يا موسسات آموزشي معتبر كشور مورد نظر پذيرش گرفته و به سفارتخانه ارائه كند. مدت ويزاي دانشجويي بستگي به نوع دوره پذيرش شده دارد ولي معمولا از دانشجو خواسته مي‌شود پس از ورود به كشور محل تحصيل ، نسبت به دريافت مجوز اقامت دانشجويي اقدام كند.

رواديد كاري: اين نوع ويزا براي افرادي صادر مي‌شود كه با هدف كار و كسب درآمد و شغل در محلي مشخص شده از پيش و براي مدت زماني مشخص، به كشوري ديگر سفر مي‌كنند. صدور ويزاي كار معمولا داراي دشواري‌هاي زيادي است.

فرد متقاضي بايد گواهي تخصص مورد نياز و همچنين نامه دعوت به كار رسمي از يكي از مراكز خصوصي يا دولتي كشور مقصد را در اختيار داشته باشد.

رواديد زيارتي: اين نوع رواديد براي مسافراني صادر مي‌شود كه با انگيزه زيارت يكي از اماكن مقدس و مذهبي به كشور ديگري سفر مي‌كنند.معمولا به دارنده اين نوع رواديد اجازه داده مي‌شود تا طي مدت اقامت خود تنها در يك يا چند شهر مشخص شده در ويزا كه جنبه زيارتي دارد، اقامت كند و خارج شدن از محدوده مورد نظر از نظر قانوني ممنوع بوده و مي‌تواند مجازات‌هايي در بر داشته باشد.

البته انواع ديگري از ويزا نيز مانند ويزاي مهاجرت و.... وجود دارد كه شرايط آن بستگي مستقيم به كشور صادركننده دارد و نمي‌توان قاعده‌اي كلي براي آن متصور شد.

به‌خاطر داشته باشيد پس از دريافت ويزاي خود در ابتدا مشخصات درج شده در رواديد را كنترل كنيد تا مغايرتي با مشخصات اصلي شما نداشته باشد و در مرحله بعد حتما از رواديد خود چند نسخه كپي تهيه كرده و مشخصات آن را به‌خاطر بسپاريد.

مهم‌ترين نكته در اين زمينه تاريخ خروج درج شده در رواديد شماست كه بايد تحت هر شرايطي در مدت زمان مشخص شده در آن نسبت به خروج از آن كشور اقدام كنيد.(جام جم - ضميمه چمدان)

سيدايمان مهدوي



نوشته شده در   چهارشنبه 28 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode